Top dossiers

, 16 april 2012 12:08

Frans de Hoyer: Zo veel mogelijk followers – en dan?

Zoveel mogelijk likers, followers en connecties. Dat lijkt het doel ...

'
1/1
Meer over
Frans de Hoyer

... waar veel bedrijven zich mee bezighouden. We zien acties ontstaan om maar te laten liken - en daarna hoor je niets meer.

Het hebben van aantallen mag nooit het doel op zich zijn. Tegenwoordig koop je voor 48 euro duizend likers voor Facebook en voor 19,50 euro duizend followers op Twitter. Elk bericht dat u plaatst, komt terecht bij iemand in India of Zuid-Amerika. Op zich niks mis mee, als uw doelgroep daar zit... Maar als autobedrijf zit uw doelgroep dichter bij huis; probeer die aan u te binden.

Dat kan natuurlijk op diverse manieren. Grote campagnes opstarten om te laten liken of retweetacties om followers te krijgen. Mijn vraag na deze acties is altijd: en wat ga je nu doen?

Op deze vraag krijgen we vaak het antwoord ‘nieuwe campagne' of ‘niks doen, want we hebben toch voldoende nu?'

Hier gaat het mis. We zien grote merken die veel geld uitgeven aan campagnes en vervolgens niets meer van zich laten horen. Waarom zou ik dan de Fanpage nog leuk vinden?

Geef me een goede reden waarom ik je zou volgen? Wanneer je dat weet als bedrijf, kan je erop inspelen door de juiste content te gaan verzamelen. Maar ja, wat is content voor het dealerbedrijf? Is dat alle gebruikte wagens twitteren, de afleveringen op Facebook zetten of....
Wie heeft dit soort vragen wel eens aan de klant gevraagd (follower)? Stel de vraag gewoon en kijk wat er uit komt. Een vraag zou kunnen zijn: ‘welke content zou u nu willen ontvangen?' Een simpele vraag en je bereikt er meer mee. Stel deze vraag direct aan de persoon wanneer deze u gaat volgen. Ook kunt u een pagina maken op je website met items ‘wat kunt u van ons verwachten'.

Een paar voorbeelden van content die u als autobedrijf kunt plaatsen:

1 Twitter-tip, denk aan bandenspanning, blaastester in de auto naar Frankrijk, etc

2 Auto van de week (tuurlijk, stukje commercie mag erin)

3 nieuwe modellen en conceptcars

4 Foto's van speciale gebeurtenissen binnen uw bedrijf, denk aan een auto met ultrahoge km-stand bijv.

5 Zorg dat u e-mailadressen kunt verzamelen van uw likers, door hen te vragen voor de mailinglist.

En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Zorg daarvoor. Anders wordt de motivatie om verder te gaan met social media alleen maar minder.

 

Reacties (2)

Jazeker wij geven workshops. Automotive gericht en maatwerk. Veelal op locatie.

Frans de Hoyer

08-06-2012 op 13:24

Complimenten voor uw uitstekende column's! Dit is werkelijk vele malen beter dan de standaard theorie die ik bij mijn HBO studie door dien te nemen. Geeft u ook workshops?

LindersR

06-06-2012 op 23:16

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

PRODUCT VAN DE MAAND

Autoveiling december  

Het Nieuwe Veilen Klik hier



Van onze Partners meer (1)...

Kruizinga BV

Quote van de dag meer (1541)...

Bas van Putten, in

Bas van Putten, in "De Geschiedenisles" over Lancia. Bron: Autoweek Classics.

GRATIS proefnummer

Wilt u de compleet vernieuwde Automobiel Management GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN