Oldtimerbelasting

Het schijnt er in het wereldje hard in te hakken, die nieuwe belastingmaatregelen voor oldtimers. Je wordt voortaan alleen nog maar vrijgesteld van houderschapsbelasting als je gekoesterde klassieker veertig jaar of ouder is.

ton roks - roks & roll

Voor alle auto’s die jonger zijn maar ouder dan 26, geldt een overgangsregeling. Die maakt dat je wel wat betaalt, maar dat is slechts een kwart van het normale tarief. Desalniettemin is het wereldje in rep en roer en wordt de teloorgang voorspeld van de gehele branche die onze MGB’s en 250GTO’s rijdend houdt. Het lijkt mij sterk overdreven. Het rijden in een klassieker is bepaald niet goedkoop en als die paar honderd euro extra je hobby de das om doen, stond hij sowieso al op omvallen.

De nieuwe maatregel hakt er hard in voor diegenen die een oude diesel rijden of op lpg voortbewegen, zij gaan de volle mep betalen. Persoonlijk word ik daar niet door getroffen, in mijn ogen is de essentie van de klassiekerhobby dat je interessante automobielen uit het verleden in stand houdt, die bovendien fijn zijn om in te rijden. Ik vind oude Volvo’s op lpg niet goed in dat plaatje passen. Ging het bij klassiekers niet om zo groot mogelijke originaliteit? Voor grote Amerikaanse V8’s loop ik zeer warm, maar ook daar acht ik lpg uit den boze. Als je graag een zevenliter V8 met 400 pk rijdt, rij hem dan zoals Ford of Chevrolet hem bedoeld heeft: op heel veel benzine. Diesels? In al de jaren dat ik me met klassiekers bezighoud, ben ik er nog nooit een tegengekomen die ik graag wilde hebben.

Natuurlijk is het niet aan mij om te bepalen welke auto’s wel of niet belastingvrij mogen rijden – en ook niet aan een overheid. Dat is een discussie waar je niet uit komt en die gedoemd is oneerlijk te zijn. Houderschapsbelasting is bedoeld om het gebruik van de infrastructuur te betalen – en om gapende gaten in de begroting te dichten. Het is redelijk dat iedereen die met een auto op de weg komt, eraan meebetaalt, bij voorkeur in een mate die overeenstemt met de hoeveelheid gebruik. Dus weinig voor een klassieker die een dag of dertig per jaar buitenkomt, helemaal niets voor een exemplaar dat in een museum staat te verpieteren en heel veel voor een taxi die een half miljoen kilometer per jaar rijdt. Er is geen enkele reden om bepaalde voertuigen gratis de infrastructuur te laten benutten. Klassiekers niet, en ook hybriden en andere groene automobielen niet.

 

 

 

Oldtimerbelasting - Automobielmanagement.nl

Oldtimerbelasting

Het schijnt er in het wereldje hard in te hakken, die nieuwe belastingmaatregelen voor oldtimers. Je wordt voortaan alleen nog maar vrijgesteld van houderschapsbelasting als je gekoesterde klassieker veertig jaar of ouder is.

ton roks - roks & roll

Voor alle auto’s die jonger zijn maar ouder dan 26, geldt een overgangsregeling. Die maakt dat je wel wat betaalt, maar dat is slechts een kwart van het normale tarief. Desalniettemin is het wereldje in rep en roer en wordt de teloorgang voorspeld van de gehele branche die onze MGB’s en 250GTO’s rijdend houdt. Het lijkt mij sterk overdreven. Het rijden in een klassieker is bepaald niet goedkoop en als die paar honderd euro extra je hobby de das om doen, stond hij sowieso al op omvallen.

De nieuwe maatregel hakt er hard in voor diegenen die een oude diesel rijden of op lpg voortbewegen, zij gaan de volle mep betalen. Persoonlijk word ik daar niet door getroffen, in mijn ogen is de essentie van de klassiekerhobby dat je interessante automobielen uit het verleden in stand houdt, die bovendien fijn zijn om in te rijden. Ik vind oude Volvo’s op lpg niet goed in dat plaatje passen. Ging het bij klassiekers niet om zo groot mogelijke originaliteit? Voor grote Amerikaanse V8’s loop ik zeer warm, maar ook daar acht ik lpg uit den boze. Als je graag een zevenliter V8 met 400 pk rijdt, rij hem dan zoals Ford of Chevrolet hem bedoeld heeft: op heel veel benzine. Diesels? In al de jaren dat ik me met klassiekers bezighoud, ben ik er nog nooit een tegengekomen die ik graag wilde hebben.

Natuurlijk is het niet aan mij om te bepalen welke auto’s wel of niet belastingvrij mogen rijden – en ook niet aan een overheid. Dat is een discussie waar je niet uit komt en die gedoemd is oneerlijk te zijn. Houderschapsbelasting is bedoeld om het gebruik van de infrastructuur te betalen – en om gapende gaten in de begroting te dichten. Het is redelijk dat iedereen die met een auto op de weg komt, eraan meebetaalt, bij voorkeur in een mate die overeenstemt met de hoeveelheid gebruik. Dus weinig voor een klassieker die een dag of dertig per jaar buitenkomt, helemaal niets voor een exemplaar dat in een museum staat te verpieteren en heel veel voor een taxi die een half miljoen kilometer per jaar rijdt. Er is geen enkele reden om bepaalde voertuigen gratis de infrastructuur te laten benutten. Klassiekers niet, en ook hybriden en andere groene automobielen niet.