Limburg

Sinds lange tijd was ik weer eens op stap met een persreis. BMW nodigde de Nederlandse pers uit voor een tweedaagse rit tweedaagse rit door het Limburgse land.

peter brouwer

Omdat er ook een kort bezoek aan VDL NedCar in Born bij hoorde, was dat voor mij voldoende aanleiding om richting Limburg te trekken. Er werd verzameld in Born voor de fabriek en het waren vooral de jonge honden die niet konden wachten om de Mini’s te bemannen en door te rijden naar het Zuid-Limburgse landschap. Het prachtige weer droeg er ongetwijfeld toe bij dat er een uitgelaten schoolreissfeertje ontstond. Het tochtje door de fabriek bleek voor velen een bijna ongewenste interruptie.
Hoewel die fabriek nog niet in bedrijf was, was er wel het nodige te zien. De prefabricatie van vijftig Mini’s draaide namelijk wel. En de beschermbrillen bleken niet helemaal voor niets te zijn uitgereikt want het lassen aan de funkelnagelneue chassis leverde prachtige vonkenregens op. De al aanwezige productiemedewerkers kregen bijna de tranen in de ogen van ontroering door het schouwspel. Dat is begrijpelijk, want de jarenlang door teleurstelling en onzekerheid geteisterde medewerkers van Neerlands enige serieuze personenautofabriek moeten nu geweldige tijden doormaken. De redding door Van de Leegte, die een uitstekende partner in BMW-Mini vond, is voor de vijftienhonderd medewerkers een prachtig cadeau waar ze zo lang op hebben moeten wachten. En er lijkt meer in het vat te zitten. Bijna stilzwijgend wordt er gewerkt aan het binnenhalen van nog een model – het liefst uiteraard van een ander merk dan dat uit Beieren want afhankelijk zijn van één auto is een weinig benijdenswaardige situatie. De korte tour door de fabriek liet mij zien dat autoproductie in Nederland niet alleen kan, maar ook een verrijking van ons dienstenlandje kan betekenen.
Samen met een collega in de auto kan zeer verhelderend zijn. De collega in kwestie hoorde onmiddellijk dat het hier ging om een driecilinder en dat het schakelen er behoorlijk op vooruit was gegaan. Met enige bewondering hoorde ik het aan. Toen we het na verloop van tijd over muziek kregen, hoopte ik ook mijn steentje te kunnen bijdragen maar ook toen moest ik vooral veel luisteren. Uiteindelijk kwamen we uit bij het geluid van een auto en hoe dit is te beïnvloeden. U begrijpt dat hier alleen nog maar gepast zwijgen van mijn kant mogelijk was. Na één dag was mijn tripje al geslaagd. En er was nog een hele dag te gaan.

Limburg - Automobielmanagement.nl

Limburg

Sinds lange tijd was ik weer eens op stap met een persreis. BMW nodigde de Nederlandse pers uit voor een tweedaagse rit tweedaagse rit door het Limburgse land.

peter brouwer

Omdat er ook een kort bezoek aan VDL NedCar in Born bij hoorde, was dat voor mij voldoende aanleiding om richting Limburg te trekken. Er werd verzameld in Born voor de fabriek en het waren vooral de jonge honden die niet konden wachten om de Mini’s te bemannen en door te rijden naar het Zuid-Limburgse landschap. Het prachtige weer droeg er ongetwijfeld toe bij dat er een uitgelaten schoolreissfeertje ontstond. Het tochtje door de fabriek bleek voor velen een bijna ongewenste interruptie.
Hoewel die fabriek nog niet in bedrijf was, was er wel het nodige te zien. De prefabricatie van vijftig Mini’s draaide namelijk wel. En de beschermbrillen bleken niet helemaal voor niets te zijn uitgereikt want het lassen aan de funkelnagelneue chassis leverde prachtige vonkenregens op. De al aanwezige productiemedewerkers kregen bijna de tranen in de ogen van ontroering door het schouwspel. Dat is begrijpelijk, want de jarenlang door teleurstelling en onzekerheid geteisterde medewerkers van Neerlands enige serieuze personenautofabriek moeten nu geweldige tijden doormaken. De redding door Van de Leegte, die een uitstekende partner in BMW-Mini vond, is voor de vijftienhonderd medewerkers een prachtig cadeau waar ze zo lang op hebben moeten wachten. En er lijkt meer in het vat te zitten. Bijna stilzwijgend wordt er gewerkt aan het binnenhalen van nog een model – het liefst uiteraard van een ander merk dan dat uit Beieren want afhankelijk zijn van één auto is een weinig benijdenswaardige situatie. De korte tour door de fabriek liet mij zien dat autoproductie in Nederland niet alleen kan, maar ook een verrijking van ons dienstenlandje kan betekenen.
Samen met een collega in de auto kan zeer verhelderend zijn. De collega in kwestie hoorde onmiddellijk dat het hier ging om een driecilinder en dat het schakelen er behoorlijk op vooruit was gegaan. Met enige bewondering hoorde ik het aan. Toen we het na verloop van tijd over muziek kregen, hoopte ik ook mijn steentje te kunnen bijdragen maar ook toen moest ik vooral veel luisteren. Uiteindelijk kwamen we uit bij het geluid van een auto en hoe dit is te beïnvloeden. U begrijpt dat hier alleen nog maar gepast zwijgen van mijn kant mogelijk was. Na één dag was mijn tripje al geslaagd. En er was nog een hele dag te gaan.