Tesla’s snelweg naar succes

Degenen die anderhalf jaar geleden aandelen Tesla kochten, zijn échte spekkopers. Zij kunnen rekenen op een koerswinst van bijna vijftienhonderd procent. Hoewel er fluctuaties waren (en die zullen er ook in de toekomst zijn) is het einde cq de top nog niet in zicht.

toralt deinum - tesla - musk

Topman Elon Musk kan namelijk niet alleen goed elektrische auto’s (laten) ontwerpen, hij is ook zeer vaardig in het creëren van nieuws. De media-aandacht voor zijn snellaadstations is hier een voorbeeld van, evenals de ‘giga-fabriek’ voor accu’s. In 2015 gaat de Model X in productie en daarna komt er een Tesla met een meer bescheiden prijskaartje. En met die auto  kunnen aanzienlijk hogere verkoopvolumes worden gerealiseerd.

Ook de komende jaren valt er dus koerswinst te verwachten voor het aandeel Tesla. De concurrentie zit weliswaar nu ook een dure, snelle elektrische sportsedan te tekenen maar die ontwerpen zie ik niet voor 2017 of 2018 op de markt verschijnen. Ondertussen broedt de visionaire Musk verder op andere ideeën waarmee hij de autobranche kan transformeren. En mocht de vraag naar de Model S (anno 2011) afvlakken, dan is Tesla altijd nog verzekerd van een gezonde inkomstenstroom in de vorm van het leveren van aandrijftechnologie aan andere autofabrikanten zoals Daimler en Toyota.
Alles wijst er trouwens op dat Model X nog succesvoller gaat worden dan de huidige Tesla. Het nieuwe ontwerp combineert namelijk het beste van twee werelden: de krachtige, schone aandrijflijn van de Model S in combinatie met een (vooral in de VS) zeer populair carrosserieconcept: dat van een ruime, praktische cross-over met hoge zitpositie. Volgens Musk stromen de orders inmiddels binnen, terwijl niemand de productieversie heeft kunnen zien. Theoretisch kan de voor medio 2017 geplande ‘goedkope’ Tesla de winstgevendheid en daarmee de aandelenkoers onder druk zetten maar Musk maakt hier niet de fout die veel andere fabrikanten wel maken: in plaats van bestaande techniek voor minder geld (en dus met minder marge) aan te bieden, kiest hij voor een compleet nieuw ontwerp, waarbij lagere productiekosten centraal staan. Beleggers kunnen dus opgelucht ademhalen.
Is er dan niks wat de toekomst van Tesla kan bedreigen? Jawel, namelijk Musk zelf. Zijn lef en creativiteit hebben Tesla groot gemaakt maar de geschiedenis leert dat elke auto-ondernemer vroeg of laat fouten gaat maken. Of zoals Musk het zelf formuleert: bij iedereen treedt er moeheid op in het oplossen van problemen. Aandeelhouders moeten dus niet de beurskoers van Tesla in de gaten houden, maar de topman. 

(Zie ook: Tesla stelt patenten gratis beschikbaar)

 

 

Tesla’s snelweg naar succes - Automobielmanagement.nl

Tesla’s snelweg naar succes

Degenen die anderhalf jaar geleden aandelen Tesla kochten, zijn échte spekkopers. Zij kunnen rekenen op een koerswinst van bijna vijftienhonderd procent. Hoewel er fluctuaties waren (en die zullen er ook in de toekomst zijn) is het einde cq de top nog niet in zicht.

toralt deinum - tesla - musk

Topman Elon Musk kan namelijk niet alleen goed elektrische auto’s (laten) ontwerpen, hij is ook zeer vaardig in het creëren van nieuws. De media-aandacht voor zijn snellaadstations is hier een voorbeeld van, evenals de ‘giga-fabriek’ voor accu’s. In 2015 gaat de Model X in productie en daarna komt er een Tesla met een meer bescheiden prijskaartje. En met die auto  kunnen aanzienlijk hogere verkoopvolumes worden gerealiseerd.

Ook de komende jaren valt er dus koerswinst te verwachten voor het aandeel Tesla. De concurrentie zit weliswaar nu ook een dure, snelle elektrische sportsedan te tekenen maar die ontwerpen zie ik niet voor 2017 of 2018 op de markt verschijnen. Ondertussen broedt de visionaire Musk verder op andere ideeën waarmee hij de autobranche kan transformeren. En mocht de vraag naar de Model S (anno 2011) afvlakken, dan is Tesla altijd nog verzekerd van een gezonde inkomstenstroom in de vorm van het leveren van aandrijftechnologie aan andere autofabrikanten zoals Daimler en Toyota.
Alles wijst er trouwens op dat Model X nog succesvoller gaat worden dan de huidige Tesla. Het nieuwe ontwerp combineert namelijk het beste van twee werelden: de krachtige, schone aandrijflijn van de Model S in combinatie met een (vooral in de VS) zeer populair carrosserieconcept: dat van een ruime, praktische cross-over met hoge zitpositie. Volgens Musk stromen de orders inmiddels binnen, terwijl niemand de productieversie heeft kunnen zien. Theoretisch kan de voor medio 2017 geplande ‘goedkope’ Tesla de winstgevendheid en daarmee de aandelenkoers onder druk zetten maar Musk maakt hier niet de fout die veel andere fabrikanten wel maken: in plaats van bestaande techniek voor minder geld (en dus met minder marge) aan te bieden, kiest hij voor een compleet nieuw ontwerp, waarbij lagere productiekosten centraal staan. Beleggers kunnen dus opgelucht ademhalen.
Is er dan niks wat de toekomst van Tesla kan bedreigen? Jawel, namelijk Musk zelf. Zijn lef en creativiteit hebben Tesla groot gemaakt maar de geschiedenis leert dat elke auto-ondernemer vroeg of laat fouten gaat maken. Of zoals Musk het zelf formuleert: bij iedereen treedt er moeheid op in het oplossen van problemen. Aandeelhouders moeten dus niet de beurskoers van Tesla in de gaten houden, maar de topman. 

(Zie ook: Tesla stelt patenten gratis beschikbaar)