Dacia redt Renault

In Frankrijk is de economische misère op het moment groot. De hoge werkloosheid is in zekere zin eigen schuld want het fraaie land grossiert dan misschien in vakantielocaties maar het produceert gewoon te weinig.

toralt deinum - renault - dacia

Dat zien we ook heel duidelijk terug in de auto-industrie. Het onbenut laten van productiecapaciteit bij PSA Peugeot Citroën (wat natuurlijk te maken had met tegenvallende verkopen) leidde tot miljardenverliezen. De situatie was zo ernstig, dat de Franse Staat en een Chinees bedrijf financieel hebben moeten bijspringen om de autobouwer van de ondergang te redden.
Bij Renault is de situatie voor wat betreft de populariteit van in Frankrijk gebouwde modellen amper beter maar een belang van 44 procent in een goed draaiend Nissan voorkomt serieus leed. Bovendien is er dochter Dacia. Dat was ooit het lelijke eendje van de Europese auto-industrie met niet meer dan tienduizend klanten per jaar. Maar sinds de introductie van de Logan is Dacia verkooptechnisch uitgegroeid tot een fraaie zwaan. Vorig jaar verlieten maar liefst 430 duizend auto’s de Roemeense fabriek. Daarmee is de successtory nog niet compleet, want Renault verkoopt de Dacia-ontwerpen inmiddels zelfs in regio’s van de wereld waar Renault met de eigen modellen niks te zoeken heeft, zoals India en Rusland.
Opvallend is dat in deze opkomende economieën de Dacia-ontwerpen (anders dan bij ons) niet als budgetauto’s worden gepositioneerd. Het prijssegment wordt daar verzorgd door merken als AvtoVaz en Maruti. Een Duster koop je pas als je een bovengemiddeld inkomen hebt. Dit model zorgt er samen met de andere Dacia’s voor dat Renault nog maar 55 procent van zijn verkopen met eigen ontwerpen realiseert. Oftewel: zonder de reanimatie van het Roemeense merk, nu tien jaar geleden, zou de Franse autofabrikant in deplorabele staat hebben verkeerd, ook al omdat de winstmarge op de Dacia’s bovengemiddeld groot is. Langzaam maar zeker begint de concurrentie wakker te worden. Citroën heeft de relatief simpele en efficiënt te produceren C4 Cactus klaar en Ford zal de aaibare maar krappe Ka vervangen door een hatchback à la Dacia Sandero: niet sexy maar wel praktisch. Verder heeft het grote Volkswagen eindelijk zijn business case voor een apart budgetmodel af. Een goede zaak, want het wordt steeds duidelijker dat de werkelijke wereldauto geen ontwerp is dat in Europa of de Verenigde Staten de hoogste positie in de statistieken bereikt, maar een model dat zich enerzijds met een Afrikaanse of Indonesische beurs laat aanschaffen, en anderzijds een prima alternatief is voor prijskopers in meer ontwikkelde economieën.
Wees niet verrast als de comeback van Renault in de VS gaat plaatsvinden met een ontwerp van Dacia. Bijvoorbeeld met de volgende generatie Duster.

 

 

   

Dacia redt Renault - Automobielmanagement.nl

Dacia redt Renault

In Frankrijk is de economische misère op het moment groot. De hoge werkloosheid is in zekere zin eigen schuld want het fraaie land grossiert dan misschien in vakantielocaties maar het produceert gewoon te weinig.

toralt deinum - renault - dacia

Dat zien we ook heel duidelijk terug in de auto-industrie. Het onbenut laten van productiecapaciteit bij PSA Peugeot Citroën (wat natuurlijk te maken had met tegenvallende verkopen) leidde tot miljardenverliezen. De situatie was zo ernstig, dat de Franse Staat en een Chinees bedrijf financieel hebben moeten bijspringen om de autobouwer van de ondergang te redden.
Bij Renault is de situatie voor wat betreft de populariteit van in Frankrijk gebouwde modellen amper beter maar een belang van 44 procent in een goed draaiend Nissan voorkomt serieus leed. Bovendien is er dochter Dacia. Dat was ooit het lelijke eendje van de Europese auto-industrie met niet meer dan tienduizend klanten per jaar. Maar sinds de introductie van de Logan is Dacia verkooptechnisch uitgegroeid tot een fraaie zwaan. Vorig jaar verlieten maar liefst 430 duizend auto’s de Roemeense fabriek. Daarmee is de successtory nog niet compleet, want Renault verkoopt de Dacia-ontwerpen inmiddels zelfs in regio’s van de wereld waar Renault met de eigen modellen niks te zoeken heeft, zoals India en Rusland.
Opvallend is dat in deze opkomende economieën de Dacia-ontwerpen (anders dan bij ons) niet als budgetauto’s worden gepositioneerd. Het prijssegment wordt daar verzorgd door merken als AvtoVaz en Maruti. Een Duster koop je pas als je een bovengemiddeld inkomen hebt. Dit model zorgt er samen met de andere Dacia’s voor dat Renault nog maar 55 procent van zijn verkopen met eigen ontwerpen realiseert. Oftewel: zonder de reanimatie van het Roemeense merk, nu tien jaar geleden, zou de Franse autofabrikant in deplorabele staat hebben verkeerd, ook al omdat de winstmarge op de Dacia’s bovengemiddeld groot is. Langzaam maar zeker begint de concurrentie wakker te worden. Citroën heeft de relatief simpele en efficiënt te produceren C4 Cactus klaar en Ford zal de aaibare maar krappe Ka vervangen door een hatchback à la Dacia Sandero: niet sexy maar wel praktisch. Verder heeft het grote Volkswagen eindelijk zijn business case voor een apart budgetmodel af. Een goede zaak, want het wordt steeds duidelijker dat de werkelijke wereldauto geen ontwerp is dat in Europa of de Verenigde Staten de hoogste positie in de statistieken bereikt, maar een model dat zich enerzijds met een Afrikaanse of Indonesische beurs laat aanschaffen, en anderzijds een prima alternatief is voor prijskopers in meer ontwikkelde economieën.
Wees niet verrast als de comeback van Renault in de VS gaat plaatsvinden met een ontwerp van Dacia. Bijvoorbeeld met de volgende generatie Duster.