Passat

Volkswagen heeft de achtste generatie Passat klaar. Die is naar eigen zeggen dermate hoog van kwaliteit dat hij zelfs een volwaardig alternatief is voor de premiumproducten uit München (BMW) en Stuttgart (Mercedes-Benz).

toralt deinum

Maar de luxe positionering van de nieuwe Passat is een bewuste keuze van Volkswagen. Immers, het oude model zat dicht op de Jetta terwijl de aansluiting bij de Phaeton juist ontbrak. Die is er nu dieseltechnisch wel: als dubbelgeblazen 2.0 TDI levert de nieuwe Passat 240 pk en dat is even veel vermogen als de  V6-dieseluitvoering van het vlaggenschip.
Het is usance om tijdens een introductie van een nieuw model de loftrompet te steken over de voorgangers. Daar is volgens Volkswagen ook alle reden voor want de afgelopen 41 jaar zijn er meer dan 22 miljoen exemplaren van de Passat verkocht. Dat is een respectabel aantal, maar het verbloemd het feit dat Volkswagen door hetzelfde modeltype in de Verenigde Staten nu flink in de problemen is geraakt: afgelopen maand zijn de verkopen met bijna dertig procent in elkaar geklapt.
Wat is daarvan de oorzaak? Samengevat: Volkswagen heeft de Amerikaanse editie van de Passat uit heel ander hout gesneden dan het Europese model: meer ruimte, maar minder hightech en dus goedkoper om te produceren. Wolfsburg dacht daarmee een antwoord te hebben op scherp geprijsde Aziatische concurrenten maar is van een koude kermis thuis gekomen: de Amerikaanse Passat is technisch dermate slaapverwekkend dat de autoconsument in de VS er na drie jaar alweer op uitgekeken is.
Alle hoop is nu gevestigd op een in 2016 te introduceren suv, de zevenpersoons CrossBlue die in dezelfde Amerikaanse fabriek gebouwd moet gaan worden. De conceptversie van dit model doet mij en andere autofans echter niet op het puntje van mijn stoel zitten. Daarvoor is de suv te inwisselbaar. Dat is zorgwekkend, want de les die Volkswagen nu onderhand geleerd zou moeten hebben, is dat je niet moet bezuinigen op de techniek.
Wat is de slogan van dochter Audi ook alweer? Juist, voorsprong door techniek. En dat die formule werkt, blijkt uit de jongste Amerikaanse verkoopcijfers: afgelopen maand wist dit merk in de Verenigde Staten met ruim 23 procent te plussen. Volkswagen heeft alles in zich om ’s werelds grootste autoproducent te worden. Maar dan moet men de Amerikaanse consument serieus nemen en niet afschepen met inferieure techniek.

Mondiaal winnen doe je met modellen waarvan concurrenten als Ford, Hyundai en Toyota slapeloze nachten krijgen. De Europese Passat 2.0 TDI met 240 pk is zo’n auto.

Passat - Automobielmanagement.nl

Passat

Volkswagen heeft de achtste generatie Passat klaar. Die is naar eigen zeggen dermate hoog van kwaliteit dat hij zelfs een volwaardig alternatief is voor de premiumproducten uit München (BMW) en Stuttgart (Mercedes-Benz).

toralt deinum

Maar de luxe positionering van de nieuwe Passat is een bewuste keuze van Volkswagen. Immers, het oude model zat dicht op de Jetta terwijl de aansluiting bij de Phaeton juist ontbrak. Die is er nu dieseltechnisch wel: als dubbelgeblazen 2.0 TDI levert de nieuwe Passat 240 pk en dat is even veel vermogen als de  V6-dieseluitvoering van het vlaggenschip.
Het is usance om tijdens een introductie van een nieuw model de loftrompet te steken over de voorgangers. Daar is volgens Volkswagen ook alle reden voor want de afgelopen 41 jaar zijn er meer dan 22 miljoen exemplaren van de Passat verkocht. Dat is een respectabel aantal, maar het verbloemd het feit dat Volkswagen door hetzelfde modeltype in de Verenigde Staten nu flink in de problemen is geraakt: afgelopen maand zijn de verkopen met bijna dertig procent in elkaar geklapt.
Wat is daarvan de oorzaak? Samengevat: Volkswagen heeft de Amerikaanse editie van de Passat uit heel ander hout gesneden dan het Europese model: meer ruimte, maar minder hightech en dus goedkoper om te produceren. Wolfsburg dacht daarmee een antwoord te hebben op scherp geprijsde Aziatische concurrenten maar is van een koude kermis thuis gekomen: de Amerikaanse Passat is technisch dermate slaapverwekkend dat de autoconsument in de VS er na drie jaar alweer op uitgekeken is.
Alle hoop is nu gevestigd op een in 2016 te introduceren suv, de zevenpersoons CrossBlue die in dezelfde Amerikaanse fabriek gebouwd moet gaan worden. De conceptversie van dit model doet mij en andere autofans echter niet op het puntje van mijn stoel zitten. Daarvoor is de suv te inwisselbaar. Dat is zorgwekkend, want de les die Volkswagen nu onderhand geleerd zou moeten hebben, is dat je niet moet bezuinigen op de techniek.
Wat is de slogan van dochter Audi ook alweer? Juist, voorsprong door techniek. En dat die formule werkt, blijkt uit de jongste Amerikaanse verkoopcijfers: afgelopen maand wist dit merk in de Verenigde Staten met ruim 23 procent te plussen. Volkswagen heeft alles in zich om ’s werelds grootste autoproducent te worden. Maar dan moet men de Amerikaanse consument serieus nemen en niet afschepen met inferieure techniek.

Mondiaal winnen doe je met modellen waarvan concurrenten als Ford, Hyundai en Toyota slapeloze nachten krijgen. De Europese Passat 2.0 TDI met 240 pk is zo’n auto.