Apple Car

De afgelopen Autosalon van Genève maakte duidelijk dat het doek voor de elektrische auto nog lang niet is gevallen, integendeel. Bijna alle bestaande merken lieten de laatste ontwikkelingen zien op elektrisch en hybride gebied zien, tot en met waterstof. Opvallend is dat het de buitenstaanders zijn die echt brood zien in de elektrische auto. En die buitenstaanders hebben klinkende namen en heel diepe zakken: Google, Apple en Samsung steken hun vingers op.

peter brouwer - apple car

Met name de Apple car, hoewel nog steeds een dark horse, lijkt een interessante ontwikkeling. De vraag of het nu een volledige auto wordt of een aantal modules die in auto’s van andere fabrikanten kunnen worden geplaatst, is nog steeds niet beantwoord. Maar gerenommeerde bronnen als CNN en The Financial Times neigen sterk naar een volledige Apple auto. Volgens deze bronnen werken er inmiddels honderden ingenieurs – waarvan er veel van de bestaande merken afkomstig zijn – op een geheime locatie in Californië aan een rijklare Apple auto. De korte vrijage (mogelijke overname) van Apple met Tesla begin 2014 zou de behoefte om een volledig rijdend product onder eigen naam te produceren nog eens kunnen onderstrepen. Ook de speculaties dat de Apple een echte gezinswagen zou worden, zijn niet geheel uit de lucht gegrepen. Op verschillende locaties in de VS zijn inmiddels dergelijke auto’s van Apple gespot. Uiteraard zegt dit nog niets over het exterieur, maar om (nog) een elektrische sportwagen of sportieve coupé op de markt te zetten, lijkt niet erg zinvol. Apple heeft de naam bijzondere maar effectieve producten op de markt te zetten die voor de grote massa zijn geproduceerd.

Apple zal heus niet over een nacht ijs gaan want een dergelijk product moet in één keer staan. Foutjes als een brandje in een accu of een president van de VS die met een Apple Car langs de weg stil komt te staan, zijn dodelijk. Apple heeft weinig tot geen opvallende releases meer laten zien sinds de dood van Steve Jobs, dus dat vraagt om een nieuwe opzienbarende stap. Het merk heeft het predicaat een innoverende trendsetter te zijn. Er zal het bedrijf veel, zo niet alles, aan gelegen zijn dit te blijven uitdragen.

Hoe de auto in de markt moet worden gezet, is helemaal onduidelijk. Maar het zal vast niet via de traditionele lijnen gaan, temeer omdat veel van de reparaties en updates via het internet kunnen worden afgehandeld. De verwachting is dat Apple de auto in 2020 op de markt brengt.
Dat duurt nog een tijdje, zouden we kunnen zeggen.

 

 

Apple Car - Automobielmanagement.nl

Apple Car

De afgelopen Autosalon van Genève maakte duidelijk dat het doek voor de elektrische auto nog lang niet is gevallen, integendeel. Bijna alle bestaande merken lieten de laatste ontwikkelingen zien op elektrisch en hybride gebied zien, tot en met waterstof. Opvallend is dat het de buitenstaanders zijn die echt brood zien in de elektrische auto. En die buitenstaanders hebben klinkende namen en heel diepe zakken: Google, Apple en Samsung steken hun vingers op.

peter brouwer - apple car

Met name de Apple car, hoewel nog steeds een dark horse, lijkt een interessante ontwikkeling. De vraag of het nu een volledige auto wordt of een aantal modules die in auto’s van andere fabrikanten kunnen worden geplaatst, is nog steeds niet beantwoord. Maar gerenommeerde bronnen als CNN en The Financial Times neigen sterk naar een volledige Apple auto. Volgens deze bronnen werken er inmiddels honderden ingenieurs – waarvan er veel van de bestaande merken afkomstig zijn – op een geheime locatie in Californië aan een rijklare Apple auto. De korte vrijage (mogelijke overname) van Apple met Tesla begin 2014 zou de behoefte om een volledig rijdend product onder eigen naam te produceren nog eens kunnen onderstrepen. Ook de speculaties dat de Apple een echte gezinswagen zou worden, zijn niet geheel uit de lucht gegrepen. Op verschillende locaties in de VS zijn inmiddels dergelijke auto’s van Apple gespot. Uiteraard zegt dit nog niets over het exterieur, maar om (nog) een elektrische sportwagen of sportieve coupé op de markt te zetten, lijkt niet erg zinvol. Apple heeft de naam bijzondere maar effectieve producten op de markt te zetten die voor de grote massa zijn geproduceerd.

Apple zal heus niet over een nacht ijs gaan want een dergelijk product moet in één keer staan. Foutjes als een brandje in een accu of een president van de VS die met een Apple Car langs de weg stil komt te staan, zijn dodelijk. Apple heeft weinig tot geen opvallende releases meer laten zien sinds de dood van Steve Jobs, dus dat vraagt om een nieuwe opzienbarende stap. Het merk heeft het predicaat een innoverende trendsetter te zijn. Er zal het bedrijf veel, zo niet alles, aan gelegen zijn dit te blijven uitdragen.

Hoe de auto in de markt moet worden gezet, is helemaal onduidelijk. Maar het zal vast niet via de traditionele lijnen gaan, temeer omdat veel van de reparaties en updates via het internet kunnen worden afgehandeld. De verwachting is dat Apple de auto in 2020 op de markt brengt.
Dat duurt nog een tijdje, zouden we kunnen zeggen.