Ton Roks: DS power speech

Het was een knallende geboorte, die van het nieuwe merk DS in Parijs. Citroën had een kanjer van een tent in de Jardin des Tuileries neergezet en daar was een horde van zeshonderd journalisten naar toe genood.

ton roks - roks&roll

’s Middags hadden we een blokje om gemaakt met de vernieuwde DS5, waarop de naam Citroën nergens te vinden is, dus we waren al enigszins geïmpregneerd met het goede gevoel. De presentatie was heftig: luide muziek, dansende deernen en power speeches die alle overtroffen die ik in dertig jaar autojournalistiek heb gehoord. ‘We open the roads, we push back the darkness. We are different, we are avantgarde. We keep going where others stop. We herald what is yet to come. We never, ever follow the way’.

Het effect daarvan was uiteraard geheel tegengesteld aan de intentie. De eigenschappen die de bestierders van DS claimden, deden vooral de gedachte opkomen dat het nieuwe merk uit hoofdzakelijk bla bla bestaat. Temeer daar de unieke eigenschappen van de nieuwe DS5 bestaan uit niet veel meer dan een fraai, doch slechts weinig anders uiterlijk, led-koplampen die op juwelen lijken en een leren stoelbekleding met het patroon van een stalen horlogeband.Deze auto is vooralsnog het vlaggenschip van DS, en draagt de spirit of avantgarde uit, aldus Yves Bonnefont, de ceo van DS en daarmee de heraut van alles dat nog gaat komen en ook nog eens de man die het duister een duw gaat geven.


Maar, hij heeft niet kunnen voorkomen dat ik de DS5 een magere start vind voor het nieuwe merk – zeker in relatie tot de opgewonden slogans. Toch heb ik er wel een begin van vertrouwen in. Met onder meer de Traction Avant, 2CV, DS, GS en CX heeft Citroën een substantiële en dikwijls verrassende bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de auto. Wie weet, is het bedrijf in staat voor meer van zulke verrassingen te zorgen. Misschien heeft Citroën wel heel goed gezien dat er een marktsegment bestaat van mensen die geen exotische onderhuidse techniek willen en recordrondetijden op de Nordschleife, maar een auto die praktisch en zuinig is en vooral mooi en comfortabel. En voldoende anders om positieve aandacht te trekken. DS is voor ‘onafhankelijke denkers’, voor mensen die de Evoque en VW CC leuk vinden, zei Bonnefont, de baas die DS moeten laten doorgaan waar andere stoppen.


Hij stelde me gerust door de Concept Numéro 9 en de Divine DS te laten zien: schitterende designstudies die aangeven waar DS heen beweegt. En die hebben me over de streep getrokken: ik geef DS het voordeel van de twijfel.

Ton Roks: DS power speech - Automobielmanagement.nl

Ton Roks: DS power speech

Het was een knallende geboorte, die van het nieuwe merk DS in Parijs. Citroën had een kanjer van een tent in de Jardin des Tuileries neergezet en daar was een horde van zeshonderd journalisten naar toe genood.

ton roks - roks&roll

’s Middags hadden we een blokje om gemaakt met de vernieuwde DS5, waarop de naam Citroën nergens te vinden is, dus we waren al enigszins geïmpregneerd met het goede gevoel. De presentatie was heftig: luide muziek, dansende deernen en power speeches die alle overtroffen die ik in dertig jaar autojournalistiek heb gehoord. ‘We open the roads, we push back the darkness. We are different, we are avantgarde. We keep going where others stop. We herald what is yet to come. We never, ever follow the way’.

Het effect daarvan was uiteraard geheel tegengesteld aan de intentie. De eigenschappen die de bestierders van DS claimden, deden vooral de gedachte opkomen dat het nieuwe merk uit hoofdzakelijk bla bla bestaat. Temeer daar de unieke eigenschappen van de nieuwe DS5 bestaan uit niet veel meer dan een fraai, doch slechts weinig anders uiterlijk, led-koplampen die op juwelen lijken en een leren stoelbekleding met het patroon van een stalen horlogeband.Deze auto is vooralsnog het vlaggenschip van DS, en draagt de spirit of avantgarde uit, aldus Yves Bonnefont, de ceo van DS en daarmee de heraut van alles dat nog gaat komen en ook nog eens de man die het duister een duw gaat geven.


Maar, hij heeft niet kunnen voorkomen dat ik de DS5 een magere start vind voor het nieuwe merk – zeker in relatie tot de opgewonden slogans. Toch heb ik er wel een begin van vertrouwen in. Met onder meer de Traction Avant, 2CV, DS, GS en CX heeft Citroën een substantiële en dikwijls verrassende bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de auto. Wie weet, is het bedrijf in staat voor meer van zulke verrassingen te zorgen. Misschien heeft Citroën wel heel goed gezien dat er een marktsegment bestaat van mensen die geen exotische onderhuidse techniek willen en recordrondetijden op de Nordschleife, maar een auto die praktisch en zuinig is en vooral mooi en comfortabel. En voldoende anders om positieve aandacht te trekken. DS is voor ‘onafhankelijke denkers’, voor mensen die de Evoque en VW CC leuk vinden, zei Bonnefont, de baas die DS moeten laten doorgaan waar andere stoppen.


Hij stelde me gerust door de Concept Numéro 9 en de Divine DS te laten zien: schitterende designstudies die aangeven waar DS heen beweegt. En die hebben me over de streep getrokken: ik geef DS het voordeel van de twijfel.