Apple en Google

Apple en Google kopen autotechneuten weg bij grote fabrikanten. Dat zouden ze doen omdat ze zelf auto’s willen gaan maken – en daar geloof ik niks van.

Ton Roks: Apple en Google

Als Apple met een auto komt, zal dat er een moeten zijn die beduidend anders is dan de voertuigen van nu: innovatief, cool vormgegeven en super gemakkelijk in het gebruik. Een iCar à la iPhone en iPad, vol met handige gadgets.

Apple is rijk genoeg om een auto te ontwikkelen, maar waarom zou de elektronicagigant zich op dat terrein willen begeven? Het is weliswaar zo dat de auto-industrie goed is voor een grotere totaalwinst dan de telefoonmarkt, maar het is ook zo dat de gemiddelde autofabrikant dolblij moet zijn met een winstpercentage van één cijfer voor de komma, terwijl Apple aan twéé cijfers gewend is.

Waarom zou Apple autofabrikant willen worden? Omdat de telefoonmarkt verzadigd is? Dat is ook zo met de automarkt. De telefoonmarkt heeft tenminste nog het voordeel dat de meeste mensen elke twee jaar een nieuwe nemen, met auto’s duurt dat een tikje langer.

Auto’s bouwen is bovendien een moeilijke klus: de ontwikkeling, platform sharing, het design en de bouw zelf vormen een complex proces, dat veel beheersing vraagt en dat de meeste fabrikanten grotendeels in eigen huis ondernemen.

Apple heeft daar geen enkele ervaring mee – het ontwerpt producten in de USA en laat die in China in elkaar zetten. Dat zou natuurlijk ook met een iCar kunnen. De kwaliteit hoeft niet zo’n factor te zijn, want als Apple een auto zou bouwen, zou dat vrijwel zeker een elektrische zijn, en die is een stuk eenvoudiger te maken dan een schone turbodiesel met een achttraps transmissie met dubbele koppeling. Een elektrische iCar zou ook het creëren van een servicenetwerk van iCare Apple Garages gemakkelijker maken.

Voor Google geldt min of meer hetzelfde, het is al een eindje op weg met zelfrijdende auto’s, maar ik geloof dat het zowel Google als Apple om iets anders te doen is dan zelf fabrikant worden. Het gaat hen om het verzamelen van data, wereldwijd van alle autogebruikers. Waar ze heen gaan, wat ze doen, waar ze naar luisteren, noem maar op. Die gegevens zijn goud waard, zo ondervinden we dagelijks op het internet. Daarom willen Apple en Google een veel grotere rol spelen in de auto’s die de gevestigde fabrikanten bouwen – en die dwingen ze af. Daarom huren ze autospecialisten, daarom experimenteren ze zichtbaar met auto’s.

Als ze toch besluiten het riskante pad van zelfstandige autofabricage op te gaan, dan zullen dat waarschijnlijk autonoom rijdende, elektrische transportrobots zijn – geen auto’s dus. Wie zit daar op te wachten?

Apple en Google - Automobielmanagement.nl

Apple en Google

Apple en Google kopen autotechneuten weg bij grote fabrikanten. Dat zouden ze doen omdat ze zelf auto’s willen gaan maken – en daar geloof ik niks van.

Ton Roks: Apple en Google

Als Apple met een auto komt, zal dat er een moeten zijn die beduidend anders is dan de voertuigen van nu: innovatief, cool vormgegeven en super gemakkelijk in het gebruik. Een iCar à la iPhone en iPad, vol met handige gadgets.

Apple is rijk genoeg om een auto te ontwikkelen, maar waarom zou de elektronicagigant zich op dat terrein willen begeven? Het is weliswaar zo dat de auto-industrie goed is voor een grotere totaalwinst dan de telefoonmarkt, maar het is ook zo dat de gemiddelde autofabrikant dolblij moet zijn met een winstpercentage van één cijfer voor de komma, terwijl Apple aan twéé cijfers gewend is.

Waarom zou Apple autofabrikant willen worden? Omdat de telefoonmarkt verzadigd is? Dat is ook zo met de automarkt. De telefoonmarkt heeft tenminste nog het voordeel dat de meeste mensen elke twee jaar een nieuwe nemen, met auto’s duurt dat een tikje langer.

Auto’s bouwen is bovendien een moeilijke klus: de ontwikkeling, platform sharing, het design en de bouw zelf vormen een complex proces, dat veel beheersing vraagt en dat de meeste fabrikanten grotendeels in eigen huis ondernemen.

Apple heeft daar geen enkele ervaring mee – het ontwerpt producten in de USA en laat die in China in elkaar zetten. Dat zou natuurlijk ook met een iCar kunnen. De kwaliteit hoeft niet zo’n factor te zijn, want als Apple een auto zou bouwen, zou dat vrijwel zeker een elektrische zijn, en die is een stuk eenvoudiger te maken dan een schone turbodiesel met een achttraps transmissie met dubbele koppeling. Een elektrische iCar zou ook het creëren van een servicenetwerk van iCare Apple Garages gemakkelijker maken.

Voor Google geldt min of meer hetzelfde, het is al een eindje op weg met zelfrijdende auto’s, maar ik geloof dat het zowel Google als Apple om iets anders te doen is dan zelf fabrikant worden. Het gaat hen om het verzamelen van data, wereldwijd van alle autogebruikers. Waar ze heen gaan, wat ze doen, waar ze naar luisteren, noem maar op. Die gegevens zijn goud waard, zo ondervinden we dagelijks op het internet. Daarom willen Apple en Google een veel grotere rol spelen in de auto’s die de gevestigde fabrikanten bouwen – en die dwingen ze af. Daarom huren ze autospecialisten, daarom experimenteren ze zichtbaar met auto’s.

Als ze toch besluiten het riskante pad van zelfstandige autofabricage op te gaan, dan zullen dat waarschijnlijk autonoom rijdende, elektrische transportrobots zijn – geen auto’s dus. Wie zit daar op te wachten?