Top dossiers

, 19 april 2017 14:21

Gordiaanse knoop

“De exacte datum ga ik je niet vertellen, maar ik hoorde het heel laat, toen het besluit al was genomen. Ik was er graag eerder bij betrokken geweest”. Dat antwoordde Karl-Thomas Neumann op mijn vraag wanneer hij op de hoogte werd gebracht van de verkoop van ‘zijn’ Opel AG aan PSA. Tijdens de persintroductie van de nieuwe Insignia had ik het genoegen de dinertafel met Neumann te delen. Duidelijk is dat de gesprekken tussen GM en PSA - die al in de zomer van 2016 begonnen zijn - zich nagenoeg geheel buiten hem om hebben afgespeeld. Hij voegde er overigens onmiddellijk aan toe de overname uitstekend te vinden, daar beide bedrijven goed bij elkaar passen.

'
1/1
Meer over
Ton Roks
Tijdens de persintroductie van de nieuwe Insignia had ik het genoegen de dinertafel met Neumann te delen. Duidelijk is dat de gesprekken tussen GM en PSA - die al in de zomer van 2016 begonnen zijn - zich nagenoeg geheel buiten hem om hebben afgespeeld. Hij voegde er overigens onmiddellijk aan toe de overname uitstekend te vinden, daar beide bedrijven goed bij elkaar passen.

Opel doet het met Vauxhall erg goed in Groot-Brittannië waar PSA een minder groter voet aan de grond heeft - en zo zijn er nog meer voorbeelden, vertelde Neumann. Opel en PSA hebben bovendien al samen voertuigen ontwikkeld zoals de Crossland X, de Grandland X en de nog te onthullen Combo.

Maar denk niet dat vanaf nu alle deuren bij Opel AG open staan voor de mannen van PSA. "Op sommige vlakken delen we al veel, maar alles dat bijvoorbeeld de nieuwe Insignia aangaat is een no-go area voor PSA. Hoe graag ze het misschien ook zouden willen bij PSA, de deuren van de Insignia blijven op slot. Je moet beseffen dat PSA en Opel 100 procent concurrenten blijven totdat de overname helemaal rond is", aldus Neumann.

De eerste grote en lastige taak die hem wacht, is het uit elkaar halen van een Gordiaanse knoop, want Opel en General Motors zijn zeer met elkaar vervlochten. "We zijn niet alleen maar eigendom van GM, we zijn ermee vergroeid. We hebben nog een aantal jaren techniek van GM in onze auto's en onze infrastructuren zijn sterk met elkaar verweven - marketing, social media, patenten, personeelsbeleid, noem maar op. Dat moet allemaal voorzichtig en netjes uit elkaar geplozen worden."

En dan zijn er nog de ego's van de ingenieurs. Het zal toch weleens voorkomen dat uw ingenieurs vinden dat ze betere platforms en motoren maken dan die van PSA, en andersom, meneer Neumann? "Inderdaad, beide partijen hebben soms heel sterke opinies over elkaars werk. Het is mijn taak te zorgen dat ze goed met elkaar blijven samenwerken en elkaars werk accepteren, ten behoeve van een groter commercieel goed."

Het samenwerken van de ingenieurs, de aanloop naar een verstandshuwelijk terwijl de mooiste kamer gesloten blijft, het pijnloos verbreken van alle banden met GM, dat lijkt me een klus die heel voorzichtig manoeuvreren vraagt. Neumann: "Absolutely. It's politics, mostly politics. Almost like a Brexit."

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Commentaar per rubriek

AM 3 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1764)...

Klaus Busse, designchef Fiat, Abarth, Alfa Romeo en Maserati in Autoweek over Automusea. Hij houdt er niet van.

Klaus Busse, designchef Fiat, Abarth, Alfa Romeo en Maserati in Autoweek over Automusea. Hij houdt er niet van.

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN