Hoewel er in dit deel van de markt grote verkoopaantallen gerealiseerd kunnen worden, is de winstgevendheid marginaal. Honda lijkt marge dus belangrijker te vinden dan omzet, maar die keuze zien we niet terug aan de bovenkant van het gamma. Ten noorden van de Civic en de CR-V heeft het merk namelijk helemaal niks meer in huis.

De basis van Honda wordt op deze manier in Europa wel erg smal. Precies in het marktsegment waar Subaru nu zijn brood verdient, kunnen geen orders meer worden genoteerd. Waarom positioneren de Japanners zichzelf niet als ingetogen premiummerk à la Volvo? De kwaliteit is er en de modellen kan men zó uit het schap van luxe dochter Acura halen. De TLX bijvoorbeeld, een sportsedan die in de VS de opvolger is van onze Accord. Of de RDX, een suv waarmee klanten die de CR-V te gewoontjes vinden binnenboord gehouden kunnen worden.
Toegegeven: met dit soort modellen zullen in Europa geen grote afzetaantallen gerealiseerd worden. Maar de fraaie TLX en RDX kunnen er wel toe leiden dat de consument meer zin krijgt om een Jazz of Civic te kopen. En Honda kan, als men het luxe duo geschikt maakt voor de 2.2 i-DTEC motor, een alternatief bieden voor de Infiniti Q50 en de Lexus NX. Het lenen van Acura’s modellen hoeft ook geen zwaktebod te zijn: de wereldberoemde NSX, waarvan volgend jaar een nieuwe editie komt, werd in de VS namelijk ook onder dit label verkocht.

Honda zet nu zelf al z’n kaarten op de HR-V, een compacte crossover die vanaf 2015 onder de CR-V in het gamma komt. Op papier is het een nette auto maar geldt dat ook niet voor de Tourer-versie van de Civic? Toch is dit geen model waar de consument blij van lijkt te worden. De populariteit van de Civic blijft afnemen. Met de RDX krijgt Honda een prima alternatief voor de BMW X3 in handen waar ook de dealers weer vrolijk van kunnen worden. Want die Duitse suv was in juli in z’n eentje populairder dan het totale repertoire van Honda bij elkaar.