Frans de Hoyer: De waarheid over social media

Moet je wel of niet beginnen aan social media, wat zijn de resultaten, is het eigenlijk wel iets voor de autobranche – iedereen heeft wel een vraag of mening over social media.

Frans de Hoyer: De waarheid over social media

Omdat ik vind dat je meer hebt aan feiten, ga ik op deze plek in op de vier verschillende niveaus waarop je kunt deelnemen aan social media: Passief; Reactief; Actief en Activerend.

Allereerst de optie Passief. Hier draait het allemaal om luisteren: wat vertelt de klant, waarover heeft mijn concurrent het? Al dit soort informatie is boven water te krijgen via social media. Geen ander medium biedt deze mogelijkheid. Ga maar na. De consument stuurt niet snel een brief naar de krant met daarin zijn mening over bedrijf X of verkoper Y. Nee, daar heeft hij Twitter, Facebook of Linkedin voor.

Reactief

Ook over uw onderneming en dienstverlening heeft hij vast een mening. Op internet zijn diverse tools te vinden die u kunnen helpen om dit soort berichten te vinden. Denk aan Tweetdeck: installeer zoekwoorden en u ontvangt de berichten vanzelf.

Wanneer u de passieve fase door bent, die van alleen luisteren, breekt wellicht de tijd aan van Reactief zijn. Reageren op de berichten die langskomen. Zo kunt u berichten tegenkomen van mensen die op zoek zijn naar een andere auto of in dat verband vragen stellen. Werkelijk alles wordt op social media gezet. In deze fase hoeft u zelf nog niets te doen aan zenden van berichten.

Actief

Wie achtereenvolgens passief en reactief bezig is geweest, krijgt uiteindelijk een bepaald beeld van relevante zaken om zich heen. Waar heeft de klant behoefte aan, wat houdt hem bezig? Er begint  behoefte te ontstaan om zelf informatie te versturen. Op dat moment betreedt u het niveau van Actief Deelnemen aan social media.

Met een aantal zaken moet u rekening houden. Praat niet alleen over uzelf, hoe goed u bent en welke fantastische producten u heeft (zoals in advertenties gebeurt). Nee, de informatie moet relevant zijn – voor uw vriend, voor uw follower, connectie of voor mijn part fan. Praat ook niet elke keer op Twitter over de auto van de week of alle occasions, maar geef tips over zuinig rijden, het nut van de juiste bandenspanning of stel vragen. Vertel  wat de essentie is van autorijden, kortom: bekijk de zaken vanuit de klant.

Let ook op hoe en wanneer u wat vertelt. Op vrijdagmiddag zijn veel bedrijven bezig met het afsluiten van de week en schuiven dan veel werk door naar de maandag. Bepaal zorgvuldig het moment om content te verspreiden, juist omdat social media snel zijn. Wat vandaag hot is, is morgen oud nieuws. Laat staan na het weekeinde.

Wie wat waar? 

Tip voor u actief aan de gang gaat met social media: bepaal intern wie welke content plaatst op de verschillende soorten podia. Is de informatie in lijn met uw bedrijfsuitingen en beleid? Als uw followers uw berichten leuk vinden en deze doorsturen, heeft u uw doelgroep bereikt en de juiste content geplaatst. Dus: plaatst u uitsluitend uw occasions, kijk dan eens hoe vaak die occasions zijn geretweet.

Bent u gestart met social media en loopt u vast bij niveau 3, ga dan terug naar stap 1 en 2: wie zijn uw followers? Bedrijven met enkel collega’s als follower hebben een lager resultaat van hun inspanningen dan ondernemingen met de juiste followers.

Tot slot nog een tip: start vooral met luisteren. Zoek de doelgroep op, door uw klanten actief te gaan volgen op Twitter, LinkedIn en Facebook. Stuur berichten van uw klanten door, link ze op Facebook en wees positief. Uiteraard vraagt u hen of ze u ook gaan volgen. Social media vormen geen advertentiekanaal maar een middel om met uw klanten en potentiële klanten in contact te komen – en te blijven.

Frans de Hoyer: De waarheid over social media - Automobielmanagement.nl

Frans de Hoyer: De waarheid over social media

Moet je wel of niet beginnen aan social media, wat zijn de resultaten, is het eigenlijk wel iets voor de autobranche – iedereen heeft wel een vraag of mening over social media.

Frans de Hoyer: De waarheid over social media

Omdat ik vind dat je meer hebt aan feiten, ga ik op deze plek in op de vier verschillende niveaus waarop je kunt deelnemen aan social media: Passief; Reactief; Actief en Activerend.

Allereerst de optie Passief. Hier draait het allemaal om luisteren: wat vertelt de klant, waarover heeft mijn concurrent het? Al dit soort informatie is boven water te krijgen via social media. Geen ander medium biedt deze mogelijkheid. Ga maar na. De consument stuurt niet snel een brief naar de krant met daarin zijn mening over bedrijf X of verkoper Y. Nee, daar heeft hij Twitter, Facebook of Linkedin voor.

Reactief

Ook over uw onderneming en dienstverlening heeft hij vast een mening. Op internet zijn diverse tools te vinden die u kunnen helpen om dit soort berichten te vinden. Denk aan Tweetdeck: installeer zoekwoorden en u ontvangt de berichten vanzelf.

Wanneer u de passieve fase door bent, die van alleen luisteren, breekt wellicht de tijd aan van Reactief zijn. Reageren op de berichten die langskomen. Zo kunt u berichten tegenkomen van mensen die op zoek zijn naar een andere auto of in dat verband vragen stellen. Werkelijk alles wordt op social media gezet. In deze fase hoeft u zelf nog niets te doen aan zenden van berichten.

Actief

Wie achtereenvolgens passief en reactief bezig is geweest, krijgt uiteindelijk een bepaald beeld van relevante zaken om zich heen. Waar heeft de klant behoefte aan, wat houdt hem bezig? Er begint  behoefte te ontstaan om zelf informatie te versturen. Op dat moment betreedt u het niveau van Actief Deelnemen aan social media.

Met een aantal zaken moet u rekening houden. Praat niet alleen over uzelf, hoe goed u bent en welke fantastische producten u heeft (zoals in advertenties gebeurt). Nee, de informatie moet relevant zijn – voor uw vriend, voor uw follower, connectie of voor mijn part fan. Praat ook niet elke keer op Twitter over de auto van de week of alle occasions, maar geef tips over zuinig rijden, het nut van de juiste bandenspanning of stel vragen. Vertel  wat de essentie is van autorijden, kortom: bekijk de zaken vanuit de klant.

Let ook op hoe en wanneer u wat vertelt. Op vrijdagmiddag zijn veel bedrijven bezig met het afsluiten van de week en schuiven dan veel werk door naar de maandag. Bepaal zorgvuldig het moment om content te verspreiden, juist omdat social media snel zijn. Wat vandaag hot is, is morgen oud nieuws. Laat staan na het weekeinde.

Wie wat waar? 

Tip voor u actief aan de gang gaat met social media: bepaal intern wie welke content plaatst op de verschillende soorten podia. Is de informatie in lijn met uw bedrijfsuitingen en beleid? Als uw followers uw berichten leuk vinden en deze doorsturen, heeft u uw doelgroep bereikt en de juiste content geplaatst. Dus: plaatst u uitsluitend uw occasions, kijk dan eens hoe vaak die occasions zijn geretweet.

Bent u gestart met social media en loopt u vast bij niveau 3, ga dan terug naar stap 1 en 2: wie zijn uw followers? Bedrijven met enkel collega’s als follower hebben een lager resultaat van hun inspanningen dan ondernemingen met de juiste followers.

Tot slot nog een tip: start vooral met luisteren. Zoek de doelgroep op, door uw klanten actief te gaan volgen op Twitter, LinkedIn en Facebook. Stuur berichten van uw klanten door, link ze op Facebook en wees positief. Uiteraard vraagt u hen of ze u ook gaan volgen. Social media vormen geen advertentiekanaal maar een middel om met uw klanten en potentiële klanten in contact te komen – en te blijven.