Van Peperzeel staat in de autobranche bekend als landelijk inzamelaar van oude loodaccu’s. "Wij werken met 3.000 tot 3.500 garagebedrijven samen, daarnaast zamelen we ook accu’s in bij onder meer autodemontagebedrijven", aldus Van Peperzeel. "Wij verzorgen het complete logistieke en administratieve traject. De accu’s worden ingezameld, verwerkt en gerecycled. Dat gebeurt op een verantwoorde manier; ik ben trots op ons Certificaat Erkend Duurzaam." Van Peperzeel tekent ook voor de logistieke dienstverlening van Stibat (Stichting Batterijen), die de inzameling en recycling van consumentenbatterijen in Nederland organiseert. Deze samenwerking bestaat dit jaar 20 jaar. "Daarnaast zamelen wij voor Stibat ook accu’s van elektrische fietsen in", vult Van Peperzeel aan.

Forse groeimarkt

In Nederland is het aantal hybrides, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s de afgelopen jaren snel toegenomen. Dat is een trend die zich voortzet; de doelstelling in Nederland is 200 duizend elektrische voertuigen in 2020 en 1 miljoen in 2025. Het aantal defecte of anderszins afgeschreven accu’s van deze voertuigen groeit met deze ontwikkeling mee. Deze accu’s zijn niet te vergelijken met ‘conventionele’ loodaccu’s. De spanning van een accupakket kan oplopen tot honderden volts, wat vraagt om de juiste veiligheidsmaatregelen. Daarnaast is de techniek van de toegepaste nikkelmetaalhydride (NiMH) en lithium-ion (Li-ion) accu’s compleet anders. "De inzameling en verwerking van deze accu’s is ook een ander verhaal", benadrukt Van Peperzeel. "Wij, als expert op het gebied van de inzameling en recycling van Li-ion en NiMH accu’s, nemen garagebedrijven de zorg uit handen. We halen de accu’s op, we verzorgen de documenten en maken de accu’s klaar voor recycling." 

Separate inzameling

Van Peperzeel werkt nauw samen met ARN, dat onder meer een servicesysteem voor autodealers op het gebied van tractieaccu’s van (plug-in) hybrides en EV’s heeft ontwikkeld. Van Peperzeel: "Wij zijn het uitvoerend orgaan. Dat wil zeggen dat ARN ons inschakelt als een dealerbedrijf een dergelijke accu wil laten afvoeren." Li-ion accu’s worden separaat ingezameld. Dat gebeurt in speciale containers die Van Peperzeel ter beschikking stelt, net zoals de bekende inzamelboxen voor loodaccu’s. "De separate inzameling is een belangrijk veiligheidsvoorschrift", benadrukt Van Peperzeel. "NiMH accu’s mogen wel in een ‘gewone’ inzamelbox worden aangeboden, maar ze moeten separaat worden gehouden. Dus geen NiMH- en loodaccu’s in één box." Het voorkomen van kortsluiting is tevens een punt van aandacht bij deze typen accu’s. De polen mogen elkaar, of andere metaaloppervlakken, onder geen beding kunnen raken om gevaarlijke situaties te voorkomen. Van Peperzeel: "Ook voor deze typen accu’s geldt dus dat wij onze klanten volledig ontzorgen en ervoor zorgdragen dat elke accu op een hoogwaardige manier worden gerecycled."