Den Uil merkt dat vooral de onafhankelijkheid van de organisatie de leden aanspreekt. "Onze leden zijn ondernemers en ze blijven baas in eigen huis. Wij faciliteren zaken rondom hun ondernemerschap." De keuzemogelijkheden op inkoopgebied zijn zo breed mogelijk gespreid. Vakgarage-leden bepalen hun eigen beleid en de optredende bundeling van verschillende toeleveranciers ziet de voorzitter niet als een verschraling van de markt. "Nee, zeker niet. Het bevordert diezelfde professionaliteit die wij ook voorstaan."

Certificering

Zij wijst in deze context  op bijvoorbeeld de certificatiekeuring die alle leden ondergaan en die uitmondt in een Vakplan-certificaat, vergelijkbaar met ISO. "De certificering wordt uitgevoerd door Corbo, de specialist op dit gebied. We willen aan de markt laten zien dat we voor onze kwaliteit staan en waarmaken wat we zeggen."

Zo zorgt Innovam/Exponentia ervoor dat de leden op de hoogte blijven van de snelle ontwikkelingen op technisch gebied. "Denk hierbij ook aan elektrische en hybride auto’s of de befaamde canbus-techniek."  De medewerkers starten met een nulmeting waarbij ieders kennis- en ervaringsniveau wordt vastgesteld. Op basis van deze nulmeting worden de technici ingedeeld voor een set van trainingen (trainingspad) op niveau 1, 2, 3, of 4.

De uniforme aanpak en de kwaliteit van de hele organisatie staat intern hoog aangeschreven. Een ander onderdeel ervan is de gecentraliseerde aanpak van de ict, zoals een extra internetpakket bij alle leden. Behalve een heldere aanpak richting consument toe heeft het voordelen als online offertes maken, digitaal afspraken maken en automatisch plaatsing van acties. De site wordt voor de leden up-to-date gehouden en is zo ingericht dat de site goed door de zoekmachines wordt gevonden en hoog in de resultatenlijst komt.

Aankoopkeuring

Het aan de markt duidelijk maken waar de Vakgaragist voor staat, is een taak waar het hoofdkantoor veel werk van maakt. Communicatie, acties en voorlichting wordt gecoördineerd vanuit het nieuwe hoofdkantoor in Nijkerk. Samen met acht medewerkers is voorzitter Christien den Uil dagelijks aan de slag om Vakgarage in Nederland op de kaart te zetten. "Maar we blijven een heel platte organisatie."

Acties als de aankoopkeuring die de Vakgaragist aanbiedt, vraagt wel om een weloverwogen aanpak. "We hebben de aankoopkeuring nu eenmaal met succes gecommuniceerd via Marktplaats, maar dit soort acties kost behoorlijk veel geld en daar zijn wij nu juist zuinig mee. Maar het succes laat zien dat je dit op meerdere plekken kenbaar moet maken. Dat gaan we dan ook doen. Zorgvuldig en efficient. Dat geldt ook voor de pechhulp, de verlengde garantie en de verzekeringen die onze leden aan de consument kunnen aanbieden. We hebben de pechhulp nu anderhalf jaar in het pakket. Het gaat lekker, maar je moet het wel onder de aandacht blijven brengen."

Nu de zakelijke markt

De particulier lijkt inmiddels de weg naar zijn Vakgaragist te hebben gevonden. Eén van de wensen in Nijkerk is dat er een voet tussen de deur van de zakelijke markt wordt gezet. Volgens Den Uil wordt hier hard aan gewerkt. "We denken over een aantal maanden met een goed plan naar buiten te komen." Of alle pijlen daarbij worden gericht op leasemarkt ligt niet helemaal vast. "Ik denk ook aan grote wagenparkbeheerders. We houden de opties nog open."