We signaleren op het gebied van aftersales bij autobedrijven een autonoom dalende omzet als gevolg van langere onderhoudsintervallen, betere kwaliteit van de auto’s en kleinere formaten auto’s", aldus Ronald van Eck, die samen met zijn broer Martin de directie vormt van MSR Consulting in Naarden. "Onze verwachting is dat de daling zich in de komende jaren zal voortzetten."
Van Eck ziet dat merkdealers meer en meer last krijgen van universele concepten zoals Bosch Car Service, Profile of Vakgarage. "Die worden steeds actiever en ze pakken een steeds groter stuk van de markt", zegt hij. "Dat zorgt er niet alleen voor dat merkdealers omzet verliezen, het levert ook prijsdruk op. De nieuwe spelers zorgen ervoor dat alles steeds transparanter wordt voor de consument. En het gevolg is dat de kurk waar dealers op drijven langzaam kleiner wordt." Tot zover is het een niet bijster opbeurend verhaal voor automotive-bedrijven maar gelukkig is het tij te keren, volgens Van Eck. "Met behulp van tailor-made software laten we zien hoe het omzetpotentieel in het rayon beter kan worden benut en hoe de efficiency in de werkplaats kan worden verbeterd." 

Handvatten

Hoewel er op genoeg vlakken (letterlijk) winst te behalen valt, ontbreekt het autobedrijven vaak aan de helikoptervisie die daarvoor nodig is, aldus de consultant. "De bedrijven leven vaak bij de waan van de dag, ze komen te weinig toe aan een gestructureerde benadering", legt Van Eck uit. "Het begint eigenlijk met inzicht en daarvoor zorgt onze software, die met alle dms-systemen overweg kan waardoor men uniforme data kan vergelijken. Veel dealers moeten eerst hun brondata op orde krijgen." Vervolgens reikt de specialist handvatten aan waarmee dealers de omzet kunnen verhogen, zoals marketing- en benaderingssoftware. Daarmee kunnen flinke stappen worden gezet, bijvoorbeeld wat betreft het beter benutten van het potentieel van bestaande klanten en het potentieel van werkplaatsorders. "Vaak zien we enorme verschillen in de omzet per beurt als we dealerbedrijven onderling gaan vergelijken", zegt Van Eck. "De ene dealer biedt bijvoorbeeld actief ruitenwissers aan, anderen laten dat liggen. Ook weten ze vaak niet hoe ze ervoor staan op het gebied van prijsstelling en werkplaatsuren." 

Tien procent meer uren

Dat er nog genoeg te winnen valt met dit soort zaken, merken we als we Van Eck vragen wat door de bank genomen de winst van dit soort ingrepen is. "We zien bij bijvoorbeeld het servicemarktaandeel een gemiddeld verbeteringspotentieel van tien tot twintig procent en dat geldt ook voor de omzet. Bovendien kan vaak ook het aantal werkplaatsuren met een procent of tien worden verbeterd. Een middelgroot bedrijf kan daarmee zomaar tweehonderd duizend tot tweehonderdvijftig duizend euro extra omzet genereren. En dat kan in deze tijden zomaar het verschil maken tussen wint en verlies."