Bij de aanschaf van een nieuw dealermanagementsysteem gaat niemand over één nacht ijs. Elk proces van je bedrijfsvoering is er in opgenomen – dan wil je zeker weten dat alles klopt. In het geval van PSA zat er 2,5 jaar tussen het eerste verzoek om informatie en – mei 2014 – de definitieve ondertekening van de raamovereenkomst. "Die sloten we met de dealervereniging van Citroën en Peugeot en met de importeur", benadrukt directeur Oscar Derksen van ITmotive. "Het was dus geen een-tweetje tussen ons en de merkimporteur die zijn dealernetwerk een DMS oplegt."
Uiteraard vond rondom de goedkeuring nauw overleg plaats met de importeur, belangrijk in verband met de homologatie, standards en integraties. Maar ook om eventuele nieuwe ontwikkelingen binnen de merkorganisatie tijdig te kunnen invoeren. Het vijf vestigingen tellende EmerparkAuto (Citroën) fungeerde als eerste dealer. De overstap gebeurde augustus jl. stapsgewijs. Deze maand wordt de tweede Citroën-pilot opgestart: Bertens in Tilburg.
Alleen voor de autobranche
I’Car DMS is het jongste dealermanagementsysteem in de automotive branche. Gezien het tempo waarin automatisering zich ontwikkelt, is die jeugdigheid van grote waarde, vindt Derksen. "Anno 2014 rijd je toch ook niet meer in een Renault 5 naar je dagelijkse werk?" Belangrijk onderscheid is daarnaast dat uitsluitend op de autodealer wordt gemikt. Is bij andere pakketten veelal de basis gebouwd voor verschillende branches, bij I’Car DMS draait alles om de auto en de klant.
Hoewel I’Car DMS dus een standaardoplossing voor de dealer mag heten, is de flexibiliteit niet uit het oog verloren. De onderliggende, moderne structuur maakt het pakket eenvoudig te koppelen aan overige hedendaagse software, zoals Microsoft-producten of andere externe applicaties. Bovendien is de volledige workflow – van offerte tot factuur en openstaande posten – volledig geïntegreerd in plaats van een aaneenschakeling van achteraf aangehaakte modules.
De efficiënte manier waarop I’Car DMS de dagelijkse werkprocessen binnen het dealerbedrijf beheert – magazijn, werkplaats, in-/verkoop, administratie, klantcontacten – levert de gebruiker volgens Derksen een aanzienlijke kostenbesparing op. De bestelling van onderdelen bijvoorbeeld, nodig in verband met een onderhoudsbeurt, vindt drie dagen tevoren automatisch plaats. Blijken de betreffende parts niet voor handen, dan krijgt de dealer twee dagen vóórdat de klant arriveert een waarschuwing, zodat hij tijdig actie kan ondernemen. Minder foutkansen c.q. retouren, de juiste onderdelen op het juiste moment, een soepele workflow en tot dertig procent lagere voorraadpositie op het eigen centrale magazijn. "We hebben klanten die op dertien monteurs slechts één in plaats van twee mensen in het magazijn hebben. Al met al schat ik dat I’Car DMSr daardoor, inclusief de lagere maandelijkse onderhoudskosten, 25 tot 30 procent goedkoper is dan oude DMS-en."
Raad en daad
Wat de dealer bij zijn streven naar kostenreductie extra helpt, is dat hij niet langer hoeft te investeren in eigen servers of Windows-licenties maar per maand afdraagt voor (altijd actuele) software in de cloud. In de aanloop naar de overstap hoeft geen enkele klant angst te hebben voor stilstand in de bedrijfsprocessen. Twee weken voordat men live gaat, vindt bij ITmotive een training voor alle afdelingen plaats. De migratie van de data gebeurt door de DMS-leverancier. En wanneer de nieuwe software voor het eerst daadwerkelijk draait, zijn gedurende een aantal dagen een of enkele consultants aanwezig om met raad en daad bijstand te verlenen. Nadat het personeel enige tijd zelfstandig heeft gewerkt met I’Car, komt de consultant nogmaals, ditmaal om gebruikerservaringen aan te horen en eventuele nadere vragen te beantwoorden.
KADER
Vive la France
I’Car DMS draait inmiddels bij diverse dealervestigingen van de Franse automerken in Nederland. Concreet: Visser Automotive, AutoPalace (twaalf vestigingen), EmerparkAuto (vijf), Wisse Automotive, Van Ramshorst, Bertens (twee). Leverancier ITmotive wil binnen drie jaar DMS-leverancier zijn bij circa zeventig procent van de Peugeot-, Citroën- en Renaultvestigingen in de Benelux. Om misverstanden te voorkomen: I’Car DMS is een Europees DMS en daarmee ook geschikt voor dealers van andere automerken, zoals BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Opel en Volvo.