Micpoint maakt doorbraak: deelauto als verdienmodel

Overal in België ontstaan dankzij overheidssubsidie lokale en kleinschalige deelautoprojecten. In Nederland heeft Micpoint de techniek in huis om van iedere auto een deelauto te maken. En dat tegen een investering van minder dan 1000 euro. “De huidige concepten van autodelen zijn te duur. Wij bieden leasemaatschappijen en verhuurbedrijven nu een betaalbaar alternatief.”

Micpoint maakt doorbraak: deelauto als verdienmodel

Micpoint faciliteert met techniek de mobiliteit van alles wat zich beweegt op de weg. MyFMS, het betaalbare fleet management programma voor fiscale-ritregistratie en track & trace, is één van de bekendste producten van de techneuten uit Houten. De hardware voor het faciliteren van deelauto’s is een recente toevoeging aan het programma.

Technieken gebundeld
"We hebben technieken gebundeld die we in diverse andere toepassingen los van elkaar gebruiken", vertelt Ed Moné, directeur van Micpoint. Voor minder dan 1000 euro is iedere auto om te bouwen tot deelauto, waarbij de techniek de centrale vergrendeling en de sleuteltechnologie aanstuurt en ook de voertuigbeweging en kilometers worden bijgehouden. "België loopt momenteel voor op Nederland. Het is nu wachten tot hier ook verdienmodellen ontstaan. De techniek is al beschikbaar tegen behapbare investeringen." Vergelijkbare techniek van Micpoint gaat in het waardetransport zomaar tien á twaalf jaar mee, dus kan de kit vele auto’s mee waarbij alleen de kosten voor het overbouwen overblijven.

Terugdringen CO2-uitstoot
Micpoint krijgt de laatste tijd relatief veel aanvragen van gemotiveerde particulieren die bezig zijn met duurzaamheid. En dat is volgens Ed Moné een teken aan de wand: "Deelauto’s zouden wel eens een belangrijke sleutel kunnen zijn in het terugdringen van de CO2-uitstoot in de grote steden. Als je bestaande auto’s ombouwt tot deelauto, dan zet je ze veel effectiever in. Het zorgt ervoor dat je in de stad minder auto’s nodig hebt." (BJK)

Micpoint maakt doorbraak: deelauto als verdienmodel - Automobielmanagement.nl

Micpoint maakt doorbraak: deelauto als verdienmodel

Overal in België ontstaan dankzij overheidssubsidie lokale en kleinschalige deelautoprojecten. In Nederland heeft Micpoint de techniek in huis om van iedere auto een deelauto te maken. En dat tegen een investering van minder dan 1000 euro. “De huidige concepten van autodelen zijn te duur. Wij bieden leasemaatschappijen en verhuurbedrijven nu een betaalbaar alternatief.”

Micpoint maakt doorbraak: deelauto als verdienmodel

Micpoint faciliteert met techniek de mobiliteit van alles wat zich beweegt op de weg. MyFMS, het betaalbare fleet management programma voor fiscale-ritregistratie en track & trace, is één van de bekendste producten van de techneuten uit Houten. De hardware voor het faciliteren van deelauto’s is een recente toevoeging aan het programma.

Technieken gebundeld
"We hebben technieken gebundeld die we in diverse andere toepassingen los van elkaar gebruiken", vertelt Ed Moné, directeur van Micpoint. Voor minder dan 1000 euro is iedere auto om te bouwen tot deelauto, waarbij de techniek de centrale vergrendeling en de sleuteltechnologie aanstuurt en ook de voertuigbeweging en kilometers worden bijgehouden. "België loopt momenteel voor op Nederland. Het is nu wachten tot hier ook verdienmodellen ontstaan. De techniek is al beschikbaar tegen behapbare investeringen." Vergelijkbare techniek van Micpoint gaat in het waardetransport zomaar tien á twaalf jaar mee, dus kan de kit vele auto’s mee waarbij alleen de kosten voor het overbouwen overblijven.

Terugdringen CO2-uitstoot
Micpoint krijgt de laatste tijd relatief veel aanvragen van gemotiveerde particulieren die bezig zijn met duurzaamheid. En dat is volgens Ed Moné een teken aan de wand: "Deelauto’s zouden wel eens een belangrijke sleutel kunnen zijn in het terugdringen van de CO2-uitstoot in de grote steden. Als je bestaande auto’s ombouwt tot deelauto, dan zet je ze veel effectiever in. Het zorgt ervoor dat je in de stad minder auto’s nodig hebt." (BJK)