CarIT speelt in op digitalisering van de werkplaats

Nu de datastroom als gevolg van de connected car alsmaar groter wordt, is het belangrijker dan ooit om over een goed systeem te beschikken voor het managen van al die data. De nieuwste versie van CarIT speelt nu in op de digitalisering van de werkplaats.

CarIT speelt in op digitalisering van de werkplaats

Hoewel de VCD IT Groep enkele maanden geleden werd overgenomen door VINCI Energies en zodoende voortaan de naam Axians draagt, ligt de focus als vanouds sterk op de automotivebranche. Met CarIT levert de softwarespecialist een systeem dat volgens business unit manager Ad Schevers de ERP-backbone van de werkplaats genoemd kan worden. Op dit moment wordt de nieuwste versie van CarIT uitgerold, dat inspeelt op de komst van de connected car. Schevers: "Het Internet of Things brengt enorme veranderingen met zich mee. Zo zenden auto’s steeds meer signalen uit en verzamelen ze steeds meer data. Daar moeten we met CarIT op inspelen. Zo raken automobilisten eraan gewend dat op het moment dat ze de garage binnenrijden het defect al bekend is. Een IT-systeem moet uiteraard wel overweg kunnen met al die data." De koppeling met de CMS-systemen van de verschillende importeurs vormt bij CarIT geen probleem, want volgens Schevers is het een open systeem dat eenvoudig gekoppeld kan worden. Schevers benadrukt dat het consumentengedrag van de X-, Y- en Z-generaties drastisch aan het veranderen is, maar dat de automotivebranche daar niet altijd op inspeelt. "Er is veel data beschikbaar, maar het ontbreekt soms aan kennis en inzicht. Door de crisis hebben autobedrijven jarenlang niet in opleidingen geïnvesteerd en waren ze gefocust op overleven. Het wordt nu echter tijd om de nieuwe kansen die data biedt te gaan benutten. Daar is veel nieuwe kennis voor nodig."

Kennis verspreiden

Om daarop in te spelen, wil Axians samen met Innovam kennis gaan verspreiden, zo werd onlangs bekendgemaakt tijdens de Automotive Dealermiddag. "We kunnen mooie tools leveren, maar mensen moeten ook weten hoe ze die moeten gebruiken", aldus Schevers. "Veel monteurs zijn gewend aan olie aan de vingers, maar met de opkomst van de elektrische auto of electric vehicle (EV) gaat dat veranderen. Steeds meer monteurs werken echter met apps en tablets in de werkplaats, wat een eerste stap is op weg naar de digitale werkplaats. Veel mensen denken dat EV’s en connected cars auto’s van de toekomst zijn, maar de auto’s van de toekomst zijn al gewoon te koop."  

Data managen

Hoe sterk is het als het DMS-systeem proactief signaleert dat het zinvol is als een monteur een korte voorbereidende video ziet alvorens hij aan de werkzaamheden begint. Die paar minuten tijdsinvestering kunnen zorgen voor een stimulering van leren op de werkplek, betere productiviteit en declarabiliteit en hogere klanttevredenheid. Doordat het Internet of Things voor enorme datahoeveelheden zorgt en de digitale uitwisseling tussen bedrijven ook steeds omvangrijker wordt, is het managen van al die data volgens Schevers belangrijker dan ooit. "Het is van cruciaal belang dat je de data kunt groeperen en analyseren, bijvoorbeeld met het KPI Dashboard in CarIT. Grotere bedrijven beschikken vaak over datawarehouses, maar bij kleinere bedrijven gaat het lang niet altijd goed." Door de verandering van de privacywetgeving in het komende jaar zal er ook het nodige gaan veranderen. "Vaak wordt klantendata doorgegeven aan bijvoorbeeld importeurs, maar dealers moeten specifiek aan consumenten toestemming hiervoor gaan vragen. Dat vereist een goede administratie."

CarIT speelt in op digitalisering van de werkplaats - Automobielmanagement.nl

CarIT speelt in op digitalisering van de werkplaats

Nu de datastroom als gevolg van de connected car alsmaar groter wordt, is het belangrijker dan ooit om over een goed systeem te beschikken voor het managen van al die data. De nieuwste versie van CarIT speelt nu in op de digitalisering van de werkplaats.

CarIT speelt in op digitalisering van de werkplaats

Hoewel de VCD IT Groep enkele maanden geleden werd overgenomen door VINCI Energies en zodoende voortaan de naam Axians draagt, ligt de focus als vanouds sterk op de automotivebranche. Met CarIT levert de softwarespecialist een systeem dat volgens business unit manager Ad Schevers de ERP-backbone van de werkplaats genoemd kan worden. Op dit moment wordt de nieuwste versie van CarIT uitgerold, dat inspeelt op de komst van de connected car. Schevers: "Het Internet of Things brengt enorme veranderingen met zich mee. Zo zenden auto’s steeds meer signalen uit en verzamelen ze steeds meer data. Daar moeten we met CarIT op inspelen. Zo raken automobilisten eraan gewend dat op het moment dat ze de garage binnenrijden het defect al bekend is. Een IT-systeem moet uiteraard wel overweg kunnen met al die data." De koppeling met de CMS-systemen van de verschillende importeurs vormt bij CarIT geen probleem, want volgens Schevers is het een open systeem dat eenvoudig gekoppeld kan worden. Schevers benadrukt dat het consumentengedrag van de X-, Y- en Z-generaties drastisch aan het veranderen is, maar dat de automotivebranche daar niet altijd op inspeelt. "Er is veel data beschikbaar, maar het ontbreekt soms aan kennis en inzicht. Door de crisis hebben autobedrijven jarenlang niet in opleidingen geïnvesteerd en waren ze gefocust op overleven. Het wordt nu echter tijd om de nieuwe kansen die data biedt te gaan benutten. Daar is veel nieuwe kennis voor nodig."

Kennis verspreiden

Om daarop in te spelen, wil Axians samen met Innovam kennis gaan verspreiden, zo werd onlangs bekendgemaakt tijdens de Automotive Dealermiddag. "We kunnen mooie tools leveren, maar mensen moeten ook weten hoe ze die moeten gebruiken", aldus Schevers. "Veel monteurs zijn gewend aan olie aan de vingers, maar met de opkomst van de elektrische auto of electric vehicle (EV) gaat dat veranderen. Steeds meer monteurs werken echter met apps en tablets in de werkplaats, wat een eerste stap is op weg naar de digitale werkplaats. Veel mensen denken dat EV’s en connected cars auto’s van de toekomst zijn, maar de auto’s van de toekomst zijn al gewoon te koop."  

Data managen

Hoe sterk is het als het DMS-systeem proactief signaleert dat het zinvol is als een monteur een korte voorbereidende video ziet alvorens hij aan de werkzaamheden begint. Die paar minuten tijdsinvestering kunnen zorgen voor een stimulering van leren op de werkplek, betere productiviteit en declarabiliteit en hogere klanttevredenheid. Doordat het Internet of Things voor enorme datahoeveelheden zorgt en de digitale uitwisseling tussen bedrijven ook steeds omvangrijker wordt, is het managen van al die data volgens Schevers belangrijker dan ooit. "Het is van cruciaal belang dat je de data kunt groeperen en analyseren, bijvoorbeeld met het KPI Dashboard in CarIT. Grotere bedrijven beschikken vaak over datawarehouses, maar bij kleinere bedrijven gaat het lang niet altijd goed." Door de verandering van de privacywetgeving in het komende jaar zal er ook het nodige gaan veranderen. "Vaak wordt klantendata doorgegeven aan bijvoorbeeld importeurs, maar dealers moeten specifiek aan consumenten toestemming hiervoor gaan vragen. Dat vereist een goede administratie."