In de Europese Unie zijn in januari minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand in 2010. In totaal werden 1,04 miljoen personenauto’s op naam gezet, een daling van 1,4 procent. Dat blijkt uit gepubliceerde cijfers van de Europese organisatie van autofabrikanten Acea. In Duitsland werden de meeste auto’s verkocht (211 duizend), gevolgd door Frankrijk (185 duizend) en Groot- Brittannië (129 duizend). In Nederland stegen de verkopen met bijna twintig procent. In totaal werden er meer dan 75 duizend personenauto’s geregistreerd, tegen 62.750 in januari 2010. De grootste daling kwam op naam van Griekenland. De autoverkopen daalden daar met ruim 63 procent tot 9747.
Belgen profiteren van SaloneffectNa de goede cijfers in januari blijkt ook het aantal Belgische inschrijvingen van nieuwe auto’s in februari hoger uit te vallen dan vorig jaar. Automobielfederatie Febiac meldt een stijging van 11,7 procent tegenover februari 2010. Renault is marktleider, voor Peugeot en Volkswagen.De februari werden in totaal 53 duizend nieuwe personenwagens ingeschreven in België. 
Opgeteld met het resultaat van januari levert dat 106 duizend inschrijvingen op in de eerste twee maanden van 2011 of 9,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend zijn de sterke stijging van Volkswagen (+27,8 procent), Skoda (+71,5), Hyundai (+77,0) en Dacia (+138,6 procent). De nieuwe importeur van SsangYong noteerde 28 nieuwe registraties.Maar niet alleen de automarkt doet het goed in België. Zo werd in februari een derde meer nieuwe bestelwagens in het verkeer gebracht en klommen de inschrijvingen van zware trucks (boven zestien ton gvw) zelfs met bijna 95 procent.
Volgens Febiac is het succes te danken aan het drukbezochte bedrijfsvoertuigensalon en de beurs Truck & Transport in de Heizelpaleizen in januari. “Het zijn ook op commercieel vlak absolute voltreffers gebleken”, aldus Febiac. “De markt van zowel auto’s, motoren, als lichte en zware bedrijfsvoertuigen piekt in de nasleep van de salons, geruggensteund door de aantrekkende economische activiteit en het groeiende vertrouwen van ondernemers en particulieren.”