Ga er maar aan staan: het ene jaar is een leaseauto enorm populair door fiscale stimulering, een half jaar later verandert de wetgeving en is hetzelfde model opeens totaal niet meer interessant. Daar sta je dan als leasemaatschappij met je restwaardeberekeningen. Kijk maar eens naar de enorme aantallen Mitsubishi Outlanders PHEV die, net als de Toyota Prius enkele jaren geleden, in ons land tweedehands straks lastig te verkopen zullen zijn.

"Het is een feit dat er bij zakelijke auto’s tegenwoordig hoofdzakelijk wordt gekeken naar de bijtelling", aldus ceo John Spies van Alphabet in Breda. "Bij de Toyota Prius werd indertijd ook vooral gekeken naar bijtelling, die waren tweedehands een probleem. In Nederland zal er straks ook nauwelijks een markt zijn voor de Outlanders. Er zijn nu eenmaal weinig berijders die vanwege het milieuaspect in dit model gaan rijden, dat zal straks voor particulieren ook gelden." Volgens Spies worden leasemaatschappijen door de continu veranderende fiscale wetgeving gedwongen hun auto’s steeds internationaler te verkopen. "Toen er enkele jaren geleden weer wegenbelasting moest worden betaald voor kleine diesels, veranderde die markt ook plotseling enorm. Maar dat moet geen zorg voor de klant zijn. Je moet als leasemaatschappijen zorgen dat je je afzetkanalen op orde hebt, zodat je toch goede prijzen kunt offreren."

Meerwaarde bieden

Hoewel de omstandigheden in de leasemarkt uitdagend blijven, wist Alphabet z’n marktaandeel over het afgelopen jaar met ruim drieënhalf procent te vergroten. Daarbij zet de leasemaatschappij vooral in op klanttevredenheid. "We streven er niet naar voor de laagste prijs te leveren, we willen een meerwaarde bieden", stelt Spies. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in het feit dat klanten voor tal van zaken bij hun dealer terecht kunnen en dus één aanspreekpunt hebben. "Ze hoeven niet naar vijf of zes verschillende adressen voor zaken als onderhoud, banden, ruiten en schade. Dat zien ze niet direct terug in het leasetarief, maar het betekent wel gemak en het bespaart de berijder veel (werk)tijd. En daarmee heeft hun werkgever ook voordeel want de berijders gaan over het algemeen niet in hun eigen tijd naar de garage." Daarnaast biedt Alphabet het ‘raster’ waarbij klanten vooraf kunnen zien hoeveel ze moeten betalen bij eventuele afwijkingen van het leasecontract. Simon Corsèl, woordvoerder bij Alphabet: "Transparantie staat bij ons hoog in het vaandel. Wij bieden ook de mogelijkheid om te calculeren op basis van het werkelijke verbruik in plaats van de ECE-norm, waardoor hoge nacalculaties worden voorkomen. Met behulp van de gegevens uit onze database kunnen wij een realistische prognose maken." Voorts biedt Alphabet sinds enkele jaren de ev-factor, een tool waarmee kan worden berekend of een ev of een hybride wel een verstandige keuze is voor een berijder. "Veel van onze klanten hanteren die tool inmiddels als maatstaf", aldus Spies. "Door van tevoren goed te kijken of een dergelijke auto wel een goede optie is, kun je teleurstellingen achteraf voorkomen."

Geen wenselijke situatie

Net als de rest van de auto- en leasebranche natuurlijk, wacht Alphabet op de nieuwe Autobrief die eind van het jaar verschijnt. "Tot nu toe werd het beleid elk half jaar gewijzigd, we hebben echt duidelijkheid voor de langere termijn nodig om onze strategie daarop af te kunnen stemmen", stelt Spies. "Ik verwacht dat de leasemarkt dit jaar zal blijven voortkabbelen met weer een eindsprint aan het einde van het jaar omdat er in 2016 weer additionele wijzigingen in de wetgeving zullen plaatsvinden. Het is geen wenselijke situatie."

Maar dat de fiscale wetgeving ook zo zijn voordelen biedt, blijkt als we naar de ontwikkeling van privélease kijken. "Dat neemt echt een vlucht", aldus Spies. "Enkele jaren geleden werd nog gezegd dat het door het verhoudingsgewijs pittige btw-bedrag veel te duur was, maar inmiddels zijn er auto’s onder de tienduizend euro te koop die je voor onder de tweehonderd euro per maand als particulier kunt leasen. En dan blijken mensen ineens wél geïnteresseerd te zijn." Volgens Spies moeten we privélease dan ook zien als alternatief voor financiering. "Voor de opkomst van privélease werd voor zo’n tachtig procent van de aangekochte privéauto’s een financiering afgesloten. Privélease is daarvoor een goed alternatief, want je hebt minder sores en je bent verzekerd van een auto zonder onverwachte kosten."

Arbeidsvoorwaarden

Wie vandaag de dag als leasemaatschappij nog wil groeien, moet volgens Spies een groot aanbod aan extra diensten bieden. "Daarmee maak je het verschil. Zo zijn wij heel actief op het gebied van het mobiliteitsbudget. Daarvan kan niet alleen een leaseauto, maar bijvoorbeeld ons zakelijke deelautoconcept AlphaCity, de fiets of het openbaar vervoer deel uitmaken." Maar Spies stelt daarbij wel dat de implementatie van een mobiliteitsbudget de nodige tijd vergt. "Het heeft wel betrekking op de arbeidsvoorwaarden, waarin de leaseauto vaak nadrukkelijk wordt genoemd. Je hebt daarom bijvoorbeeld ook de toestemming van de ondernemingsraad nodig."

Waar andere leasemaatschappijen al dan niet onder druk van de economische ontwikkelingen hun pijlen steeds nadrukkelijk richten op ‘kleine’ klanten als het mkb en de zzp’ers , stelt Spies dat Alphabet dit al jaren doet. "We tellen de auto’s hier per stuk, elke klant is er één. We vinden het belangrijk ook mkb-klanten in onze mix te hebben, we hebben speciale teams samengesteld om die klanten goed te kunnen bedienen." De grijs kenteken-rijder uit het mkb-segment zal daarbij de komende tijd extra aandacht gaan krijgen. "Daarvoor hebben we een ander speciaal team samengesteld, dat kan gaan inspelen op de specifieke behoeften en wensen van deze doelgroep", legt Corsèl uit. "We hebben veel ervaring op het gebied van bestelwagens, mede omdat we samenwerkingspartner van PostNL zijn. Die knowhow willen we ook in gaan zetten voor het MKB."