Financial lease wordt steeds interessanter

Door de verruiming van de acceptatierichtlijnen komen meer bedrijven in aanmerking voor financial lease. Alpha Credit Nederland ziet dan ook een sterk toegenomen vraag naar deze leasevorm, mede door de dalende rente.

Financial lease wordt steeds interessanter

Het gaat goed met Alpha Credit Nederland. Sinds de kredietmaatschappij vanaf november vorig jaar haar acceptatierichtlijnen versoepelde, heeft de vraag naar financial lease een hoge vlucht genomen. "Starters komen bij ons bijvoorbeeld eerder in aanmerking voor krediet dan een paar jaar geleden", aldus Ferencz Mendlik, hoofd verkoop bij Alpha Credit Nederland. "Ook zijn we objecten anders gaan bekijken. Bedrijfsauto’s die ouder waren dan acht jaar kwamen bij ons niet in aanmerking voor financial lease, dat is nu net als bij personenauto’s tien jaar. Auto’s worden nu eenmaal steeds beter."

Bovendien vraagt de kredietmaatschappij minder snel naar cijfers bij een bedrijf dat al enkele jaren bestaat. "We willen de gang van zaken vergemakkelijken, snelheid is voor ons en onze partners cruciaal." De sterk opgelopen volumes vereisen volgens Mendlik wel dat het proces op orde is. "We beschikken over goede frontoffice-systemen, wat bijvoorbeeld voor dealerholdings erg handig is. Een snelle terugkoppeling en korte reactietijden zijn in deze branche van groot belang."

Stijgende vraag naar prijsdifferentiatie

Alpha Credit Nederland signaleert een stijgende vraag naar differentiatie van het rentetarief. "Er is meer concurrentie gekomen op het gebied van financial lease, ook tussenpersonen in de automotivebranche zijn daarmee aan de slag gegaan", aldus Mendlik. "Een paar jaar geleden werkten we met een vaste prijs, nu willen we het product exact kunnen afstemmen op de wensen van de klant. Dat betekent dat we een relatief basic product kunnen leveren voor een scherpe prijs waarmee we met de vele aanbieders op internet kunnen concurreren, en kunnen ook een product met een hoger serviceniveau bieden. De genoemde prijsdifferentiatie heeft betrekking op onder andere aanbetaling, hoogte van het kredietbedrag en het risicoprofiel van de onderneming. Logischerwijs is het kostenaandeel bij hoge kredietbedragen lager, zodat een lager rentepercentage mogelijk is. Dat geldt ook voor de betere klantprofielen en hogere aanbetalingen", legt Mendlik uit. "We stemmen onze producten nog meer af op de wensen van de klant."

Transparanter

Doordat de rentetarieven alweer enige tijd dalen, wordt financial lease steeds betaalbaarder en dus interessanter, waardoor de vraag ernaar stijgt. Volgens Mendlik heeft financial lease diverse voordelen ten opzichte van operational lease, een leasevorm die het bedrijf overigens niet aanbiedt. "Financial lease is transparant, je ziet in één oogopslag waar je voor betaalt", stelt hij. "Bij grotere wagenparken kost het managen van zaken als verzekering en wegenbelasting wellicht te veel tijd, maar voor een mkb-er met één of twee auto’s is dat heel goed te doen. En dat is toch goedkoper dan dat soort zaken uit te besteden." Daar komt bij dat het off balance-voordeel van operational lease is verdwenen. "Nu een operational lease-contract ook op de balans staat, is op dat vlak geen voordeel meer te behalen."

 

 

 

 

Financial lease wordt steeds interessanter - Automobielmanagement.nl

Financial lease wordt steeds interessanter

Door de verruiming van de acceptatierichtlijnen komen meer bedrijven in aanmerking voor financial lease. Alpha Credit Nederland ziet dan ook een sterk toegenomen vraag naar deze leasevorm, mede door de dalende rente.

Financial lease wordt steeds interessanter

Het gaat goed met Alpha Credit Nederland. Sinds de kredietmaatschappij vanaf november vorig jaar haar acceptatierichtlijnen versoepelde, heeft de vraag naar financial lease een hoge vlucht genomen. "Starters komen bij ons bijvoorbeeld eerder in aanmerking voor krediet dan een paar jaar geleden", aldus Ferencz Mendlik, hoofd verkoop bij Alpha Credit Nederland. "Ook zijn we objecten anders gaan bekijken. Bedrijfsauto’s die ouder waren dan acht jaar kwamen bij ons niet in aanmerking voor financial lease, dat is nu net als bij personenauto’s tien jaar. Auto’s worden nu eenmaal steeds beter."

Bovendien vraagt de kredietmaatschappij minder snel naar cijfers bij een bedrijf dat al enkele jaren bestaat. "We willen de gang van zaken vergemakkelijken, snelheid is voor ons en onze partners cruciaal." De sterk opgelopen volumes vereisen volgens Mendlik wel dat het proces op orde is. "We beschikken over goede frontoffice-systemen, wat bijvoorbeeld voor dealerholdings erg handig is. Een snelle terugkoppeling en korte reactietijden zijn in deze branche van groot belang."

Stijgende vraag naar prijsdifferentiatie

Alpha Credit Nederland signaleert een stijgende vraag naar differentiatie van het rentetarief. "Er is meer concurrentie gekomen op het gebied van financial lease, ook tussenpersonen in de automotivebranche zijn daarmee aan de slag gegaan", aldus Mendlik. "Een paar jaar geleden werkten we met een vaste prijs, nu willen we het product exact kunnen afstemmen op de wensen van de klant. Dat betekent dat we een relatief basic product kunnen leveren voor een scherpe prijs waarmee we met de vele aanbieders op internet kunnen concurreren, en kunnen ook een product met een hoger serviceniveau bieden. De genoemde prijsdifferentiatie heeft betrekking op onder andere aanbetaling, hoogte van het kredietbedrag en het risicoprofiel van de onderneming. Logischerwijs is het kostenaandeel bij hoge kredietbedragen lager, zodat een lager rentepercentage mogelijk is. Dat geldt ook voor de betere klantprofielen en hogere aanbetalingen", legt Mendlik uit. "We stemmen onze producten nog meer af op de wensen van de klant."

Transparanter

Doordat de rentetarieven alweer enige tijd dalen, wordt financial lease steeds betaalbaarder en dus interessanter, waardoor de vraag ernaar stijgt. Volgens Mendlik heeft financial lease diverse voordelen ten opzichte van operational lease, een leasevorm die het bedrijf overigens niet aanbiedt. "Financial lease is transparant, je ziet in één oogopslag waar je voor betaalt", stelt hij. "Bij grotere wagenparken kost het managen van zaken als verzekering en wegenbelasting wellicht te veel tijd, maar voor een mkb-er met één of twee auto’s is dat heel goed te doen. En dat is toch goedkoper dan dat soort zaken uit te besteden." Daar komt bij dat het off balance-voordeel van operational lease is verdwenen. "Nu een operational lease-contract ook op de balans staat, is op dat vlak geen voordeel meer te behalen."