ALD: leasing niet langer exclusief domein fleetmanager

Met een consultancytak en een mobiliteitscentrum springt ALD Automotive in op het feit dat mobiliteit naar de mening van ALD steeds complexer wordt. “Leasing is steeds vaker onderwerp van gesprek binnen bedrijven.”

ALD: leasing niet langer exclusief domein fleetmanager

Dat leasing niet langer meer het exclusieve domein van de fleetmanager is, is volgens marketing- en strategiemanager Lonneke van der Horst duidelijk te zien in het Mobility Experience Centre dat de leasemaatschappij vorig jaar opende. "We zien in de praktijk dat eerst de fleetmanager langskomt en vervolgens terugkomt met andere eindbeslissers uit het bedrijf", stelt ze. "Niet zo vreemd ook, want leasing raakt HR, facility, finance en corporate responsibility. De individuele belangen moeten op elkaar worden afgestemd en deze gesprekken faciliteren we in ons mobiliteitscentrum, waar we samen tot oplossingen komen."

Volgens haar zorgt dit centrum voor compleet andere gesprekken over leasing. "Het is niet alleen letterlijk een 360 graden-ervaring maar ook figuurlijk. In ongeveer twee uur tijd wordt je wagenparkbeleid van alle kanten bekeken. Vanuit de marktontwikkelingen, vanuit de verschillende stakeholders binnen het bedrijf, vanuit de bedrijfsstrategie en vanuit de wens en realiteit."

Van der Horst zegt dat het mobiliteitscentrum ‘erg in de smaak valt’ bij klanten en relaties. "We houden zo’n tien tot vijftien workshops per maand. Ook is er veel animo vanuit de ALD International Groep, er komen regelmatig buitenlandse groepen over. Nederland loopt voorop als het gaat om innovatie en mobiliteit. Wat we hier ontwikkelen, vindt vaak zijn weg naar andere landen."

Ook niet-leaserijders

Ook de consultancytak die enkele jaren geleden door ALD werd opgericht, bleek een schot in de roos. "We hebben nu bij zo’n 25 klanten projecten uitgevoerd", aldus Van der Horst. "Dat varieert van pilots met mobiliteitspassen tot volledig op maat gemaakte mobiliteitsscans, gebaseerd op de individuele reispatronen van medewerkers." Dat gaat verder dan alleen de inzet van leaseauto’s. "We bieden ook niet-leaserijders verschillende mobiliteitsvormen aan waarbij het ook mogelijk is privé- en zakelijke ritten apart door te belasten via automatische incasso. We begeleiden meerdere van dit soort trajecten."

Op basis van vier stappen wordt een mobiliteitsplan opgesteld. "Eerst brengen we de strategische speerpunten en mobiliteitsdoelen van een bedrijf in kaart, daarna voeren we een analyse van de huidige situatie uit, dan doen we een verbetervoorstel en vervolgens begeleiden we de implementatie. Mobiliteit wordt steeds complexer, dat vraagt om maatwerk."

Stap naar B2C

Overigens zal de auto ook in de toekomst een prominente rol blijven spelen, verwacht Van der Horst. "De wijze waarop men de mobiliteit regelt, verandert echter wel en dat geldt ook voor de rol van de auto", legt ze uit. "Flexibiliteit wordt steeds belangrijker. Klanten willen de auto afwisselen met andere vervoersvormen, deze eventueel zelf inzetten via privélease en sneller van contract kunnen wisselen. Bedrijven zoeken manieren om kosten te besparen en tegelijkertijd werknemers keuzevrijheid te bieden. Het is aan ons dat samen met de klant in te vullen."

Privélease zal daarbij een steeds grotere rol gaan spelen, zo verwacht ook ALD Automotive. "Het is sterk groeiende en we hebben daar met onze white label-oplossingen een uitstekend kanaal voor", vindt Van der Horst. "We hebben met verschillende automerken samenwerkingsverbanden waarbij wij uit naam van het merk de leaseactiviteiten verzorgen. Daarmee maken we als leasemaatschappij de stap naar B2C. En die is fundamenteel, omdat de verwachting is dat de gebruiker zijn mobiliteit in de toekomst meer zelf zal gaan regelen."

 

 

 

 

 

 

ALD: leasing niet langer exclusief domein fleetmanager - Automobielmanagement.nl

ALD: leasing niet langer exclusief domein fleetmanager

Met een consultancytak en een mobiliteitscentrum springt ALD Automotive in op het feit dat mobiliteit naar de mening van ALD steeds complexer wordt. “Leasing is steeds vaker onderwerp van gesprek binnen bedrijven.”

ALD: leasing niet langer exclusief domein fleetmanager

Dat leasing niet langer meer het exclusieve domein van de fleetmanager is, is volgens marketing- en strategiemanager Lonneke van der Horst duidelijk te zien in het Mobility Experience Centre dat de leasemaatschappij vorig jaar opende. "We zien in de praktijk dat eerst de fleetmanager langskomt en vervolgens terugkomt met andere eindbeslissers uit het bedrijf", stelt ze. "Niet zo vreemd ook, want leasing raakt HR, facility, finance en corporate responsibility. De individuele belangen moeten op elkaar worden afgestemd en deze gesprekken faciliteren we in ons mobiliteitscentrum, waar we samen tot oplossingen komen."

Volgens haar zorgt dit centrum voor compleet andere gesprekken over leasing. "Het is niet alleen letterlijk een 360 graden-ervaring maar ook figuurlijk. In ongeveer twee uur tijd wordt je wagenparkbeleid van alle kanten bekeken. Vanuit de marktontwikkelingen, vanuit de verschillende stakeholders binnen het bedrijf, vanuit de bedrijfsstrategie en vanuit de wens en realiteit."

Van der Horst zegt dat het mobiliteitscentrum ‘erg in de smaak valt’ bij klanten en relaties. "We houden zo’n tien tot vijftien workshops per maand. Ook is er veel animo vanuit de ALD International Groep, er komen regelmatig buitenlandse groepen over. Nederland loopt voorop als het gaat om innovatie en mobiliteit. Wat we hier ontwikkelen, vindt vaak zijn weg naar andere landen."

Ook niet-leaserijders

Ook de consultancytak die enkele jaren geleden door ALD werd opgericht, bleek een schot in de roos. "We hebben nu bij zo’n 25 klanten projecten uitgevoerd", aldus Van der Horst. "Dat varieert van pilots met mobiliteitspassen tot volledig op maat gemaakte mobiliteitsscans, gebaseerd op de individuele reispatronen van medewerkers." Dat gaat verder dan alleen de inzet van leaseauto’s. "We bieden ook niet-leaserijders verschillende mobiliteitsvormen aan waarbij het ook mogelijk is privé- en zakelijke ritten apart door te belasten via automatische incasso. We begeleiden meerdere van dit soort trajecten."

Op basis van vier stappen wordt een mobiliteitsplan opgesteld. "Eerst brengen we de strategische speerpunten en mobiliteitsdoelen van een bedrijf in kaart, daarna voeren we een analyse van de huidige situatie uit, dan doen we een verbetervoorstel en vervolgens begeleiden we de implementatie. Mobiliteit wordt steeds complexer, dat vraagt om maatwerk."

Stap naar B2C

Overigens zal de auto ook in de toekomst een prominente rol blijven spelen, verwacht Van der Horst. "De wijze waarop men de mobiliteit regelt, verandert echter wel en dat geldt ook voor de rol van de auto", legt ze uit. "Flexibiliteit wordt steeds belangrijker. Klanten willen de auto afwisselen met andere vervoersvormen, deze eventueel zelf inzetten via privélease en sneller van contract kunnen wisselen. Bedrijven zoeken manieren om kosten te besparen en tegelijkertijd werknemers keuzevrijheid te bieden. Het is aan ons dat samen met de klant in te vullen."

Privélease zal daarbij een steeds grotere rol gaan spelen, zo verwacht ook ALD Automotive. "Het is sterk groeiende en we hebben daar met onze white label-oplossingen een uitstekend kanaal voor", vindt Van der Horst. "We hebben met verschillende automerken samenwerkingsverbanden waarbij wij uit naam van het merk de leaseactiviteiten verzorgen. Daarmee maken we als leasemaatschappij de stap naar B2C. En die is fundamenteel, omdat de verwachting is dat de gebruiker zijn mobiliteit in de toekomst meer zelf zal gaan regelen."