Marktplaats: van online aanbieder naar partner in business

Als online aanbieder van occasions heeft Marktplaats een stevige positie op de occasionmarkt verworven. De digitale aanbieder brengt de koper en verkoper snel bij elkaar. Dankzij Marktplaats kan de potentiele koper uit een landelijke voorraad putten, waardoor er vrijwel altijd iets wordt gevonden dat bevalt.

Marktplaats: van online aanbieder naar partner in business

Michiel Aker, Business Development & Strategy Automotive van Marktplaats: "Wij hebben in de particuliere markt voorzien in de behoefte van de koper om de juiste auto te vinden. Het is allemaal heel transparant, we werken met een eenvoudig model en dat werkt inmiddels al jaren. We zijn nu de volgende stap aan het maken. We zijn de autobedrijven aan het helpen en krijgen daardoor de rol van ‘partner in business’. De potentiele koper reageert via telefoontjes, mailtjes, website bezoeken of loopt gewoon de showroom binnen. Deze leads brengen wij allemaal in beeld en geven die aan het betreffende autobedrijf. Die dient de lead op te volgen en wij helpen daarbij."

Hot item

Opvolging van leads is al jaren een hot item in autoland. Ondanks alle communicatiemogelijkheden, blijft het lastig om een kans op te pakken. Michiel Aker: "Marktplaats helpt om het contact op de juiste wijze en adequaat tot stand te brengen. Met Call Tracking rapporteren we aan het autobedrijf hoeveel telefoontjes ze hebben gekregen, hoe lang een telefoongesprek duurde en voor welke auto er werd gebeld. Hieruit kun je opmaken hoeveel kansen je hebt gemist, want ook de gemiste telefoontjes worden in beeld gebracht. Het autobedrijf dient uiteraard de klant op te volgen. Marktplaats ondersteunt alleen maar. Dit systeem heeft zich in de praktijk bewezen, het werkt. Daarna volgt de tweede stap in het proces. We sturen de lead naar het lead management systeem van LEF, dat helpt het autobedrijf met het volgen van het verdere aankoopproces. Je constateert dan dat een lead ook daadwerkelijk heeft geleid tot een aankoop en kan het autobedrijf zich afvragen wat de investering in het ‘Marktplaats-traject’ heeft opgeleverd. De verkoop van een auto dus."

Zichtbaarheid

Het traject van contact maken tot aan aflevering van de gekochte auto, is daarmee onder controle. "De volgende stap in de verfijning van onze werkwijze, betreft de zichtbaarheid. Vergelijk het maar of een autobedrijf op een A-locatie zit of ergens achteraf. We brengen in beeld hoeveel bezoekers een autobedrijf heeft. Daarnaast willen we meer laten zien wie de kijkers zijn. Wat is hun profiel, waar komen ze vandaan? Uit welk gebied krijgen we veel reacties? Statistisch gezien kun je dit analyseren en kunnen we ons vervolgens daarop richten. De digitalisering brengt zo veel kansen met zich mee om de slagingskans van een lead te vergroten, voor Marktplaats is er nog heel veel te doen," aldus een enthousiaste Michiel Aker. Iedereen weet dat ze het beter kunnen doen, Marktplaats helpt.

Marktplaats: van online aanbieder naar partner in business - Automobielmanagement.nl

Marktplaats: van online aanbieder naar partner in business

Als online aanbieder van occasions heeft Marktplaats een stevige positie op de occasionmarkt verworven. De digitale aanbieder brengt de koper en verkoper snel bij elkaar. Dankzij Marktplaats kan de potentiele koper uit een landelijke voorraad putten, waardoor er vrijwel altijd iets wordt gevonden dat bevalt.

Marktplaats: van online aanbieder naar partner in business

Michiel Aker, Business Development & Strategy Automotive van Marktplaats: "Wij hebben in de particuliere markt voorzien in de behoefte van de koper om de juiste auto te vinden. Het is allemaal heel transparant, we werken met een eenvoudig model en dat werkt inmiddels al jaren. We zijn nu de volgende stap aan het maken. We zijn de autobedrijven aan het helpen en krijgen daardoor de rol van ‘partner in business’. De potentiele koper reageert via telefoontjes, mailtjes, website bezoeken of loopt gewoon de showroom binnen. Deze leads brengen wij allemaal in beeld en geven die aan het betreffende autobedrijf. Die dient de lead op te volgen en wij helpen daarbij."

Hot item

Opvolging van leads is al jaren een hot item in autoland. Ondanks alle communicatiemogelijkheden, blijft het lastig om een kans op te pakken. Michiel Aker: "Marktplaats helpt om het contact op de juiste wijze en adequaat tot stand te brengen. Met Call Tracking rapporteren we aan het autobedrijf hoeveel telefoontjes ze hebben gekregen, hoe lang een telefoongesprek duurde en voor welke auto er werd gebeld. Hieruit kun je opmaken hoeveel kansen je hebt gemist, want ook de gemiste telefoontjes worden in beeld gebracht. Het autobedrijf dient uiteraard de klant op te volgen. Marktplaats ondersteunt alleen maar. Dit systeem heeft zich in de praktijk bewezen, het werkt. Daarna volgt de tweede stap in het proces. We sturen de lead naar het lead management systeem van LEF, dat helpt het autobedrijf met het volgen van het verdere aankoopproces. Je constateert dan dat een lead ook daadwerkelijk heeft geleid tot een aankoop en kan het autobedrijf zich afvragen wat de investering in het ‘Marktplaats-traject’ heeft opgeleverd. De verkoop van een auto dus."

Zichtbaarheid

Het traject van contact maken tot aan aflevering van de gekochte auto, is daarmee onder controle. "De volgende stap in de verfijning van onze werkwijze, betreft de zichtbaarheid. Vergelijk het maar of een autobedrijf op een A-locatie zit of ergens achteraf. We brengen in beeld hoeveel bezoekers een autobedrijf heeft. Daarnaast willen we meer laten zien wie de kijkers zijn. Wat is hun profiel, waar komen ze vandaan? Uit welk gebied krijgen we veel reacties? Statistisch gezien kun je dit analyseren en kunnen we ons vervolgens daarop richten. De digitalisering brengt zo veel kansen met zich mee om de slagingskans van een lead te vergroten, voor Marktplaats is er nog heel veel te doen," aldus een enthousiaste Michiel Aker. Iedereen weet dat ze het beter kunnen doen, Marktplaats helpt.