Youngtimer vooral geliefd bij zakelijke rijders

Nederland kent een behoorlijk levendige handel in zogeheten youngtimers en dat heeft natuurlijk alles te maken met de bijtellingsregeling voor auto’s van vijftien jaar en ouder. In dat geval betaal je voor het privégebruik als zakelijke rijder 35 procent over de waarde in handelsverkeer, en niet over de nieuwwaarde. Toch vereist het de nodige expertise en een goed netwerk van inkopers om met succes actief te zijn in deze tak van sport, blijkt uit een rondvraag.

Youngtimer vooral geliefd bij zakelijke rijders

Tik de term ‘bijtellingsvriendelijk’ in op Google en de oude BMW’s, Audi’s, Volvo’s en Mercedes-Benzen vliegen je om de oren. Te koop bij handelaren van zeer divers pluimage. Zo zijn er de gepassioneerde specialisten die echt de krenten uit de pap halen en doorgaans onberispelijke auto’s met lage tellerstanden weten binnen te hengelen. Maar er zijn ook talloze handelaren die het minder nauw nemen met de kwaliteit en vooral voor het snelle geld gaan. Aan de andere kant: in de reguliere occasionhandel is het niet anders. De kunst is goed inkopen, en in het geval van de youngtimers vissen alle ondernemers in dezelfde, veelal Duitse vijver.

Wat je in de praktijk ziet, is dat vrijwel alle gerespecteerde aanbieders van topklasse youngtimers een netwerk van tussenpersonen hebben door heel Europa. Mensen die de lokale markten kennen, connecties hebben met de autobranche en zelfs advertenties in huis-aan-huiskranten en op de prikborden bij supermarkten uitpluizen in hun zoektocht naar de witte raven van deze wereld. Die fraaie auto van de eerste eigenaar. Met een sluitende onderhoudshistorie, in de juiste kleur en voorzien van prettige opties. Die vind je weliswaar soms ook op de grote occasionportals, maar dan staan ze al te koop bij een handelaar. En niet meer dan eens zijn dat ook nét niet de auto’s die je als verkoper van topkwaliteit zoekt.

Merkdealers niet actief

De handel in youngtimers verschilt ook van de normale occasionhandel omdat de aantallen minder groot zijn en de doorlooptijd soms wat langer is. Daarentegen kan de marge per auto een stuk groter zijn. Daar komt bij dat je als verkoper moet kunnen uitleggen waarom die auto van 15 jaar oud vijftienduizend euro kost. Merkdealers zijn over het algemeen niet zo actief met youngtimers, terwijl modellen als de Volvo V70 BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse en Audi A6 graag geziene gasten zijn. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat veel berijders van deze auto’s zich niet op het dealerkanaal richten. Dat heeft deels te maken met de werkplaatstarieven van de premiummerken. Maar ook aan de niet altijd even empathische houding jegens de youngtimerrijder. Hij of zij wil een werkplaatschef of monteur die met liefde aan de auto werkt en meedenkt op het vlak van kostenreductie. Dus eerst eens kijken of er wellicht een gereviseerde ABS-pomp is in plaats van meteen een fabrieksnieuwe te plaatsen. Ook is er bij merkspecialisten die zich op deze categorie richten vaak heel veel kennis en ervaring in huis met betrekking tot oudere auto’s.

Kans op kat in de zak

Het zijn dus hoofdzakelijk de universele garagebedrijven die zich toeleggen op de handel in youngtimers. Beschik je als handelaar niet over een netwerk in het buitenland, dan zul je zelf de boer op moeten. Met het grote risico dat je meer dan eens onverrichter zake weer huiswaarts kan. Want helaas zijn er in het buitenland erg veel handelaren die de zaken stukken fraaier voorspiegelen dan werkelijk het geval is. Ervaren Nederlandse inkopers weten hier wel doorheen te prikken maar ben je nog niet zo thuis in deze materie, dan is de kans groot dat je op je plaat gaat. Bovendien is het ook wel prettig als je de nodige kennis over veel merken en types hebt en dus ook de zwakke punten kent. En weet welke versies en motoriseringen courant zijn. Dat neemt echter niet weg dat je soms best een mazzeltje kunt hebben, want er komen via het Nederlandse handelskanaal vanuit merkdealers zo nu en dan auto’s binnen die in aanmerking komen voor het predicaat youngtimer. Bijvoorbeeld een dealer van Volvo of Audi die een oude V70 of A6 inruilt. De kans is klein dat die auto in de eigen occasionvoorraad wordt opgenomen. Houd de veilingsites dus goed in de gaten en doe gerust een goed bod op een nette, courante youngtimer. Heb je geen affiniteit met dit soort auto’s, begin er dan gewoon niet aan.

Youngtimer vooral geliefd bij zakelijke rijders - Automobielmanagement.nl

Youngtimer vooral geliefd bij zakelijke rijders

Nederland kent een behoorlijk levendige handel in zogeheten youngtimers en dat heeft natuurlijk alles te maken met de bijtellingsregeling voor auto’s van vijftien jaar en ouder. In dat geval betaal je voor het privégebruik als zakelijke rijder 35 procent over de waarde in handelsverkeer, en niet over de nieuwwaarde. Toch vereist het de nodige expertise en een goed netwerk van inkopers om met succes actief te zijn in deze tak van sport, blijkt uit een rondvraag.

Youngtimer vooral geliefd bij zakelijke rijders

Tik de term ‘bijtellingsvriendelijk’ in op Google en de oude BMW’s, Audi’s, Volvo’s en Mercedes-Benzen vliegen je om de oren. Te koop bij handelaren van zeer divers pluimage. Zo zijn er de gepassioneerde specialisten die echt de krenten uit de pap halen en doorgaans onberispelijke auto’s met lage tellerstanden weten binnen te hengelen. Maar er zijn ook talloze handelaren die het minder nauw nemen met de kwaliteit en vooral voor het snelle geld gaan. Aan de andere kant: in de reguliere occasionhandel is het niet anders. De kunst is goed inkopen, en in het geval van de youngtimers vissen alle ondernemers in dezelfde, veelal Duitse vijver.

Wat je in de praktijk ziet, is dat vrijwel alle gerespecteerde aanbieders van topklasse youngtimers een netwerk van tussenpersonen hebben door heel Europa. Mensen die de lokale markten kennen, connecties hebben met de autobranche en zelfs advertenties in huis-aan-huiskranten en op de prikborden bij supermarkten uitpluizen in hun zoektocht naar de witte raven van deze wereld. Die fraaie auto van de eerste eigenaar. Met een sluitende onderhoudshistorie, in de juiste kleur en voorzien van prettige opties. Die vind je weliswaar soms ook op de grote occasionportals, maar dan staan ze al te koop bij een handelaar. En niet meer dan eens zijn dat ook nét niet de auto’s die je als verkoper van topkwaliteit zoekt.

Merkdealers niet actief

De handel in youngtimers verschilt ook van de normale occasionhandel omdat de aantallen minder groot zijn en de doorlooptijd soms wat langer is. Daarentegen kan de marge per auto een stuk groter zijn. Daar komt bij dat je als verkoper moet kunnen uitleggen waarom die auto van 15 jaar oud vijftienduizend euro kost. Merkdealers zijn over het algemeen niet zo actief met youngtimers, terwijl modellen als de Volvo V70 BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse en Audi A6 graag geziene gasten zijn. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat veel berijders van deze auto’s zich niet op het dealerkanaal richten. Dat heeft deels te maken met de werkplaatstarieven van de premiummerken. Maar ook aan de niet altijd even empathische houding jegens de youngtimerrijder. Hij of zij wil een werkplaatschef of monteur die met liefde aan de auto werkt en meedenkt op het vlak van kostenreductie. Dus eerst eens kijken of er wellicht een gereviseerde ABS-pomp is in plaats van meteen een fabrieksnieuwe te plaatsen. Ook is er bij merkspecialisten die zich op deze categorie richten vaak heel veel kennis en ervaring in huis met betrekking tot oudere auto’s.

Kans op kat in de zak

Het zijn dus hoofdzakelijk de universele garagebedrijven die zich toeleggen op de handel in youngtimers. Beschik je als handelaar niet over een netwerk in het buitenland, dan zul je zelf de boer op moeten. Met het grote risico dat je meer dan eens onverrichter zake weer huiswaarts kan. Want helaas zijn er in het buitenland erg veel handelaren die de zaken stukken fraaier voorspiegelen dan werkelijk het geval is. Ervaren Nederlandse inkopers weten hier wel doorheen te prikken maar ben je nog niet zo thuis in deze materie, dan is de kans groot dat je op je plaat gaat. Bovendien is het ook wel prettig als je de nodige kennis over veel merken en types hebt en dus ook de zwakke punten kent. En weet welke versies en motoriseringen courant zijn. Dat neemt echter niet weg dat je soms best een mazzeltje kunt hebben, want er komen via het Nederlandse handelskanaal vanuit merkdealers zo nu en dan auto’s binnen die in aanmerking komen voor het predicaat youngtimer. Bijvoorbeeld een dealer van Volvo of Audi die een oude V70 of A6 inruilt. De kans is klein dat die auto in de eigen occasionvoorraad wordt opgenomen. Houd de veilingsites dus goed in de gaten en doe gerust een goed bod op een nette, courante youngtimer. Heb je geen affiniteit met dit soort auto’s, begin er dan gewoon niet aan.