Met puur de aanwezigheid op een occasionportal ben je er anno 2015 niet als autobedrijf. De verkoopkans  hangt evenzeer af van de inrichting van de eigen website. Helaas blijken de onderliggende techniek en presentatie vaak niet meer te voldoen aan de verwachtingen van de hedendaagse consument. Het afbreukrisico is groot: de prospect die verder wil kijken – ‘welk bedrijf zit er nu achter die occasion op de portal?’ – arriveert op een amateuristisch ogende landingspagina, die bovendien niet meeschaalt met zijn tablet of telefoon. De klant die al aan de haak hing valt terug in het water.

Het is een beeld dat accountmanagers van AutoTrack geregeld tegenkomen, vertelt businessunitmanager Fréderique van de Poll. Bedrijven die jaren terug  een website hebben laten bouwen, destijds helemaal ‘bij’ waren maar nu kampen met een verouderd systeem. Die wel willen maar niet goed weten hoe ze de inhaalslag moeten maken. Of simpelweg de investering te groot vinden en de bouwperiode te lang. "Wij vinden dat we daarin een verantwoordelijkheid hebben. Hoe kunnen we hen daadwerkelijk helpen om meer gebruikte auto’s te verkopen?"

Drivers

Dat gegeven is een van de drivers geweest voor de ontwikkeling van de dienst AutoTrack Websites (zie kader). Een gemiddelde consument bezoekt fysiek nog maar 1,3 showroom voordat hij zijn keuze maakt. De scoringskans staat of valt dus met de virtuele etalage. De websites die autobedrijven via AutoTrack kunnen laten bouwen, onderscheiden zich volgens Van de Poll in prijs, opties en levertijd. "De functionaliteiten en diensten die wij bieden kun je niet ergens anders vinden voor hetzelfde bedrag, vooral omdat de voorraadkoppeling al gefinancierd is."

Om de belofte na te kunnen komen (een compleet nieuwe, betaalbare website binnen vier weken, inclusief specificaties zoals Google-ranking) is werken met stramienen onvermijdelijk. AutoTrack gaat momenteel de markt op met zes formats. Is van een variant een bepaald aantal verkocht, dan maakt die versie plaats voor  een nieuw format, om te voorkomen dat straks iedereen naar dezelfde website zit te kijken.

Vak op zich

Van de Poll beseft dat er wetten en praktische bezwaren zijn die menig autobedrijf op  achterstand zetten bij zijn online performance. Wanneer er door economisch mindere tijden noodgedwongen gesnoeid is in formaties vragen operationele zaken voortdurend om prioriteit. Tijd voor een fundamentele bezinning op zoiets als online strategie schiet er dan al snel bij in.

En toch: wie niet zorgt dat de toevoer van nieuwe klanten goed is geregeld, of het nou gaat om de verkoop of om aftersales, zal de stroom langzaam zien opdrogen. "Er zijn twee typen autoverkopers: de moderne, die snapt dat hij een dienstverlener is aan consumenten en, dat het internet hem met ze in contact kan brengen en dat die auto daartoe een middel is. En je hebt de wat meer traditionele autoverkoper, die het voertuig centraal stelt en probeert het maximale eruit te halen. Vanuit de redenering ‘mensen komen naar mij toe’. In de basis niks mis mee, ware het niet dat de dynamiek tussen vraag en aanbod aan het veranderen is, waardoor die consument op een heel andere manier zijn weg bewandelt voordat hij tot aanschaf overgaat."

Uiteindelijk is die hele omgang met online een vak op zich, net als andere beroepen. Wie dat ambacht adequaat uitoefent, door het proces goed te organiseren en te meten, kan volgens Van de Poll het vijfvoudige aan return on investment scoren.  Veel marketingkosten worden gemaakt zonder helder inzicht in welke mate de investering bijdraagt aan een daadwerkelijke deal. "Stel dat je vijfhonderd euro aan marketing zou uitgeven voor de verkoop van drie of vier auto’s. Dan kun je met datzelfde bedrag tien, vijftien auto’s verkopen, puur door het online slimmer in te richten."

Beperkte middelen

De veronderstelling dat kleine bedrijven het op dit vlak minder goed doen dan grote is een al te sterke versimpeling. Want ook bij holdings beheert lang niet in alle gevallen een goede online marketeer de occasionvoorraad. " Misschien wordt de complexiteit om zo’n klus goed te doen onderschat. Misschien wordt er te veel vanuit de auto gedacht. Een goede online marketeer weet meer van de diensten van Google en het belang van dynamische banners. Die is constant aan het tunen en tweaken hoe zijn bedrijf er op portalen het beste uitkomt. Hoe je je voorraad online het beste presenteert en je prijsbeleid daarop aanpast. Hoe je zorgt dat je in de rankings optimaal naar voren komt, je SEO-beleid aanstuurt en je SEA-campagnes inricht. Dat is best een serieuze job en ik denk dat er ook bij grote partijen soms te licht over gedacht wordt."

Op dat vlak valt in de occasionwereld nog de nodige winst te behalen. Plus, niet te vergeten, het daadwerkelijk doormeten tot aan de verkoop. Want aan de voorkant alles online pico bello hebben is uiteindelijk slechts een middel om een doel te bereiken. "Met de redenering ‘ik krijg heel veel e-mails op mijn occasions, dus dat zal wel goed zijn’ ben je er niet. Nee, de enige vraag die er écht toe doet is: leiden mijn inspanningen ook echt tot de verkoop van die auto?"

KADER

Elegante Luxe en meer

Elegante Luxe, Supermarkt, Simpel Modern, Exclusive Chique, Budgetmarkt en Eigentijds Comfort – zo heten de templates die AutoTrack sinds twee maanden aanbiedt. Ze zijn ontwikkeld door Best4u, een Nederlandse specialist op het gebied van internetmarketing voor het  MKB.  Nadat het autobedrijf zijn passende look and feel heeft bepaald, levert het zijn teksten en foto’s aan. Binnen vier weken is het materiaal verwerkt in een nieuwe website, die zowel responsive is (optimaal zichtbaar via desktop, tablet en smartphone) als zoekmachinevriendelijk, zodat de advertenties ook autonoom hoog scoren in de pageranking. Ook geregeld zijn aspecten als hosting, e-mailadressen en  domeinregistratie. De website wordt opgeleverd in het contentmanagementsysteem WordPress. Hiermee kan de gebruiker zelf de inhoud beheren. Om een woud aan lookalikes te voorkomen, worden de templates regelmatig ververst. De kosten: eenmalig 699 euro en daarna 45 euro servicekosten per maand. Op dit moment bouwt Best4u aan dertien websites voor AutoTrack-relaties.