Als het aanbod van een product kleiner wordt, is het des te belangrijker dat het prijsniveau hoog is om de omzetten op peil te kunnen houden. Door het dalende aanbod van occasions komt dat erop neer dat remarketingpartijen alles in het werk moet stellen om een maximale opbrengst te realiseren. "Maar het is niet alleen onze taak om de inbrenger tevreden te stellen door dat voor elkaar te boksen, we willen ook dat de koper voor de juiste prijs kan inkopen zodat hij handel naar zich toe kan halen", stelt sales manager Gerhard Prent van FleetSelect. "Het wagenpark is onherroepelijk aan het veranderen doordat auto’s ouder worden en hogere kilometrages hebben", vindt directeur Hans Kieft bij het online veilinghuis. "Bovendien is het, doordat er minder auto’s beschikbaar zijn, van groot belang dat de auto’s die er wél zijn zoveel mogelijk opbrengen. Wij kunnen een ondersteunende rol vervullen door een extra verkoopkanaal te bieden."

Rapportagetools belangrijk

Het feit dat leasemaatschappijen meer en meer hun auto’s rechtstreeks aan de consument aanbieden en daarmee de tussenschakel in het remarketingtraject feitelijk buitenspel zetten, baart de heren geen zorgen. "We zien bijvoorbeeld dat steeds meer dealerholdings nauw met ons samenwerken, mede dankzij ons remarketingplatform AutoBLOX", zegt Prent. "Het belang van goede rapportagetools wordt steeds groter en met dit platform wordt bijvoorbeeld precies in kaart gebracht hoeveel unieke bieders er zijn." Door deze online remarketingsoftware wordt de klant volgens Prent direct betrokken bij het complete remarketingproces. "Door de transparante rapportages weet hij wat de marktconformiteit van een auto is en hij kan de biedingen ‘benchmarken’ met de historische opbrengsten."

Meer verschillende veilingen

Met dit soort diensten wil FleetSelect nog meer samen optrekken met de klant en de groei die de afgelopen jaren werd gerealiseerd, continueren. "Afgelopen jaar was het eerste volledige jaar na de overname door de BCA Groep en we hebben onze groei ondanks alle veranderingen toch kunnen voortzetten, waarbij we met tal van nieuwe partijen een samenwerking voor de lange termijn zijn aangegaan." FleetSelect is niet alleen op zoek naar nieuwe vormen van dienstverlening die aanpalend zijn aan het veilen van auto’s, maar gaat ook nog sterker inzetten op segmentering, aldus de directeur. "Er vinden steeds meer verschillende veilingen plaats in uiteenlopende prijscategorieën. Met behulp van segmentatie kunnen we de doelgroepen gerichter aanspreken. En dat komt uiteraard de opbrengst weer ten goede."