GMTO: ‘downsizen veroorzaakt nieuwe uitdagingen’

Dat moderne voertuigen zijn doorontwikkeld tot rijdende softwareplatforms en dat monteurs de status van informaticaspecialist bereiken, is bekend. Minder nadruk is er op de gevolgen van nieuwe technieken, het complexe samenspel tussen hardware en software, en de problemen waar de diagnosespecialist mee te maken krijgt bij het stellen van een diagnose. Bij GMTO is die nadruk er wel.

GMTO: 'downsizen veroorzaakt nieuwe uitdagingen'

170 pk en 250Nm uit 1,6 liter slagvolume? Indrukwekkende cijfers van, in dit geval, de nieuwe Subaru Levorg. Het had echter elk ander type en merk kunnen zijn, want iedereen doet aan downsizen in een strijd om maximaal vermogen te peuren uit een minimaal verbruik. Door al het turbogeweld staan moderne motoren letterlijk onder enorme druk, zo ervaart directeur Joan Schilder. "Ze lenen zich voor een sportieve rijstijl. Motoren worden hierdoor zodanig geblazen dat niet alleen het blok en de zuigers maximaal worden belast, ook onderdelen zoals kettingen hebben het zwaar. Tegelijkertijd is de fabrikant op zoek naar een ketting met zo min mogelijk weerstand voor het beste rendement. Er wordt nu  op het scherpst van de snede ontworpen dat problemen haast onvermijdelijk zijn."

Kettingrek

In de praktijk is ‘kettingrek’ een probleem dat steeds vaker voorkomt, merkt Schilder. "Aan de andere kant zien we hetzelfde met boodschappenauto’s en met voertuigen die volgens het ‘nieuwe rijden’ worden gebruikt. Die kampen dan weer met defecte verstuivers, verkeerde brandstofdruk en problemen met het uitlaatsysteem, zeker als het gaat om zaken als diesel roetfiltering en EGR-systemen in dieselvoertuigen." Wie echter denkt dat de auto-elektronica alle storingen ook netjes aangeeft, heeft het mis. Er zijn wel allerlei foutmeldingen, maar ze wijzen vaak niet naar het probleem. En wanneer een monteur de link niet kan leggen tussen mechanica en elektronica is een oplossing ver te zoeken. Dit is nu precies de reden waarom GMTO bij alle opleidingen hamert op de relatie tussen meet-en regeltechniek en de invloed van mechanica op die techniek. "Ook kijken we naar foutcodes die moeilijk te interpreteren zijn." Desondanks wordt de basis bij GMTO niet vergeten. "Je moet de werking van een component begrijpen om foutmeldingen te kunnen interpreteren."

Driejarige opleiding

Door de voortschrijdende techniek worden trainingen bij GMTO uitgebreider en complexer. Toch zijn cursisten altijd goed in staat het opleidingstraject te volgen tot volwaardig diagnose-expert. Een driejarige opleiding, waarna de monteur elk jaar terugkomt voor een meerdaagse vervolgtraining op het gebied van voertuigelektronica, motorelektronica en comfortelektronica. "In aanvulling hierop zijn er workshops voor specifieke disciplines zoals ‘pass thru’ (downloaden en inlezen van software), dieselpartikelfilter, klimaatbeheersing, turbo en inlaatdrukdiagnose. Het opleidingsprogramma is dus altijd up-to-date."

 

GMTO hybride concept

Hoe zit het nu precies met hybride voertuigen? Een vraag die steeds vaker wordt gesteld aan de trainers van GMTO. Om hieraan tegemoet te komen ontwikkelde GMTO een opleidingsprogramma speciaal voor de hybride markt. "Het is een compleet pakket geworden waarmee garagisten door training, gebruik van het juiste gereedschap en kennis van wetgeving,  veilig en efficiënt kunnen werken aan alle voorkomende onderhoudshandelingen, reparaties en storingen bij hybride voertuigen. Een totaalpakket dus waarmee je aan alle eisen voldoet, zowel van de fabrikant als de wetgever om aan hybride voertuigen te werken", aldus directeur Joan Schilder.

 

GMTO: ‘downsizen veroorzaakt nieuwe uitdagingen’ - Automobielmanagement.nl

GMTO: ‘downsizen veroorzaakt nieuwe uitdagingen’

Dat moderne voertuigen zijn doorontwikkeld tot rijdende softwareplatforms en dat monteurs de status van informaticaspecialist bereiken, is bekend. Minder nadruk is er op de gevolgen van nieuwe technieken, het complexe samenspel tussen hardware en software, en de problemen waar de diagnosespecialist mee te maken krijgt bij het stellen van een diagnose. Bij GMTO is die nadruk er wel.

GMTO: 'downsizen veroorzaakt nieuwe uitdagingen'

170 pk en 250Nm uit 1,6 liter slagvolume? Indrukwekkende cijfers van, in dit geval, de nieuwe Subaru Levorg. Het had echter elk ander type en merk kunnen zijn, want iedereen doet aan downsizen in een strijd om maximaal vermogen te peuren uit een minimaal verbruik. Door al het turbogeweld staan moderne motoren letterlijk onder enorme druk, zo ervaart directeur Joan Schilder. "Ze lenen zich voor een sportieve rijstijl. Motoren worden hierdoor zodanig geblazen dat niet alleen het blok en de zuigers maximaal worden belast, ook onderdelen zoals kettingen hebben het zwaar. Tegelijkertijd is de fabrikant op zoek naar een ketting met zo min mogelijk weerstand voor het beste rendement. Er wordt nu  op het scherpst van de snede ontworpen dat problemen haast onvermijdelijk zijn."

Kettingrek

In de praktijk is ‘kettingrek’ een probleem dat steeds vaker voorkomt, merkt Schilder. "Aan de andere kant zien we hetzelfde met boodschappenauto’s en met voertuigen die volgens het ‘nieuwe rijden’ worden gebruikt. Die kampen dan weer met defecte verstuivers, verkeerde brandstofdruk en problemen met het uitlaatsysteem, zeker als het gaat om zaken als diesel roetfiltering en EGR-systemen in dieselvoertuigen." Wie echter denkt dat de auto-elektronica alle storingen ook netjes aangeeft, heeft het mis. Er zijn wel allerlei foutmeldingen, maar ze wijzen vaak niet naar het probleem. En wanneer een monteur de link niet kan leggen tussen mechanica en elektronica is een oplossing ver te zoeken. Dit is nu precies de reden waarom GMTO bij alle opleidingen hamert op de relatie tussen meet-en regeltechniek en de invloed van mechanica op die techniek. "Ook kijken we naar foutcodes die moeilijk te interpreteren zijn." Desondanks wordt de basis bij GMTO niet vergeten. "Je moet de werking van een component begrijpen om foutmeldingen te kunnen interpreteren."

Driejarige opleiding

Door de voortschrijdende techniek worden trainingen bij GMTO uitgebreider en complexer. Toch zijn cursisten altijd goed in staat het opleidingstraject te volgen tot volwaardig diagnose-expert. Een driejarige opleiding, waarna de monteur elk jaar terugkomt voor een meerdaagse vervolgtraining op het gebied van voertuigelektronica, motorelektronica en comfortelektronica. "In aanvulling hierop zijn er workshops voor specifieke disciplines zoals ‘pass thru’ (downloaden en inlezen van software), dieselpartikelfilter, klimaatbeheersing, turbo en inlaatdrukdiagnose. Het opleidingsprogramma is dus altijd up-to-date."

 

GMTO hybride concept

Hoe zit het nu precies met hybride voertuigen? Een vraag die steeds vaker wordt gesteld aan de trainers van GMTO. Om hieraan tegemoet te komen ontwikkelde GMTO een opleidingsprogramma speciaal voor de hybride markt. "Het is een compleet pakket geworden waarmee garagisten door training, gebruik van het juiste gereedschap en kennis van wetgeving,  veilig en efficiënt kunnen werken aan alle voorkomende onderhoudshandelingen, reparaties en storingen bij hybride voertuigen. Een totaalpakket dus waarmee je aan alle eisen voldoet, zowel van de fabrikant als de wetgever om aan hybride voertuigen te werken", aldus directeur Joan Schilder.