Manager in de spotlights bij VOC

Dat de VOC (Vakopleiding Carrosseriebedrijf) technische opleidingen en trainingen verzorgt op het gebied van schadeherstel, carrosseriebouw en caravanherstel is geen nieuws. Maar dat tegenwoordig ook managementtrainingen in het pakket zitten, is minder bekend.

Manager in de spotlights bij VOC

Aan vakmanschap ontbreekt het de manager in de carrosseriebranche niet. Vaak is die manager doorgegroeid vanaf de werkvloer. Opleiding, bijscholing en praktijkervaring vormen dan een breed palet aan vaardigheden – vooral ambachtelijke.  Maar, hoe stuur je de werkvloer optimaal aan? Hoe los je een conflict binnen je team op zonder duurzame ontwrichting van de arbeidsrelatie? Hoe ga je om met een ontevreden klant? Welke strategie hanteer je voor succesvolle acquisitie? Met welke argumenten verruim je een opdracht voor licht cosmetisch herstel tot een grotere klus?

Herkenbare voorbeelden

Met het oog op deze en andere dagelijkse managementkwesties verruimde VOC ruim een jaar geleden zijn cursusaanbod met de categorie Management & Klantrelatie. Er zijn zeven varianten: acquisitie en verkoop;  coachend leidinggeven; communicatie en klantrelatie; communicatie en organisatie; praktijkopleider van de toekomst en verandermanagement. Daaraan is sinds kort toegevoegd het ‘incompany’ coaching traject ‘succesvol en slagvaardig management’.  "Het is een marktgericht geheel, waarmee leidinggevenden hun persoonlijke skills en de dienstverlening van het bedrijf op een hoger plan kunnen brengen"", zegt Claudia Heere, manager direct marketing & sales bij VOC. "Niet te veel getheoretiseer maar vooral herkenbare voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Inclusief persoonlijke begeleiding, afgestemd op de doelen van de manager. Waar staat zo’n werkplaatschef nou in zijn professionele loopbaan? In welke opzichten wil hij zich ontwikkelen en hoe kunnen we hem helpen dat doel te bereiken?"

Vijf stappen

Zeker in een tijd waarin het werkaanbod uit schadeherstel structureel krimpt – en omzetten dus onder druk staan – is het volgens Heere zaak het beste uit jezelf en je team te halen. Meer klanten werven, efficiënter werken, verantwoordelijkheden kunnen en durven nemen. Op die meer marktgerichte benadering is het trainingsaanbod voor het management afgestemd.   Voorafgaand aan elke training draagt de manager zelf situaties en persoonlijke uitdagingen aan waarop hij/zij zich wil ontwikkelen. In vijf stappen, verspreid over vijf trainingsdagen, groeit de cursist van bewustwording naar implementatie. Om het aantal verleturen te beperken, is voorzien in e-learning en blended learning (praktijk en online).

Hoger plan

De trainers die bij VOC de technische cursussen verzorgen, gaan vanaf het tweede kwartaal van 2016 een grotere rol spelen in de interactie met bedrijven in de schadeherstelwereld. Ter plekke kunnen ze een ‘röntgenfoto’ van de organisatie maken. Om vervolgens als verbetercoach aan te geven waar processen en persoonlijke bagage op een hoger plan gebracht kunnen worden.

 

Kritische kijk op jezelf

Marc Timmermans, bedrijfsleider bij Valstar Schade (onderdeel van Wittebrug) volgde afgelopen najaar bij VOC een ‘masterclass slagvaardig en succesvol management’. Hoe waren zijn ervaringen?

"Het idee was afkomstig van onze directeur, die ook de bedrijfsleiders van onze twee andere schadevestigingen op cursus wilde hebben. Eerlijk gezegd had ik zo mijn twijfels. Ik doe dit werk al twintig jaar, wat kan ik dan nog van een cursus opsteken? Nou, heel veel dus. Timemanagement, delegeren, sturen, assertiviteit. Niet ook nog eens zelf de werkzaamheden gaan uitvoeren. Omgaan met bezwaren van klanten, hoe doe je dat? Hoe zeg je ‘nee’, tegen je medewerkers maar ook tegen je directeur?  Wat voor menstype ben je zelf, welke rol speel je binnen de organisatie? Geen gezweef maar direct toepasbaar in de praktijk. We werken met dertien man hier, dan heb je echt wel baat bij zo’n kritische kijk op jezelf en je organisatie. De trainer was trouwens fantastisch, met een groot enthousiasme. Binnenkort komt er een vervolg, geven we feedback over hoe de situatie nu is. Zodat we scherp blijven en de boel niet verwatert."

       

Manager in de spotlights bij VOC - Automobielmanagement.nl

Manager in de spotlights bij VOC

Dat de VOC (Vakopleiding Carrosseriebedrijf) technische opleidingen en trainingen verzorgt op het gebied van schadeherstel, carrosseriebouw en caravanherstel is geen nieuws. Maar dat tegenwoordig ook managementtrainingen in het pakket zitten, is minder bekend.

Manager in de spotlights bij VOC

Aan vakmanschap ontbreekt het de manager in de carrosseriebranche niet. Vaak is die manager doorgegroeid vanaf de werkvloer. Opleiding, bijscholing en praktijkervaring vormen dan een breed palet aan vaardigheden – vooral ambachtelijke.  Maar, hoe stuur je de werkvloer optimaal aan? Hoe los je een conflict binnen je team op zonder duurzame ontwrichting van de arbeidsrelatie? Hoe ga je om met een ontevreden klant? Welke strategie hanteer je voor succesvolle acquisitie? Met welke argumenten verruim je een opdracht voor licht cosmetisch herstel tot een grotere klus?

Herkenbare voorbeelden

Met het oog op deze en andere dagelijkse managementkwesties verruimde VOC ruim een jaar geleden zijn cursusaanbod met de categorie Management & Klantrelatie. Er zijn zeven varianten: acquisitie en verkoop;  coachend leidinggeven; communicatie en klantrelatie; communicatie en organisatie; praktijkopleider van de toekomst en verandermanagement. Daaraan is sinds kort toegevoegd het ‘incompany’ coaching traject ‘succesvol en slagvaardig management’.  "Het is een marktgericht geheel, waarmee leidinggevenden hun persoonlijke skills en de dienstverlening van het bedrijf op een hoger plan kunnen brengen"", zegt Claudia Heere, manager direct marketing & sales bij VOC. "Niet te veel getheoretiseer maar vooral herkenbare voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Inclusief persoonlijke begeleiding, afgestemd op de doelen van de manager. Waar staat zo’n werkplaatschef nou in zijn professionele loopbaan? In welke opzichten wil hij zich ontwikkelen en hoe kunnen we hem helpen dat doel te bereiken?"

Vijf stappen

Zeker in een tijd waarin het werkaanbod uit schadeherstel structureel krimpt – en omzetten dus onder druk staan – is het volgens Heere zaak het beste uit jezelf en je team te halen. Meer klanten werven, efficiënter werken, verantwoordelijkheden kunnen en durven nemen. Op die meer marktgerichte benadering is het trainingsaanbod voor het management afgestemd.   Voorafgaand aan elke training draagt de manager zelf situaties en persoonlijke uitdagingen aan waarop hij/zij zich wil ontwikkelen. In vijf stappen, verspreid over vijf trainingsdagen, groeit de cursist van bewustwording naar implementatie. Om het aantal verleturen te beperken, is voorzien in e-learning en blended learning (praktijk en online).

Hoger plan

De trainers die bij VOC de technische cursussen verzorgen, gaan vanaf het tweede kwartaal van 2016 een grotere rol spelen in de interactie met bedrijven in de schadeherstelwereld. Ter plekke kunnen ze een ‘röntgenfoto’ van de organisatie maken. Om vervolgens als verbetercoach aan te geven waar processen en persoonlijke bagage op een hoger plan gebracht kunnen worden.

 

Kritische kijk op jezelf

Marc Timmermans, bedrijfsleider bij Valstar Schade (onderdeel van Wittebrug) volgde afgelopen najaar bij VOC een ‘masterclass slagvaardig en succesvol management’. Hoe waren zijn ervaringen?

"Het idee was afkomstig van onze directeur, die ook de bedrijfsleiders van onze twee andere schadevestigingen op cursus wilde hebben. Eerlijk gezegd had ik zo mijn twijfels. Ik doe dit werk al twintig jaar, wat kan ik dan nog van een cursus opsteken? Nou, heel veel dus. Timemanagement, delegeren, sturen, assertiviteit. Niet ook nog eens zelf de werkzaamheden gaan uitvoeren. Omgaan met bezwaren van klanten, hoe doe je dat? Hoe zeg je ‘nee’, tegen je medewerkers maar ook tegen je directeur?  Wat voor menstype ben je zelf, welke rol speel je binnen de organisatie? Geen gezweef maar direct toepasbaar in de praktijk. We werken met dertien man hier, dan heb je echt wel baat bij zo’n kritische kijk op jezelf en je organisatie. De trainer was trouwens fantastisch, met een groot enthousiasme. Binnenkort komt er een vervolg, geven we feedback over hoe de situatie nu is. Zodat we scherp blijven en de boel niet verwatert."