Een analyse van stadagen voor de verkoop van occasions bevestigt de populariteit van witte occasions. Bij witte occasions lag het aantal stadagen voor (B2C) verkoop in het verleden duidelijk hoger dan gemiddeld. Dit is gedaald van gemiddeld 100 dagen in 2009 naar 81 dagen in 2011. Daarmee ligt het aantal stadagen van de witte occasion vrijwel op het gemiddelde van alle overige personenauto’s.
Tevens blijkt er dat er vooral veel kleine auto’s (A en B segment) in wit worden verkocht. Van de Ford Ka, de meest verkochte witte auto, verdubbelde het aantal verkochte witte occasions in 2011. Een andere opvallende stijger is de Renault Twingo, waarvan de verkoop met 120 procent steeg in 2011, en de Peugeot 107 waarvan de verkoop van witte occasions zelfs meer dan verviervoudigde (van 153 stuks in 2010 naar 669 in 2011). De enige daler binnen de top 10 is tevens de enige auto die niet uit het A- of B segment afkomstig is: de Volkswagen Golf.
Kopers van witte occasions zijn niet alleen jonge, modebewuste vrouwen; de grootste groep kopers van deze auto’s is afkomstig uit de leeftijdcategorie 36-45 jaar, en twee derde van de witte auto’s wordt aan mannen verkocht.
De top 10 modellen van in 2011 B2C verkochte witte occasions
|
Aantal 2011 |
Groei t.o.v. 2010 |
|
1 |
Ford Ka |
2.725 |
101% |
2 |
Ford Fiesta |
1.669 |
54% |
3 |
Opel Corsa |
1.183 |
15% |
4 |
VW Golf |
1.159 |
-10% |
5 |
VW Polo |
978 |
13% |
6 |
Fiat 500 |
829 |
52% |
7 |
Renault Twingo |
704 |
121% |
8 |
Suzuki Swift |
674 |
14% |
9 |
Peugeot 107 |
669 |
337% |
10 |
Suzuki Alto |
642 |
20% |
Bron: VWE Trendweb