Pon neemt belang in deelauto-organisatie Greenwheels

Deelauto-organisatie Greenwheels kent vanaf vandaag een nieuwe aandeelhouder. Pon Holdings heeft een aanmerkelijk belang genomen in de onderneming van Jan Borghuis en Gijs van Lookeren Campagne. Door de samenwerking kan beter worden ingespeeld op de groeiende populariteit van deelauto’s in Europa, is de redenering. Pon nam vorig jaar fietsenfabriek Gazelle over, in het kader van zijn streven een ‘toonaangevende mobiliteitsaanbieder’ te zijn.

In het straatbeeld van de grote steden en bij NS-stations zijn de rode auto’s met de groene logo’s niet meer weg te denken. Vandaag de dag maken tienduizenden abonnees elke dag gebruik van zo’n tweeduizend auto’s. De deelname in Greenwheels past uitstekend in de groeistrategie van Pon, zegt de onderneming die een ‘toonaangevende mobiliteitsaanbieder’ wil zijn. Gezamenlijk kunnen Pon en Greenwheels alle vormen van mobiliteit aanbieden. Nu richt Greenwheels zich voornamelijk op consumenten maar beide bedrijven verwachten te kunnen profiteren van de groeiende vraag naar zakelijke mobiliteitsoplossingen zoals deelauto’s. "Stap 1 is of we diensten kunnen combineren om de zakelijke markt een geïntegreerd aanbod te kunnen doen. Er zijn heel veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zakelijk rijden. Ik denk dat we daarop kunnen inspelen", aldus Jan Borghuis van GreenWheels. Over de toekomst van de Peugeots in het wagenpark is Borghuis nog een beetje vaag maar hun lot lijkt wel bezegeld. "Zoals bekend is Pon vertegenwoordiger van diverse merken. We zullen zien welke auto’s in de toekomst het meest geschikt zijn voor de verschillende GreenWheel-activiteiten." In Nederland heeft GreenWheels alleen Peugeots maar in Duitsland bijvoorbeeld zijn het Toyota’s.

De zakelijke markt voor deelauto’s is nu erg klein in vergelijking met de leasemarkt. Maar recent onderzoek van platform ‘Slim Werken, Slim Reizen’ heeft laten zien dat de werknemers van de vijftig grootste bedrijven voor 2015 hun mobiliteit toch anders willen gaan invullen. Topman Janus Smalbraak van Pon Holdings: "Met de deelname in Greenwheels stapt Pon in een snel groeiende markt. Niet alleen bij consumenten groeit de belangstelling voor deelauto’s maar ook bedrijven verlangen van werknemers dat ze slimmer met mobiliteit omgaan. Greenwheels kan in die wens een belangrijke rol spelen." Gijs van Lookeren Campagne, ceo  van Greenwheels: "Samen met Pon kunnen wij de groei van Greenwheels versnellen, internationaal expanderen en nieuwe diensten voor de zakelijke markt aanbieden. Bovendien is Pon inmiddels ook een grote speler op het gebied van fietsen (Gazelle, red.) en dat biedt ons de mogelijkheid innovatieve mobiliteitsconcepten te ontwikkelen." Borghuis: "Pon is een partij die op de lange termijn denkt. Dat hebben wij nodig want het opzetten van het GreenWheel-concept in bijvoorbeeld Londen met op elke hoek van de straat een auto, duurt echt wel een aantal jaren." 

Greenwheels blijft een zelfstandig opererend bedrijf binnen het Pon-concern. Er worden verder geen financiële details bekendgemaakt. De oprichters blijven aan als directie van het bedrijf. Pon, één van Nederlands grootste familiebedrijven, is een internationale handels- en serviceonderneming waar bijna twaalfduizend mensen werken verspreid over 250 vestigingen in 21 landen. In 1995 introduceerden Van Lookeren Campagne en Borghuis hun concept Greenwheels in Nederland. Nu maken dagelijks tienduizenden klanten gebruik van tweeduizend GreenWheel-deelauto’s. Met vestigingen in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk behoort Greenwheels wereldwijd tot de vier grootste deelautobedrijven. Inmiddels rijden er in Nederland ook 25 stuks van de elektrische Peugeot iOn. Die zijn verdeeld over de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Volgens Borghuis zijn de ervaringen goed. "We hebben een onderzoek gedaan onder onze gebruikers. Veel van hen gebruiken een iOn om een keer elektrisch te rijden. Uit het onderzoek bleek dat men er verrassend goed mee overweg kon en het rijden zelf wordt als heel positief ervaren."     

Reacties

Beste Jan en Gijs, Van harte gefeliciteerd met dit partnership met Pon. Een prachtige combinatie waar ongetwijfeld nog veel mooie en vernieuwende initiatieven uit gaan voortkomen!

Geplaatst door: Sjoerd van Esch op

Goede zet! Een werkzoekende uit Zuid West Brabant die wil/moet werken in het midden van het land wordt zo een uitdagende business case voor PON.

Geplaatst door: Monique Bakx op
Pon neemt belang in deelauto-organisatie Greenwheels - Automobielmanagement.nl

Pon neemt belang in deelauto-organisatie Greenwheels

Deelauto-organisatie Greenwheels kent vanaf vandaag een nieuwe aandeelhouder. Pon Holdings heeft een aanmerkelijk belang genomen in de onderneming van Jan Borghuis en Gijs van Lookeren Campagne. Door de samenwerking kan beter worden ingespeeld op de groeiende populariteit van deelauto’s in Europa, is de redenering. Pon nam vorig jaar fietsenfabriek Gazelle over, in het kader van zijn streven een ‘toonaangevende mobiliteitsaanbieder’ te zijn.

In het straatbeeld van de grote steden en bij NS-stations zijn de rode auto’s met de groene logo’s niet meer weg te denken. Vandaag de dag maken tienduizenden abonnees elke dag gebruik van zo’n tweeduizend auto’s. De deelname in Greenwheels past uitstekend in de groeistrategie van Pon, zegt de onderneming die een ‘toonaangevende mobiliteitsaanbieder’ wil zijn. Gezamenlijk kunnen Pon en Greenwheels alle vormen van mobiliteit aanbieden. Nu richt Greenwheels zich voornamelijk op consumenten maar beide bedrijven verwachten te kunnen profiteren van de groeiende vraag naar zakelijke mobiliteitsoplossingen zoals deelauto’s. "Stap 1 is of we diensten kunnen combineren om de zakelijke markt een geïntegreerd aanbod te kunnen doen. Er zijn heel veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zakelijk rijden. Ik denk dat we daarop kunnen inspelen", aldus Jan Borghuis van GreenWheels. Over de toekomst van de Peugeots in het wagenpark is Borghuis nog een beetje vaag maar hun lot lijkt wel bezegeld. "Zoals bekend is Pon vertegenwoordiger van diverse merken. We zullen zien welke auto’s in de toekomst het meest geschikt zijn voor de verschillende GreenWheel-activiteiten." In Nederland heeft GreenWheels alleen Peugeots maar in Duitsland bijvoorbeeld zijn het Toyota’s.

De zakelijke markt voor deelauto’s is nu erg klein in vergelijking met de leasemarkt. Maar recent onderzoek van platform ‘Slim Werken, Slim Reizen’ heeft laten zien dat de werknemers van de vijftig grootste bedrijven voor 2015 hun mobiliteit toch anders willen gaan invullen. Topman Janus Smalbraak van Pon Holdings: "Met de deelname in Greenwheels stapt Pon in een snel groeiende markt. Niet alleen bij consumenten groeit de belangstelling voor deelauto’s maar ook bedrijven verlangen van werknemers dat ze slimmer met mobiliteit omgaan. Greenwheels kan in die wens een belangrijke rol spelen." Gijs van Lookeren Campagne, ceo  van Greenwheels: "Samen met Pon kunnen wij de groei van Greenwheels versnellen, internationaal expanderen en nieuwe diensten voor de zakelijke markt aanbieden. Bovendien is Pon inmiddels ook een grote speler op het gebied van fietsen (Gazelle, red.) en dat biedt ons de mogelijkheid innovatieve mobiliteitsconcepten te ontwikkelen." Borghuis: "Pon is een partij die op de lange termijn denkt. Dat hebben wij nodig want het opzetten van het GreenWheel-concept in bijvoorbeeld Londen met op elke hoek van de straat een auto, duurt echt wel een aantal jaren." 

Greenwheels blijft een zelfstandig opererend bedrijf binnen het Pon-concern. Er worden verder geen financiële details bekendgemaakt. De oprichters blijven aan als directie van het bedrijf. Pon, één van Nederlands grootste familiebedrijven, is een internationale handels- en serviceonderneming waar bijna twaalfduizend mensen werken verspreid over 250 vestigingen in 21 landen. In 1995 introduceerden Van Lookeren Campagne en Borghuis hun concept Greenwheels in Nederland. Nu maken dagelijks tienduizenden klanten gebruik van tweeduizend GreenWheel-deelauto’s. Met vestigingen in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk behoort Greenwheels wereldwijd tot de vier grootste deelautobedrijven. Inmiddels rijden er in Nederland ook 25 stuks van de elektrische Peugeot iOn. Die zijn verdeeld over de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Volgens Borghuis zijn de ervaringen goed. "We hebben een onderzoek gedaan onder onze gebruikers. Veel van hen gebruiken een iOn om een keer elektrisch te rijden. Uit het onderzoek bleek dat men er verrassend goed mee overweg kon en het rijden zelf wordt als heel positief ervaren."     

Reacties

Beste Jan en Gijs, Van harte gefeliciteerd met dit partnership met Pon. Een prachtige combinatie waar ongetwijfeld nog veel mooie en vernieuwende initiatieven uit gaan voortkomen!

Geplaatst door: Sjoerd van Esch op

Goede zet! Een werkzoekende uit Zuid West Brabant die wil/moet werken in het midden van het land wordt zo een uitdagende business case voor PON.

Geplaatst door: Monique Bakx op