Aantal autoverzekeraars neemt af

De laatste vijf jaar is het aantal aanbieders van autoverzekeringen in Nederland langzaam teruggelopen. Dit blijkt uit onderzoek van MoneyView, dat deze maand werd gepubliceerd.

In 2010 waren er 53 aanbieders van cascoverzekeringen, 23 procent minder dan in 2006. Het aantal aanbieders van WA verzekeringen is volgens het onderzoeksbureau met 26 procent gedaald tot 45 aanbieders in 2010.

De markt voor autoverzekeringen is ook steeds meer een prijsvechtersmarkt geworden, concludeert MoneyView. De reden hiervoor is de relatieve eenvoud waarmee autoverzekeringen te vergelijken zijn. "Het goed willen scoren bij vergelijkingssites is de nieuwe strategie geworden. Veel intermediaire verzekeraars hebben de laatste jaren allerlei internetlabels ontwikkeld en verkopen dus via het rechtstreekse kanaal. Mede daarom is het rechtstreekse distributiekanaal sinds 2005 met 9 procent gegroeid."

Deze ontwikkeling lijkt voornamelijk ten koste te gaan van de traditionele tussenpersonen, die hun aandeel in het distributiekanaal zagen dalen met 7 procent. Overigens is het intermediair ook actief op het internet omdat zij met eigen labels op de markt zijn gekomen en zijn bepaalde vergelijkingssites zelf ook werkzaam zijn als tussenpersoon.

Reacties

De verzekeraars zitten in de spagaat. Enerzijds moeten ze mee in het verlagen van de prijzen om toch vooral niet teveel verzekerden te verliezen. Dus gaan ze maximaal snijden in de kosten, waarbij natuurlijk ook de tussenpersonen aan de orde komen. Dit is echter niet voldoende, want uiteindelijk kan er maar één zijn die z’n processen het meest efficiënt heeft ingericht en dus de laagste “kostprijs” heeft. Dit is dan ook de enige partij die, wanneer de negatieve prijsspiraal zich doorzet, nog marges kan verdienen. Dus moeten ze ook iets anders om uit de Commodity Trap te komen. Dit “iets anders” zit in het leveren van toegevoegde waarde voor de verzekerden. Dit kan van alles zijn natuurlijk, van leuke extraatjes tot de beste klantenservice. Belangrijk is wel dat niet alleen de verzekeraar DENKT dat hij toegevoegde waarde levert, de klant moet het juist zo ervaren. Alleen op die manier kun je als verzekeraar nog rechtvaardigen dat je soms niet de goedkoopste bent: je krijgt er dan ook écht wat extra’s dat je als klant kunt gebruiken!

Geplaatst door: Roel van Lanen op
Aantal autoverzekeraars neemt af - Automobielmanagement.nl

Aantal autoverzekeraars neemt af

De laatste vijf jaar is het aantal aanbieders van autoverzekeringen in Nederland langzaam teruggelopen. Dit blijkt uit onderzoek van MoneyView, dat deze maand werd gepubliceerd.

In 2010 waren er 53 aanbieders van cascoverzekeringen, 23 procent minder dan in 2006. Het aantal aanbieders van WA verzekeringen is volgens het onderzoeksbureau met 26 procent gedaald tot 45 aanbieders in 2010.

De markt voor autoverzekeringen is ook steeds meer een prijsvechtersmarkt geworden, concludeert MoneyView. De reden hiervoor is de relatieve eenvoud waarmee autoverzekeringen te vergelijken zijn. "Het goed willen scoren bij vergelijkingssites is de nieuwe strategie geworden. Veel intermediaire verzekeraars hebben de laatste jaren allerlei internetlabels ontwikkeld en verkopen dus via het rechtstreekse kanaal. Mede daarom is het rechtstreekse distributiekanaal sinds 2005 met 9 procent gegroeid."

Deze ontwikkeling lijkt voornamelijk ten koste te gaan van de traditionele tussenpersonen, die hun aandeel in het distributiekanaal zagen dalen met 7 procent. Overigens is het intermediair ook actief op het internet omdat zij met eigen labels op de markt zijn gekomen en zijn bepaalde vergelijkingssites zelf ook werkzaam zijn als tussenpersoon.

Reacties

De verzekeraars zitten in de spagaat. Enerzijds moeten ze mee in het verlagen van de prijzen om toch vooral niet teveel verzekerden te verliezen. Dus gaan ze maximaal snijden in de kosten, waarbij natuurlijk ook de tussenpersonen aan de orde komen. Dit is echter niet voldoende, want uiteindelijk kan er maar één zijn die z’n processen het meest efficiënt heeft ingericht en dus de laagste “kostprijs” heeft. Dit is dan ook de enige partij die, wanneer de negatieve prijsspiraal zich doorzet, nog marges kan verdienen. Dus moeten ze ook iets anders om uit de Commodity Trap te komen. Dit “iets anders” zit in het leveren van toegevoegde waarde voor de verzekerden. Dit kan van alles zijn natuurlijk, van leuke extraatjes tot de beste klantenservice. Belangrijk is wel dat niet alleen de verzekeraar DENKT dat hij toegevoegde waarde levert, de klant moet het juist zo ervaren. Alleen op die manier kun je als verzekeraar nog rechtvaardigen dat je soms niet de goedkoopste bent: je krijgt er dan ook écht wat extra’s dat je als klant kunt gebruiken!

Geplaatst door: Roel van Lanen op