Autodiefstallen
Dit stelt professor Jan van Dijk, emeritus-hoogleraar criminologie aan de Universiteit van Tilburg, Volgens hem zijn de trends in autodiefstallen de afgelopen decennia in hoge mate bepaald door de invoering van technische beveiligingsmaatregelen. Zo heeft de wettelijke verplichting van het stuurslot in 1962 in Duitsland geleid tot een onmiddellijke en deels blijvende daling van het aantal autodiefstallen. Later heeft de verplichte invoering van de startonderbreker binnen de Europese Unie in 1998 geleid tot een scherpe daling in de aantallen niet professionele autodiefstallen (joyriding).
Verplicht markeren
De invoering van het verplicht markeren van voertuigonderdelen, vanaf 1987 verplicht in de Verenigde Staten, ging er gepaard met een daling van de autodiefstallen. Volgens Van Dijk heeft de maatregel geleid tot een onmiddellijke daling met 80% van diefstallen van voertuigen in het land. Volgens hem zou zo’n daling ook in Europa haalbaar moeten zijn.