Stern Groep boekt bescheiden winst in H1 van 2014

De Stern Groep heeft in het eerste halfjaar van 2014 een operationeel bedrijfsresultaat behaald van 3,5 miljoen euro, de helft van H1 vorig jaar (6,8 miljoen).

Het resultaat na belastingen is 0,6 miljoen euro, eveneens de helft van de eerste zes maanden in 2013. 

De moeilijke automarkt in de periode januari-juni zorgde bij Stern opnieuw voor reorganisatielasten bij Stern Dealers: 1,1 miljoen euro (3,5 miljoen in H1-2013). Stern Financial Services boekt aanhoudend zeer goede resultaten. De resultaten van Stern Mobility Services vallen tegen door margedruk en aanloopverliezen bij SternPoint.

Het marktaandeel personenauto’s is afgelopen half jaar gedaald naar 4,7% (H1-2013: 5,3%); bij bedrijfswagens bleef de situatie onveranderd op 7,4%. De portefeuille van SternLease en SternPartners is toegenomen tot 7.715 voertuigen (eind 2013: 6.967). Ondanks verdere reorganisatielasten bij voornamelijk het Ford cluster zal naar verwachting het resultaat na belastingen de rest van het jaar positief blijven.

Personenauto’s

De markt voor geregistreerde nieuwe personenauto’s liet in het 1e halfjaar 2014 een verdergaande daling zien. Vooral het aantal registraties van Ford, belangrijk voor Stern, viel met 34,4% terug tot 11.743 stuks. Daarmee kwam in ons land het marktaandeel van Ford uit op 5,9% (H1-2013: 8,5%). Al met al realiseerde Stern Dealers het eerste halfjaar van 2014 een afzet van 9.309 nieuwe personenauto’s tegenover 11.276 stuks een jaar eerder; een daling van 17,4%. Vooral Ardea Auto (Ford) zag de afzet van nieuwe personenauto’s met 1.765 stuks (-44,6%) afnemen tot 2.196 stuks. Het aandeel van Ford in de totale afzet nieuwe personenauto’s van Stern Dealers is, mede door de verkoop van Ford-dealer Fitis Auto, gedaald van 38,5% naar 23,6%.

Door het achterblijven van Ford daalde het marktaandeel van Stern Dealers op de Nederlandse markt van 5,3% over het eerste halfjaar 2013 naar 4,7% over het eerste halfjaar 2014. Bij de andere merken van Stern Dealers is de ontwikkeling daarentegen positief. Geschoond voor Ardea Auto en Fitis Auto werden in deze verder dalende markt meer nieuwe personenauto’s verkocht dan vorig jaar (+2,7%). Ook het tweede halfjaar zal men moeten kampen met een wisselvallige, niet groeiende automarkt met waarschijnlijk opnieuw een eindspurt tegen het eind van het jaar. Voortgaande kostenbesparing, licht betere aftersales en meer accent op verkoop van gebruikte auto’s moeten de resultaten op een behoorlijk peil houden.

Bedrijfswagens

De markt voor nieuwe bedrijfswagens is in het eerste halfjaar 2014 landelijk met 1,5% fractioneel toegenomen tot 28.930 stuks. De aantallen van Volkswagen (-5,1%) en Opel (-7,0%) vielen lager uit dan vorig jaar, terwijl van het merk Ford (+13,0%) meer nieuwe bedrijfswagens werden verkocht. Stern Dealers verkocht 2.134 stuks, hetgeen een toename betreft van 0,7%. Het marktaandeel bleef met 7,4% gelijk aan vorig jaar.

Na de overname en herstart van Opel- en Kia dealer Wander in Assen en Groningen in januari jl. hebben zich ook in de maanden daarna diverse acquisitiemogelijkheden aangediend. Vanwege de nog steeds negatieve ontwikkeling van de automarkt gaat Stern "behoedzaam" te werk.  

Reacties

als de winsten zo blijven dalen bij stern, de automarkt zakt tot het niveau van 1969 dan wordt stern de volgende na koops over 2 jaar.

Geplaatst door: careljohan op

de rendementen in de branche zijn niet meer gezond. Van de grote dealerholdings wordt gezegd dat ze zich makkelijker en sneller aan kunnen passen aan de marktomstandigheden en de kleinere dealers steeds meer uitsluiten. Maar net als bij Koops, dit wordt gewoon een flinke opschoning en dan weer vrolijk verdergaan, als de portemonnee leeg is dan kun je geen uitgaven meer doen. Zakelijk verhoudt zich dan net als een privé situatie

Geplaatst door: alexander op

De enorme schaalvergroting door overnames en fusies blijkt niet de oplossing te zijn vor de problemen in de autowereld.De problemen worden er alleeen groter door. De gezonde bedrijven binnen een dergelijk concern worden gedurende geruime tijd uitgehold om de verliesgevende bedrijven te ondersteunen, waardoor binnen de gezonde bedrijven noodzakelijke investeringen uitblijven en die als het fout gaat met het concern meegetrokken worden in het faillissement

Geplaatst door: Frits Hovenkamp op

Waarom zou het nog twee jaar moeten duren? Stern leeft al enige tijd op leverancierskrediet gezien alle klachten over lange betalingstermijnen. Er zijn al veel bedrijven die alleen nog contact willen leveren. Met de onderzoeken die er lopen kan het heel snel gebeurd zijn.

Geplaatst door: Cees op
Stern Groep boekt bescheiden winst in H1 van 2014 - Automobielmanagement.nl

Stern Groep boekt bescheiden winst in H1 van 2014

De Stern Groep heeft in het eerste halfjaar van 2014 een operationeel bedrijfsresultaat behaald van 3,5 miljoen euro, de helft van H1 vorig jaar (6,8 miljoen).

Het resultaat na belastingen is 0,6 miljoen euro, eveneens de helft van de eerste zes maanden in 2013. 

De moeilijke automarkt in de periode januari-juni zorgde bij Stern opnieuw voor reorganisatielasten bij Stern Dealers: 1,1 miljoen euro (3,5 miljoen in H1-2013). Stern Financial Services boekt aanhoudend zeer goede resultaten. De resultaten van Stern Mobility Services vallen tegen door margedruk en aanloopverliezen bij SternPoint.

Het marktaandeel personenauto’s is afgelopen half jaar gedaald naar 4,7% (H1-2013: 5,3%); bij bedrijfswagens bleef de situatie onveranderd op 7,4%. De portefeuille van SternLease en SternPartners is toegenomen tot 7.715 voertuigen (eind 2013: 6.967). Ondanks verdere reorganisatielasten bij voornamelijk het Ford cluster zal naar verwachting het resultaat na belastingen de rest van het jaar positief blijven.

Personenauto’s

De markt voor geregistreerde nieuwe personenauto’s liet in het 1e halfjaar 2014 een verdergaande daling zien. Vooral het aantal registraties van Ford, belangrijk voor Stern, viel met 34,4% terug tot 11.743 stuks. Daarmee kwam in ons land het marktaandeel van Ford uit op 5,9% (H1-2013: 8,5%). Al met al realiseerde Stern Dealers het eerste halfjaar van 2014 een afzet van 9.309 nieuwe personenauto’s tegenover 11.276 stuks een jaar eerder; een daling van 17,4%. Vooral Ardea Auto (Ford) zag de afzet van nieuwe personenauto’s met 1.765 stuks (-44,6%) afnemen tot 2.196 stuks. Het aandeel van Ford in de totale afzet nieuwe personenauto’s van Stern Dealers is, mede door de verkoop van Ford-dealer Fitis Auto, gedaald van 38,5% naar 23,6%.

Door het achterblijven van Ford daalde het marktaandeel van Stern Dealers op de Nederlandse markt van 5,3% over het eerste halfjaar 2013 naar 4,7% over het eerste halfjaar 2014. Bij de andere merken van Stern Dealers is de ontwikkeling daarentegen positief. Geschoond voor Ardea Auto en Fitis Auto werden in deze verder dalende markt meer nieuwe personenauto’s verkocht dan vorig jaar (+2,7%). Ook het tweede halfjaar zal men moeten kampen met een wisselvallige, niet groeiende automarkt met waarschijnlijk opnieuw een eindspurt tegen het eind van het jaar. Voortgaande kostenbesparing, licht betere aftersales en meer accent op verkoop van gebruikte auto’s moeten de resultaten op een behoorlijk peil houden.

Bedrijfswagens

De markt voor nieuwe bedrijfswagens is in het eerste halfjaar 2014 landelijk met 1,5% fractioneel toegenomen tot 28.930 stuks. De aantallen van Volkswagen (-5,1%) en Opel (-7,0%) vielen lager uit dan vorig jaar, terwijl van het merk Ford (+13,0%) meer nieuwe bedrijfswagens werden verkocht. Stern Dealers verkocht 2.134 stuks, hetgeen een toename betreft van 0,7%. Het marktaandeel bleef met 7,4% gelijk aan vorig jaar.

Na de overname en herstart van Opel- en Kia dealer Wander in Assen en Groningen in januari jl. hebben zich ook in de maanden daarna diverse acquisitiemogelijkheden aangediend. Vanwege de nog steeds negatieve ontwikkeling van de automarkt gaat Stern "behoedzaam" te werk.  

Reacties

als de winsten zo blijven dalen bij stern, de automarkt zakt tot het niveau van 1969 dan wordt stern de volgende na koops over 2 jaar.

Geplaatst door: careljohan op

de rendementen in de branche zijn niet meer gezond. Van de grote dealerholdings wordt gezegd dat ze zich makkelijker en sneller aan kunnen passen aan de marktomstandigheden en de kleinere dealers steeds meer uitsluiten. Maar net als bij Koops, dit wordt gewoon een flinke opschoning en dan weer vrolijk verdergaan, als de portemonnee leeg is dan kun je geen uitgaven meer doen. Zakelijk verhoudt zich dan net als een privé situatie

Geplaatst door: alexander op

De enorme schaalvergroting door overnames en fusies blijkt niet de oplossing te zijn vor de problemen in de autowereld.De problemen worden er alleeen groter door. De gezonde bedrijven binnen een dergelijk concern worden gedurende geruime tijd uitgehold om de verliesgevende bedrijven te ondersteunen, waardoor binnen de gezonde bedrijven noodzakelijke investeringen uitblijven en die als het fout gaat met het concern meegetrokken worden in het faillissement

Geplaatst door: Frits Hovenkamp op

Waarom zou het nog twee jaar moeten duren? Stern leeft al enige tijd op leverancierskrediet gezien alle klachten over lange betalingstermijnen. Er zijn al veel bedrijven die alleen nog contact willen leveren. Met de onderzoeken die er lopen kan het heel snel gebeurd zijn.

Geplaatst door: Cees op