Belastingdienst gaat export schadeauto’s extra controleren

De Belastingdienst gaat extra controleren op partijen die schadeauto’s exporteren en de BPM terugkrijgen. Deze controles doet men in samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de verzekeraars. Dit meldt de Bovag in haar digitale nieuwsbrief.

In deze nieuwsbrief zegt Harry Wijnands (Landelijk Coördinatiecentrum Auto (LCA) van de Belastingdienst) dat de eigenaar een deel van de BPM kan terugkrijgen wanneer een auto naar een andere EU Lid Staat geëxporteerd worden. "Voor schadeauto’s geldt de BPM-teruggaaf niet. De autohandelaren die misbruik maken van de regels en wel teruggaaf claimen, worden de komende tijd gecontroleerd."

WOK-status

Verzekeraars bieden schadeauto’s aan op een internetveiling voor erkende autohandelaren. Deze hebben een WOK status (Wachten op Keuring). Volgens Wijnands Zijn er autohandelaren die zo’n auto direct uitschrijven en exporteren: "Vervolgens vragen ze de BPM terug. Die krijgen ze ook, want er is immers geen WOK-status zichtbaar." Autohandelaren die zich hieraan schuldig maken kunnen veel hogere biedingen doen dan autohandelaren die zich aan de regels houden. Die laatste groep vraagt immers om een BPM-teruggaaf: "Het gevolg is dat de eerlijke autohandelaren veel minder kans maken om op de veiling een schadeauto te bemachtigen."

Aanpak

Als bij een controle door de fiscus blijkt dat ten onrechte BPM is terugbetaald, moet de autohandelaar dit bedrag terugbetalen. Indien het een frauduleuze handeling betreft, kan de Belastingdienst een forse boete opleggen.

Bron: Autoschadeportaal

Reacties

Zo ! , zijn we wakker !?

Geplaatst door: freek op
Belastingdienst gaat export schadeauto’s extra controleren - Automobielmanagement.nl

Belastingdienst gaat export schadeauto’s extra controleren

De Belastingdienst gaat extra controleren op partijen die schadeauto’s exporteren en de BPM terugkrijgen. Deze controles doet men in samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de verzekeraars. Dit meldt de Bovag in haar digitale nieuwsbrief.

In deze nieuwsbrief zegt Harry Wijnands (Landelijk Coördinatiecentrum Auto (LCA) van de Belastingdienst) dat de eigenaar een deel van de BPM kan terugkrijgen wanneer een auto naar een andere EU Lid Staat geëxporteerd worden. "Voor schadeauto’s geldt de BPM-teruggaaf niet. De autohandelaren die misbruik maken van de regels en wel teruggaaf claimen, worden de komende tijd gecontroleerd."

WOK-status

Verzekeraars bieden schadeauto’s aan op een internetveiling voor erkende autohandelaren. Deze hebben een WOK status (Wachten op Keuring). Volgens Wijnands Zijn er autohandelaren die zo’n auto direct uitschrijven en exporteren: "Vervolgens vragen ze de BPM terug. Die krijgen ze ook, want er is immers geen WOK-status zichtbaar." Autohandelaren die zich hieraan schuldig maken kunnen veel hogere biedingen doen dan autohandelaren die zich aan de regels houden. Die laatste groep vraagt immers om een BPM-teruggaaf: "Het gevolg is dat de eerlijke autohandelaren veel minder kans maken om op de veiling een schadeauto te bemachtigen."

Aanpak

Als bij een controle door de fiscus blijkt dat ten onrechte BPM is terugbetaald, moet de autohandelaar dit bedrag terugbetalen. Indien het een frauduleuze handeling betreft, kan de Belastingdienst een forse boete opleggen.

Bron: Autoschadeportaal

Reacties

Zo ! , zijn we wakker !?

Geplaatst door: freek op