Koni wil maandag deels weer in productie zijn

Of het gaat lukken is nog niet zeker, maar het gisterochtend door brand getroffen Koni streeft ernaar vanaf komende maandag de productie deels te hervatten.

De haalbaarheid hangt onder meer af van de maatregelen en tijd die nodig zijn om de betreffende ruimte weer droog te krijgen en machines te reinigen. Van het programma voor automotive aftermarket is in Oud-Beijerland voldoende volume aanwezig om te kunnen blijven voldoen aan de vraag. Wél vertraging zal ontstaan bij de custom build orders, die sterk gespecialiseerd zijn en veelal in lagere aantallen worden geproduceerd.

Bij de brand werden gistermorgen in korte tijd een kantoor (onder meer klantenservice, supplychain, billing & shipping) en kantine volledig in de as gelegd. De aangrenzende productiehal bleef gespaard, waarschijnlijk mede dankzij een grote scheidingswand. Wel ontstond hier veel water- en rookschade. De brandweer gaf dinsdag rond het middaguur het sein brandmeester maar is nog tot 00.30 uur bezig geweest met nablussen. Vanochtend was circa negentig procent van het bluswater afgevoerd. Over de hoogte van het schadebedrag en de oorzaak van de brand is nog niets te zegen. Experts maken momenteel ter plekke de balans op.

Bij Koni in Oud-Beijerland werken meer dan 250 mensen, van wie ruim tweehonderd in de productie. Hen is gevraagd de komende dagen thuis te blijven, in afwachting van meer helderheid over de herstart. Op het terrein staan meerdere kantoorgebouwen – R&D, IT, management – en het magazijn, die geen van alle schade hebben opgelopen. Doordat het magazijn een aanzienlijke hoeveelheid gereed product bevat, is volgens woordvoerster Clarissa Boomgaards de vertraging in de levering te overzien. Koni produceert in Nederland vooral het meer specialistische gamma, zoals de FSD-lijn. De vestigingen in Tsjechië en China richten zich respectievelijk op schokdempers voor treinen en op automotive. De Chinese fabriek bedient vrijwel uitsluitend de lokale markt.

Koni wil maandag deels weer in productie zijn - Automobielmanagement.nl

Koni wil maandag deels weer in productie zijn

Of het gaat lukken is nog niet zeker, maar het gisterochtend door brand getroffen Koni streeft ernaar vanaf komende maandag de productie deels te hervatten.

De haalbaarheid hangt onder meer af van de maatregelen en tijd die nodig zijn om de betreffende ruimte weer droog te krijgen en machines te reinigen. Van het programma voor automotive aftermarket is in Oud-Beijerland voldoende volume aanwezig om te kunnen blijven voldoen aan de vraag. Wél vertraging zal ontstaan bij de custom build orders, die sterk gespecialiseerd zijn en veelal in lagere aantallen worden geproduceerd.

Bij de brand werden gistermorgen in korte tijd een kantoor (onder meer klantenservice, supplychain, billing & shipping) en kantine volledig in de as gelegd. De aangrenzende productiehal bleef gespaard, waarschijnlijk mede dankzij een grote scheidingswand. Wel ontstond hier veel water- en rookschade. De brandweer gaf dinsdag rond het middaguur het sein brandmeester maar is nog tot 00.30 uur bezig geweest met nablussen. Vanochtend was circa negentig procent van het bluswater afgevoerd. Over de hoogte van het schadebedrag en de oorzaak van de brand is nog niets te zegen. Experts maken momenteel ter plekke de balans op.

Bij Koni in Oud-Beijerland werken meer dan 250 mensen, van wie ruim tweehonderd in de productie. Hen is gevraagd de komende dagen thuis te blijven, in afwachting van meer helderheid over de herstart. Op het terrein staan meerdere kantoorgebouwen – R&D, IT, management – en het magazijn, die geen van alle schade hebben opgelopen. Doordat het magazijn een aanzienlijke hoeveelheid gereed product bevat, is volgens woordvoerster Clarissa Boomgaards de vertraging in de levering te overzien. Koni produceert in Nederland vooral het meer specialistische gamma, zoals de FSD-lijn. De vestigingen in Tsjechië en China richten zich respectievelijk op schokdempers voor treinen en op automotive. De Chinese fabriek bedient vrijwel uitsluitend de lokale markt.