‘Valse voorwendselen oldtimerregeling’

Toen de regering de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers voor een gedeelte ophief, deed zij dat onder valse voorwendselen. Dat meldt Stichting Autobelangen aan BNR nieuwsradio.

Het ging de regering niet om het milieu, maar om het spekken van de staatskas, vindt de stichting. De belangenbehartiger laat het er niet bij zitten en stapt naar de rechter. BNR’s Jigal Krant sprak met Wouter van Embden van Stichting Autobelangen.

BNR: "Deze maatregel die de oldtimers treft is altijd verkocht alsof het om het milieu ging, maar nu is de aap uit de mouw gekomen. Het ging niet om milieu, het is altijd om geld gegaan."

Het is niet eens aangetoond dat het milieu er hoe dan ook bij gebaat is, zegt Van Embden. "Kijk bijvoorbeeld naar de reactie van het Planbureau voor de Leefomgeving op het regeerakkoord. Die zeggen dat juist de veelrijders in oldtimers ‘in de hand worden gespeeld’. En dat zijn de vervuilers."

Vervolgens: "Oldtimers zijn over het algemeen wat vervuilender dan nieuwe auto’s. Daar zijn we het allemaal over eens. Een oldtimer rijdt alleen gemiddeld minder dan 2000 kilometer per jaar. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfsauto, die rijdt meer dan 30 duizend kilometer per jaar. Dan begrijp je wel welke auto ‘netto’ meer uitstoot."

Beluister hier het radio interview en bekijk onderstaand het filmpje.

 

Reacties

Joh echt? dat zou hje niet denken van onze overheid. Ik denk dat als ze gaan doorrekenen dat het geld gekost heeft aan verloren gegane werkgelegenheid in de oldtimerbranche en dat de meeste oldtimers nu geschorst,gesloopt of geexporteerd zijn.

Geplaatst door: Ronald Knuit op

Dat was al vanaf het begin duidelijk als je LPG auto gelijk al buitenspel zet

Geplaatst door: Joy op
‘Valse voorwendselen oldtimerregeling’ - Automobielmanagement.nl

‘Valse voorwendselen oldtimerregeling’

Toen de regering de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers voor een gedeelte ophief, deed zij dat onder valse voorwendselen. Dat meldt Stichting Autobelangen aan BNR nieuwsradio.

Het ging de regering niet om het milieu, maar om het spekken van de staatskas, vindt de stichting. De belangenbehartiger laat het er niet bij zitten en stapt naar de rechter. BNR’s Jigal Krant sprak met Wouter van Embden van Stichting Autobelangen.

BNR: "Deze maatregel die de oldtimers treft is altijd verkocht alsof het om het milieu ging, maar nu is de aap uit de mouw gekomen. Het ging niet om milieu, het is altijd om geld gegaan."

Het is niet eens aangetoond dat het milieu er hoe dan ook bij gebaat is, zegt Van Embden. "Kijk bijvoorbeeld naar de reactie van het Planbureau voor de Leefomgeving op het regeerakkoord. Die zeggen dat juist de veelrijders in oldtimers ‘in de hand worden gespeeld’. En dat zijn de vervuilers."

Vervolgens: "Oldtimers zijn over het algemeen wat vervuilender dan nieuwe auto’s. Daar zijn we het allemaal over eens. Een oldtimer rijdt alleen gemiddeld minder dan 2000 kilometer per jaar. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfsauto, die rijdt meer dan 30 duizend kilometer per jaar. Dan begrijp je wel welke auto ‘netto’ meer uitstoot."

Beluister hier het radio interview en bekijk onderstaand het filmpje.

 

Reacties

Joh echt? dat zou hje niet denken van onze overheid. Ik denk dat als ze gaan doorrekenen dat het geld gekost heeft aan verloren gegane werkgelegenheid in de oldtimerbranche en dat de meeste oldtimers nu geschorst,gesloopt of geexporteerd zijn.

Geplaatst door: Ronald Knuit op

Dat was al vanaf het begin duidelijk als je LPG auto gelijk al buitenspel zet

Geplaatst door: Joy op