Nederlandse toeleveranciers draaien recordjaar

Nederlandse toeleveranciers aan de auto-industrie hebben in 2014 een recordjaar gedraaid met een omzet van 9,2 miljard euro. Dat is een stijging van 4 procent vergeleken met 2013, blijkt uit berekeningen van het economische bureau van ING.

Veel industriële branches, waaronder de chemie (onder meer autolak en kunststof onderdelen zoals dashboards), de elektrotechnische industrie (zoals sensoren en navigatiesystemen), de metaal, de rubber- en kunststofindustrie, leveren aan de auto-industrie. Alleen de metaalsector is al goed voor 2,3 miljard euro omzet. De Nederlandse toeleveranciers moeten het vooral van de export hebben.

Zo is Duitsland, met grote autobedrijven als Volkswagen, Daimler en BMW, goed voor 44 procent van de uitgevoerde producten. Het Verenigd Koninkrijk (10 procent) bezet de tweede plek, gevolgd door België (8 procent) en de Verenigde Staten (5 procent). Volgens de onderzoekers hebben veel West-Europese landen de laatste jaren aandeel verloren aan Oost-Europa.

De autobranche was in crisisjaar 2009 een van de zwaarst geraakte sectoren. Vraaguitval en een structurele verlaging van voorraden zorgden toen voor een omzetkrimp van ruim 30 procent in de toeleverende industrie.

Nederlandse toeleveranciers draaien recordjaar - Automobielmanagement.nl

Nederlandse toeleveranciers draaien recordjaar

Nederlandse toeleveranciers aan de auto-industrie hebben in 2014 een recordjaar gedraaid met een omzet van 9,2 miljard euro. Dat is een stijging van 4 procent vergeleken met 2013, blijkt uit berekeningen van het economische bureau van ING.

Veel industriële branches, waaronder de chemie (onder meer autolak en kunststof onderdelen zoals dashboards), de elektrotechnische industrie (zoals sensoren en navigatiesystemen), de metaal, de rubber- en kunststofindustrie, leveren aan de auto-industrie. Alleen de metaalsector is al goed voor 2,3 miljard euro omzet. De Nederlandse toeleveranciers moeten het vooral van de export hebben.

Zo is Duitsland, met grote autobedrijven als Volkswagen, Daimler en BMW, goed voor 44 procent van de uitgevoerde producten. Het Verenigd Koninkrijk (10 procent) bezet de tweede plek, gevolgd door België (8 procent) en de Verenigde Staten (5 procent). Volgens de onderzoekers hebben veel West-Europese landen de laatste jaren aandeel verloren aan Oost-Europa.

De autobranche was in crisisjaar 2009 een van de zwaarst geraakte sectoren. Vraaguitval en een structurele verlaging van voorraden zorgden toen voor een omzetkrimp van ruim 30 procent in de toeleverende industrie.