Winst Pon Holdings in 2014 bijna gehalveerd

Pon Holdings, onder meer importeur van Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti, heeft over het boekjaar 2014 een één procent lagere omzet geboekt maar een veel lager bedrijfsresultaat. En de winst halveerde tot 50 miljoen.

De omzet in 2014 daalde met een procent tot net geen zes miljard euro,  maar de winst halveerde bijna en ook het bedrijfsresultaat daalde fors. Dat blijkt uit het jaarverslag, meldt het Financieele  Dagblad. Pon, een van Nederlands grootste familiebedrijven, zag de winst dalen van 94 miljoen euro in 2013 naar vijftig miljoen in 2014. Het bedrijf heeft vorig jaar driehonderd arbeidsplaatsen geschrapt en daarvoor is een eenmalige voorziening van 27 miljoen euro getroffen (komt neer op gemiddeld 90 mille per arbeidsplaats). Na deze reorganisatie werken bij Pon nog ongeveer twaalfduizend mensen in 250 vestigingen in 21 landen. Het familieconcern met het hoofdkantoor in Almere is behalve in de automotive ook actief in machines en apparatuur voor industriële sectoren als de bouw, scheepvaart, transport en logistiek.
Pon ziet in het eerste kwartaal van 2015 wel herstel optreden op diverse markten waarin het bedrijf actief is. Het bedrijfsresultaat is in het eerste kwartaal van dit jaar met twintig miljoen toegenomen in vergelijking met Q1-2014. Men spreekt van een ‘prima kwartaal’.

Pon had in 2013 veel last van de slechte resultaten in de automarkt in Nederland maar in 2014 lagen de problemen vooral in andere marktsegmenten. Onderdelen die apparatuur of diensten verleenden aan de elektriciteitssector, de olie- en gasindustrie, de scheepsbouw en de bandensector presteerden zeer matig. In het jaarverslag meldt Pon dat de operationele en financiële prestaties slechter waren dan verwacht.

Incidentele posten

Het bedrijfsresultaat daalde van 123 miljoen naar 70 miljoen. Pon tekent aan dat het bedrijfsresultaat nadelig is beïnvloed door ‘incidentele posten’ en dat het bedrijfsresultaat in 2013 werd opgestuwd door eenmalige baten als gevolg van onder meer de verkoop van Pon Material Handling Europe. Deze werkmaatschappij met het vorkheftruckmerk Linde verkocht het internationale handelsbedrijf aan Koninklijke Reesink. Door die verkoop is ook de omzet van Pon lager uitgevallen dan in 2013.
In het jaarverslag schrijft de familieonderneming dat in 2014 diverse maatregelen zijn genomen om de ‘autonomie en de wendbaarheid’ van de verschillende bedrijfsonderdelen te vergroten. Bovendien is het personeelskostenniveau teruggebracht (-300 man). Genoemde maatregelen hebben volgens Pon inmiddels geleid tot het verbeterde bedrijfsresultaat in de eerste drie maanden van dit jaar en hiermee is het fundament gelegd voor verdere groei van de onderneming, zegt Pon. In september vorig jaar maakte het Financieele Dagblad al bekend dat de importeur zijn bestuur sterk zou gaan inkrimpen en dat tientallen werknemers op het hoofdkantoor in Almere en bij de automobielhandel in Leusden zouden worden ontslagen.

Auto’s +3 procent

Ondanks een zwak presterende automarkt zag Pon de omzet van zijn auto-activiteiten vorig jaar met drie procent toenemen. Voor Skoda en Porsche was 2014 een recordjaar en Audi was in 2014 marktleider in het premiumsegment. Porsche verkocht in Nederland voor het eerst in de geschiedenis meer dan duizend auto’s in één jaar tijd. Pon verwacht dat de resultaten van de autoactiviteiten zich in 2015 positief zullen ontwikkelen ‘door de sterke positionering van de verschillende merken en een sterk portfolio energiezuinige auto’s’.

Fietsen

Sinds een paar jaar is Pon ook bezig met een opmars op de Europese fietsenmarkt. Het bedrijf is eigenaar van de fietsfabrikanten Gazelle, het Duitse Derby Cycle en het Canadese Cervélo. Pon verwacht dit jaar en de daarop volgende jaren verder te zullen groeien in de fietsenmarkt. De fietsenomzet groeide in 2014 licht. Begin dit jaar nam de familieonderneming de internationaal opererende producent van fietskleding, -accessoires en -onderdelen BBB Cycling over. (bron: Financieele Dagblad)

Winst Pon Holdings in 2014 bijna gehalveerd - Automobielmanagement.nl

Winst Pon Holdings in 2014 bijna gehalveerd

Pon Holdings, onder meer importeur van Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti, heeft over het boekjaar 2014 een één procent lagere omzet geboekt maar een veel lager bedrijfsresultaat. En de winst halveerde tot 50 miljoen.

De omzet in 2014 daalde met een procent tot net geen zes miljard euro,  maar de winst halveerde bijna en ook het bedrijfsresultaat daalde fors. Dat blijkt uit het jaarverslag, meldt het Financieele  Dagblad. Pon, een van Nederlands grootste familiebedrijven, zag de winst dalen van 94 miljoen euro in 2013 naar vijftig miljoen in 2014. Het bedrijf heeft vorig jaar driehonderd arbeidsplaatsen geschrapt en daarvoor is een eenmalige voorziening van 27 miljoen euro getroffen (komt neer op gemiddeld 90 mille per arbeidsplaats). Na deze reorganisatie werken bij Pon nog ongeveer twaalfduizend mensen in 250 vestigingen in 21 landen. Het familieconcern met het hoofdkantoor in Almere is behalve in de automotive ook actief in machines en apparatuur voor industriële sectoren als de bouw, scheepvaart, transport en logistiek.
Pon ziet in het eerste kwartaal van 2015 wel herstel optreden op diverse markten waarin het bedrijf actief is. Het bedrijfsresultaat is in het eerste kwartaal van dit jaar met twintig miljoen toegenomen in vergelijking met Q1-2014. Men spreekt van een ‘prima kwartaal’.

Pon had in 2013 veel last van de slechte resultaten in de automarkt in Nederland maar in 2014 lagen de problemen vooral in andere marktsegmenten. Onderdelen die apparatuur of diensten verleenden aan de elektriciteitssector, de olie- en gasindustrie, de scheepsbouw en de bandensector presteerden zeer matig. In het jaarverslag meldt Pon dat de operationele en financiële prestaties slechter waren dan verwacht.

Incidentele posten

Het bedrijfsresultaat daalde van 123 miljoen naar 70 miljoen. Pon tekent aan dat het bedrijfsresultaat nadelig is beïnvloed door ‘incidentele posten’ en dat het bedrijfsresultaat in 2013 werd opgestuwd door eenmalige baten als gevolg van onder meer de verkoop van Pon Material Handling Europe. Deze werkmaatschappij met het vorkheftruckmerk Linde verkocht het internationale handelsbedrijf aan Koninklijke Reesink. Door die verkoop is ook de omzet van Pon lager uitgevallen dan in 2013.
In het jaarverslag schrijft de familieonderneming dat in 2014 diverse maatregelen zijn genomen om de ‘autonomie en de wendbaarheid’ van de verschillende bedrijfsonderdelen te vergroten. Bovendien is het personeelskostenniveau teruggebracht (-300 man). Genoemde maatregelen hebben volgens Pon inmiddels geleid tot het verbeterde bedrijfsresultaat in de eerste drie maanden van dit jaar en hiermee is het fundament gelegd voor verdere groei van de onderneming, zegt Pon. In september vorig jaar maakte het Financieele Dagblad al bekend dat de importeur zijn bestuur sterk zou gaan inkrimpen en dat tientallen werknemers op het hoofdkantoor in Almere en bij de automobielhandel in Leusden zouden worden ontslagen.

Auto’s +3 procent

Ondanks een zwak presterende automarkt zag Pon de omzet van zijn auto-activiteiten vorig jaar met drie procent toenemen. Voor Skoda en Porsche was 2014 een recordjaar en Audi was in 2014 marktleider in het premiumsegment. Porsche verkocht in Nederland voor het eerst in de geschiedenis meer dan duizend auto’s in één jaar tijd. Pon verwacht dat de resultaten van de autoactiviteiten zich in 2015 positief zullen ontwikkelen ‘door de sterke positionering van de verschillende merken en een sterk portfolio energiezuinige auto’s’.

Fietsen

Sinds een paar jaar is Pon ook bezig met een opmars op de Europese fietsenmarkt. Het bedrijf is eigenaar van de fietsfabrikanten Gazelle, het Duitse Derby Cycle en het Canadese Cervélo. Pon verwacht dit jaar en de daarop volgende jaren verder te zullen groeien in de fietsenmarkt. De fietsenomzet groeide in 2014 licht. Begin dit jaar nam de familieonderneming de internationaal opererende producent van fietskleding, -accessoires en -onderdelen BBB Cycling over. (bron: Financieele Dagblad)