SnappCar koopt Deense concurrent MinBilDinBil

Het Nederlandse autodeelplatform SnappCar.nl neemt zijn Deense branchegenoot Minbildinbil.dk over. Autodelen onder particulieren is nog een nichemarkt maar het aantal deelnemers verdubbelt per jaar.

Het jonge Nederlandse bedrijf SnappCar (omzet twee miljoen euro, twintig werknemers) komt daarmee in de topdrie van mondiale autodeelplatforms, zo maakte de onderneming bekend. Snappcar kondigde meteen ook aan Founders als nieuwe investeerder te hebben. Founders is een Deense investeerder die geld steekt in jonge technologiebedrijven die complexe maatschappelijke problemen oplossen.

Het Deense MinBilDinBil heeft ongeveer een vijfde deel van het aantal auto’s en deelnemers van SnappCar dat tienduizend auto’s beheert met in totaal honderdduizend deelnemers die onderling auto’s delen. SnappCar ziet voor zijn business-model goede kansen in Noordwest-Europa, waar het autobezit laag is.
Om de overname te bekostigen heeft SnappCar (omzet twee miljoen euro, twintig werknemers) investeerder Founders aangetrokken, dat een minderheidsaandeel in het bedrijf neemt. Door de investering wordt SnappCar, een bedrijf wat nog nooit winst heeft gemaakt, gewaardeerd op 9,3 miljoen euro. De bedragen van de investering en overname maakt het bedrijf niet bekend.
De Europese markt van autodelen is jong en in ontwikkeling. In één maand tijd vonden drie belangrijke overnames plaats. "We zitten middenin een consolidatieslag", zegt SnappCar-oprichter Pascal Ontijd. "De strijd gaat om wie de grootste wordt in Europa."  De belangrijkste concurrent is Drivy in Frankrijk, dat momenteel groter is dan SnappCar. Drivy nam Buzzcar over, een kleinere concurrent.

Dat zowel SnappCar als MinBilDinBil nog nooit winst hebben gemaakt, interesseert investeerders niet. Autodelen onder particulieren is nu nog een nichemarkt maar omdat het aantal deelnemers elk jaar grofweg verdubbelt zijn de vooruitzichten goed. Zo goed dat de bedrijven miljoenen weten op te halen. Pascal Ontijd zegt op de website van NRC: "We zouden best winst kunnen pakken, maar we kiezen ervoor te investeren in groei. Amazon draaide jarenlang verlies om te kunnen groeien, met veel succes." SnappCar had in 2014 de meest succesvolle crowdfundingactie ooit in Nederland, waarmee het een half miljoen euro ophaalde bij particulieren. In 2013 is het bedrijf ook in Duitsland begonnen met SnappCar.de.
Met de overname van MinBilDinBil heeft SnappCarr meer dan honderdduizend Europese deelnemers die met elkaar ruim 12.500 auto’s delen. De verhuurder bepaalt zelf de vraagprijs, maar draagt wel vijf euro per verhuurdag af aan SnappCar en vijf euro aan verzekeraar Achmea. De omzet groeit zo’n tien procent per maand, zegt het bedrijf.

Drivy, dat in Frankrijk en Duitsland beschikbaar is, heeft naar eigen zeggen vijf keer zoveel deelnemers als SnappCar en twee keer zoveel beschikbare auto’s. Het Deense MinBilDinBil (‘mijn auto, jouw auto’) is het eerste Deense autodeelplatform voor particulieren. Het is vooral actief in Kopenhagen en kwam hoog op de verlanglijst van SnappCar te staan nadat het een analyse had gemaakt van steden waarvan ‘de inwoners de juiste demografische kenmerken en mentaliteit hebben voor autodelen’. Kopenhagen stond bovenaan die lijst. Op de website van NRC zegt hij: "We hebben onder andere naar de  Hofstede-index gekeken, die de masculiniteit in een cultuur weergeeft. Hoe minder masculien de maatschappij, hoe meer mensen bereid zijn hun auto aan een wildvreemde te verhuren." SnappCar wil verder uitbreiden in Noordwest-Europa, waar mensen volgens Ontijd het meest oog hebben voor de praktische en maatschappelijke voordelen van autodelen. De overnamstrijd zal zich gaan afspelen op een van de drie grote markten, denkt Ontijd. Frankrijk lijkt stevig in handen van Drivy en Groot-Brittannië  is "verzekeringstechnisch lastig". Dus resteert Duitsland. (bron: NRC)

SnappCar koopt Deense concurrent MinBilDinBil - Automobielmanagement.nl

SnappCar koopt Deense concurrent MinBilDinBil

Het Nederlandse autodeelplatform SnappCar.nl neemt zijn Deense branchegenoot Minbildinbil.dk over. Autodelen onder particulieren is nog een nichemarkt maar het aantal deelnemers verdubbelt per jaar.

Het jonge Nederlandse bedrijf SnappCar (omzet twee miljoen euro, twintig werknemers) komt daarmee in de topdrie van mondiale autodeelplatforms, zo maakte de onderneming bekend. Snappcar kondigde meteen ook aan Founders als nieuwe investeerder te hebben. Founders is een Deense investeerder die geld steekt in jonge technologiebedrijven die complexe maatschappelijke problemen oplossen.

Het Deense MinBilDinBil heeft ongeveer een vijfde deel van het aantal auto’s en deelnemers van SnappCar dat tienduizend auto’s beheert met in totaal honderdduizend deelnemers die onderling auto’s delen. SnappCar ziet voor zijn business-model goede kansen in Noordwest-Europa, waar het autobezit laag is.
Om de overname te bekostigen heeft SnappCar (omzet twee miljoen euro, twintig werknemers) investeerder Founders aangetrokken, dat een minderheidsaandeel in het bedrijf neemt. Door de investering wordt SnappCar, een bedrijf wat nog nooit winst heeft gemaakt, gewaardeerd op 9,3 miljoen euro. De bedragen van de investering en overname maakt het bedrijf niet bekend.
De Europese markt van autodelen is jong en in ontwikkeling. In één maand tijd vonden drie belangrijke overnames plaats. "We zitten middenin een consolidatieslag", zegt SnappCar-oprichter Pascal Ontijd. "De strijd gaat om wie de grootste wordt in Europa."  De belangrijkste concurrent is Drivy in Frankrijk, dat momenteel groter is dan SnappCar. Drivy nam Buzzcar over, een kleinere concurrent.

Dat zowel SnappCar als MinBilDinBil nog nooit winst hebben gemaakt, interesseert investeerders niet. Autodelen onder particulieren is nu nog een nichemarkt maar omdat het aantal deelnemers elk jaar grofweg verdubbelt zijn de vooruitzichten goed. Zo goed dat de bedrijven miljoenen weten op te halen. Pascal Ontijd zegt op de website van NRC: "We zouden best winst kunnen pakken, maar we kiezen ervoor te investeren in groei. Amazon draaide jarenlang verlies om te kunnen groeien, met veel succes." SnappCar had in 2014 de meest succesvolle crowdfundingactie ooit in Nederland, waarmee het een half miljoen euro ophaalde bij particulieren. In 2013 is het bedrijf ook in Duitsland begonnen met SnappCar.de.
Met de overname van MinBilDinBil heeft SnappCarr meer dan honderdduizend Europese deelnemers die met elkaar ruim 12.500 auto’s delen. De verhuurder bepaalt zelf de vraagprijs, maar draagt wel vijf euro per verhuurdag af aan SnappCar en vijf euro aan verzekeraar Achmea. De omzet groeit zo’n tien procent per maand, zegt het bedrijf.

Drivy, dat in Frankrijk en Duitsland beschikbaar is, heeft naar eigen zeggen vijf keer zoveel deelnemers als SnappCar en twee keer zoveel beschikbare auto’s. Het Deense MinBilDinBil (‘mijn auto, jouw auto’) is het eerste Deense autodeelplatform voor particulieren. Het is vooral actief in Kopenhagen en kwam hoog op de verlanglijst van SnappCar te staan nadat het een analyse had gemaakt van steden waarvan ‘de inwoners de juiste demografische kenmerken en mentaliteit hebben voor autodelen’. Kopenhagen stond bovenaan die lijst. Op de website van NRC zegt hij: "We hebben onder andere naar de  Hofstede-index gekeken, die de masculiniteit in een cultuur weergeeft. Hoe minder masculien de maatschappij, hoe meer mensen bereid zijn hun auto aan een wildvreemde te verhuren." SnappCar wil verder uitbreiden in Noordwest-Europa, waar mensen volgens Ontijd het meest oog hebben voor de praktische en maatschappelijke voordelen van autodelen. De overnamstrijd zal zich gaan afspelen op een van de drie grote markten, denkt Ontijd. Frankrijk lijkt stevig in handen van Drivy en Groot-Brittannië  is "verzekeringstechnisch lastig". Dus resteert Duitsland. (bron: NRC)