Volgens de Consumentenbond, die op het onderzoek aandrong, zijn auto’s niet altijd te koop voor de prijs waarmee wordt geadverteerd.

De bond stelt dat een groot deel van de rijklaarmaak- of afleverkosten ”onvermijdelijk" zijn en die zouden daarom in de aanbiedingsprijs inbegrepen moeten zitten.

Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond naar de richtprijs en rijklaarmaakkosten bij de veertig meest verkochte autotypen bleek dat deze kosten uiteenliepen tussen de 660 en 1.300 euro.

”Doordat deze kosten apart worden vermeld, kunnen consumenten autoprijzen slecht vergelijken, of worden zij achteraf verrast met bijkomende kosten", aldus de consumentenorganisatie.

In 2014 riep de Consumentenbond auto-importeurs al op om ”all-inprijzen" te hanteren. Die oproep werd volgens de bond genegeerd en ook van toezeggingen van branchevereniging RAI kwam tot nu toe niets terecht. ”Daarom is de toezichthouder ACM nu aan zet", aldus de Consumentenbond.

De ACM stelt in een reactie dat het onderwerp ”transparante tarieven" bij autobedrijven al wel op de agenda stond van de toezichthouder. Maar omdat stappen van de Consumentenbond tot nu toe niet ”het gewenste resultaat" hebben opgeleverd, wordt hierop nu actie ondernomen.