Sjoemelen met kilometerstanden kost 160 miljoen per jaar

Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer rijden er in Nederland ongeveer 163.000 personenauto’s en lichte bedrijfswagens rond met een ‘onlogische tellerstand’.

Sjoemelen met kilometerstanden kost 160 miljoen per jaar

Dit kan komen door tellerfraude. Om de consument te wijzen op de risico’s van het kopen van een auto met een teruggedraaide teller is de RDW met de voertuigbranche, verenigd in de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), een voorlichtingscampagne gestart: ‘Doe jezelf niet te kort, vraag het tellerrapport’.

Volgens het Algemeen Dagblad worden autokopers per jaar voor 160 miljoen euro opgelicht omdat ze een prijs betalen voor een gebruikte auto die in werkelijkheid veel meer kilometers heeft gelopen dan op de teller staat. Alleen al bij Duitse auto’s zou met een derde van het totaal zijn geknoeid. Dit gebeurt door de digitale tellers van de auto’s te hacken. Dat zou bij 2 procent van alle gebruikte auto’s gebeuren. Hackers, die volgens het AD via Google zijn te vinden, doen dat voor een paar tientjes en meer dan een kwartier hebben ze doorgaans niet nodig.

Vroeger was het overigens nog veel erger. Mechanische tellers waren makkelijk terug te draaien en dat was bovendien niet strafbaar. Tegenwoordig is het wel verboden.

Sjoemelen met kilometerstanden kost 160 miljoen per jaar - Automobielmanagement.nl

Sjoemelen met kilometerstanden kost 160 miljoen per jaar

Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer rijden er in Nederland ongeveer 163.000 personenauto’s en lichte bedrijfswagens rond met een ‘onlogische tellerstand’.

Sjoemelen met kilometerstanden kost 160 miljoen per jaar

Dit kan komen door tellerfraude. Om de consument te wijzen op de risico’s van het kopen van een auto met een teruggedraaide teller is de RDW met de voertuigbranche, verenigd in de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), een voorlichtingscampagne gestart: ‘Doe jezelf niet te kort, vraag het tellerrapport’.

Volgens het Algemeen Dagblad worden autokopers per jaar voor 160 miljoen euro opgelicht omdat ze een prijs betalen voor een gebruikte auto die in werkelijkheid veel meer kilometers heeft gelopen dan op de teller staat. Alleen al bij Duitse auto’s zou met een derde van het totaal zijn geknoeid. Dit gebeurt door de digitale tellers van de auto’s te hacken. Dat zou bij 2 procent van alle gebruikte auto’s gebeuren. Hackers, die volgens het AD via Google zijn te vinden, doen dat voor een paar tientjes en meer dan een kwartier hebben ze doorgaans niet nodig.

Vroeger was het overigens nog veel erger. Mechanische tellers waren makkelijk terug te draaien en dat was bovendien niet strafbaar. Tegenwoordig is het wel verboden.