Autoverzekeringen nog steeds zwaar verliesgevend

Op autoverzekeringen wordt nog steeds veel verlies geleden, ondanks de prijsverhogingen van afgelopen jaar.

DNB: voorzichtig herstel autoverzekeraars

Dit oordeelt De Nederlandsche Bank (DNB) naar aanleiding van haar jaarlijkse uitvraag over motor WA. Volgens DNB is de situatie op de markt voor autoverzekeringen hiermee nog steeds zorgwekkend. Vorig jaar waren verzekeraars over het algemeen positief over de toekomstige resultaten, maar: "Deze verwachtingen zijn grotendeels niet waargemaakt", aldus DNB, dat verzekeraars vanwege de ongezonde situatie op de autoverzekeringenmarkt begin 2016 opriep tot actie: "Dat blijft nog altijd nodig."

Volgens DNB worden de slechte resultaten veroorzaakt door de krimp in de nieuwe productie en door verslechteringen op oude schadejaren. De dalende trend deed zich al voor bij motor WA, maar nu ook bij motor casco: "Slechts ongeveer 5% van deze markt is winstgevend op de motorportefeuille als geheel."

Of de prijsstijgingen voldoende zijn om de stijging van de schadelast te compenseren is nog niet bekend: "DNB houdt de situatie daarom nauwlettend in de gaten en blijft in gesprek met verzekeraars en andere belanghebbenden."

Autoverzekeringen nog steeds zwaar verliesgevend - Automobielmanagement.nl

Autoverzekeringen nog steeds zwaar verliesgevend

Op autoverzekeringen wordt nog steeds veel verlies geleden, ondanks de prijsverhogingen van afgelopen jaar.

DNB: voorzichtig herstel autoverzekeraars

Dit oordeelt De Nederlandsche Bank (DNB) naar aanleiding van haar jaarlijkse uitvraag over motor WA. Volgens DNB is de situatie op de markt voor autoverzekeringen hiermee nog steeds zorgwekkend. Vorig jaar waren verzekeraars over het algemeen positief over de toekomstige resultaten, maar: "Deze verwachtingen zijn grotendeels niet waargemaakt", aldus DNB, dat verzekeraars vanwege de ongezonde situatie op de autoverzekeringenmarkt begin 2016 opriep tot actie: "Dat blijft nog altijd nodig."

Volgens DNB worden de slechte resultaten veroorzaakt door de krimp in de nieuwe productie en door verslechteringen op oude schadejaren. De dalende trend deed zich al voor bij motor WA, maar nu ook bij motor casco: "Slechts ongeveer 5% van deze markt is winstgevend op de motorportefeuille als geheel."

Of de prijsstijgingen voldoende zijn om de stijging van de schadelast te compenseren is nog niet bekend: "DNB houdt de situatie daarom nauwlettend in de gaten en blijft in gesprek met verzekeraars en andere belanghebbenden."