Laatste nieuws:

WADDINXVEEN, 9 augustus 2017 16:10

Interview Geraldine Brouwers: 'Mazda is anders dan de rest'

Eén van de doelstellingen die algemeen directeur Geraldine Brouwers van Mazda Nederland twee jaar geleden meekreeg was: zorg voor twee procent dealerrendement. “Dat hebben we inmiddels aardig op orde. Er is stevig aan gewerkt. Uiteraard hebben we moeten inkrimpen wat dealervestigingen betreft en de verzorgingsgebieden groter gemaakt om zo meer volume per dealer te creëren. Ons rendement als importeur volgt haast automatisch, wij gaan niet mee in een prijzenslag.”

Twee jaar geleden was het rendement voor de meeste dealers in Nederland een paar tienden boven tot onder de nul procent. Job done zou je kunnen zeggen, op naar de volgende klus. "Nou door naar de volgende klus, daar ben ik nog niet aan toe. Er is hier nog genoeg te doen waar ik een rol in wil spelen."

Met veertig contractanten en eenenvijftig outlets behoort Mazda tot de middengroep van het Nederlandse dealercorps. Het Japanse merk had met de 121, 323 en 626 grote spelers in de verschillende segmenten. Jaartotalen van bijna dertigduizend stuks waren geen uitzondering. In de jaren 1991 en 1992 verkocht Mazda 28.964 en 28.957 stuks en behaalde daarmee respectievelijk 5,91 en 5,89 procent marktaandeel.

In de jaren daarna kwam Mazda in roerig water terecht. Het modellenaanbod sloeg in Nederland niet aan en het avontuur met Ford wierp ook niet de gehoopte vruchten af. Dieptepunt was 2011 met 4.736 auto's en een marktaandeel van 0,85 procent bungelend op de 23e plaats. Inmiddels staat de teller voor 2016 weer op 8.781 stuks met een marktaandeel van 2,29 procent op nummer zeventien.

Wereldwijd

De portfolio biedt naar het inzicht van Brouwers zeker nog meer mogelijkheden en de inmiddels gestage groei van het volume is nog lang niet aan zijn einde. "Zoals ik al aangaf zit er nog groei voor ons in, zeker als ik kijk naar de markt. Die staat op min elf procent en wij staan op plus zeven. Daar komen de nodige introducties in 2017 bij dus dan durf ik wel te zeggen dat het een mooi jaar gaat worden. De CX 5 en de CX 3 zijn al mooie hardlopers. Wij zijn geen olifant op één poot en willen dat ook niet zijn."
Het merk Mazda mag volgens Brouwers nog wel een extra impuls krijgen. Zij is nog niet tevreden met de bekendheid van het merk. "Als ik eerlijk ben denk ik dat we ons succes voor een groot deel te danken hebben aan het modellenaanbod. Onze SUV's zien er gewoon uitstekend uit en vallen erg goed in de smaak. Als we dat wat meer kunnen laden met een grotere merkbekendheid en onze kernwaarden dan ben ik er van overtuigd dat we nog mooie tijden gaan beleven. Zeker met een ‘level playing field' dat ons te wachten staat staan we nog beter in de etalage."

Enigszins teleurgesteld over de beperkte verkoopresultaten van de 6 is ze zeker. Een segment dat in zijn algemeenheid onder druk staat, maar een uitstekend visitekaartje voor het merk kan zijn. Ook de 3 serie in het middensegment acteert in een veld waar de concurrentie moordend is.

Brouwers ziet de private lease hausse niet als een manier om met name in het B-segment met de 2 serie volume binnen te halen. Zij ziet daar een prijzenslag waar ze met Mazda niet in wil stappen. Dat zou geheel in tegenspraak zijn met de doelstelling van een gezond rendement. De druk die veel merken op hun organisaties zetten om volume in de markt te pompen ligt niet op het Japanse merk. "Wij produceren wereldwijd net even iets minder auto's dan de vraag en dat is een heerlijke strategie die er onder andere voor zorgt dat je in dit soort onzalige prijzenslagen niet mee hoeft te gaan."

Trendvolger

Ongeveer 26 procent van de verkopen ligt in de zakelijke markt. Dat moet naar een fatsoenlijke dertig plus. "Vergeet niet dat de particuliere markt zal teruglopen. De verhouding tussen autogebruik en -bezit zal verder verschuiven richting gebruik, maar in onze opinie zal dat niet de overhand nemen. De mensen willen in bepaalde fases van het leven gewoon een auto van zichzelf voor de deur. En zeker buiten de Randstad."

Dat zij één van de weinige topvrouwen binnen de hele autobranche is, brengt haar niet tot pittige uitspraken over de behoudende autobranche. Wel denkt ze dat het een verrijking zou zijn wanneer er een grotere diversiteit zou zijn. "De mogelijkheden bekijken vanuit verschillende gezichtsvelden levert altijd een beter resultaat op. Daar ben ik van overtuigd."

Ook de klant is vanzelfsprekend veranderd. Werd vroeger de auto ‘s ochtends gebracht en ‘s avonds opgehaald, nu wordt er gewacht tot de reparatie is uitgevoerd. Dat vraagt een andere opvang van de klant. "Strakkere planning, betere wachtruimte met faciliteiten. En natuurlijk internet. De klant is volledig geïnformeerd, weet waar hij of zij naar toe wil. Een mondige, goed op de hoogte zijnde klant zoekt meer de bevestiging dan dat hij een vraagbaak zoekt. Speel daar op in en verras de klant met net even een stapje meer te doen dan deze verwacht."

Het plaatje van jaren geleden waarbij Mazda zich als een technisch vooruitstrevend, haast experimenteel merk in de markt zette is al geruime tijd achter de rug. "Zonder onze technische roots te verwaarlozen", haast ze zich te zeggen. Alert blijven en luisteren naar de markt staat buiten kijf, maar ver voorbij de horizon liggende vergezichten, daar bezondigt het merk zich niet meer aan. Toch ziet ze Mazda niet slechts als een trendvolger. "Natuurlijk zijn we op sommige gebieden trendvolger zoals de meeste fabrikanten, maar op andere punten juist weer niet. Zo ontwikkelden we de SKYACTIV techniek, waarin Mazda juist wezenlijk anders is dan de rest en niet trendvolgend. Geen downsizing van de motoren, wat bijna iedereen doet, maar, zoals wij het noemen, ‘rightsizing'. We profileren ons niet voor niets als: ‘anders zijn dan de rest'. We zijn een alerte organisatie die zijn eigen trends uitzet," besluit de algemeen directeur met een veelzeggende glimlach.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Dealer verliest andermaal in licht stijgende APK-markt (14:50)
Familiebedrijven de dupe van regeerakkoord (20-10-2017)
Overheid en bedrijfsleven ontmoeten op MobiliteitsRAI (18-10-2017)
VWE neemt Autodealers.nl over (18-10-2017)
Ondernemer vindt gat in markt door versleten heup (17-10-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Analyse: Opsplitsing maakt Daimler klaar voor nieuw autotijdperk (14:30)
Tesla bouwt autofabriek in China (12:41)
Winstwaarschuwing Britse megadealer Pendragon zorgt voor koersval (12:16)
PSA-topman Tavares voert kritiek op Opel op (12:00)
Kartelpolitie doet inval bij BMW (11:43)
Auto & Lease » RSS
LeasePlan schakelt Richard Hammond (Top Gear) in (filmpje) (16-10-2017)
Populariteit 'youngtimer' als leaseauto neemt toe (11-10-2017)
GfK: private leasemarkt 'nu echt' in hogere versnelling (09-10-2017)
Belgische zakenrijder gelooft niet meer in diesel (05-10-2017)
Leaseregistraties september +11%; Skoda Octavia combi leasetopper (05-10-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
40-plusser kiest vaker voor nieuw (28-08-2017)
Oudste autoblad ter wereld komt naar Nederland (25-08-2017)
Skoda Nederland steunt rallyrijder Bernhard ten Brinke (18-08-2017)
Autosport centraal tijdens DAF Museumdagen (16-08-2017)
AM-weekendtip: McLaren tentoonstelling in Louwman Museum (11-08-2017)
Auto & Milieu » RSS
Met een 'vieze' auto Londen in kost 25 euro (12:27)
EV Nieuws: Hyundai Kona EV in twee smaken (20-10-2017)
Zembla duikt opnieuw in rubbergranulaat autobanden (16-10-2017)
Minder diesels maar dan wel meer CO2 (16-10-2017)
EV Nieuws: Accu Toshiba troeft automerken af (16-10-2017)
Auto & Politiek » RSS
Column Clem Dickmann: Omkoopschandaal Pon (21-09-2017)
Nederlandse auteur Peter Teffer komt met boek over 'dieselgate' (20-09-2017)
40 maanden cel voor ‘sjoemelingenieur’ VW (28-08-2017)
Drie jaar cel geëist tegen dieselingenieur VW (21-08-2017)
Duitse autosector heeft het vertrouwen verspeeld. (14-08-2017)
Auto & Reclame » RSS
Nieuwe 2018 kalender Liqui Moly is wederom de blootste (18-10-2017)
Mercedes-Benz meer waard op merkenlijst Interbrand (26-09-2017)
Toyota lanceert eigen 'sport brand' GR (21-09-2017)
Real-time blik op productie bestelde Mercedes-Benz (filmpje) (13-09-2017)
80 procent zoekt en verkoopt occasion via smartphone (28-08-2017)
Auto & Techniek » RSS
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) (17-10-2017)
Nissan moet 1,2 miljoen auto’s terugroepen (06-10-2017)
Nissan liet auto’s door onbevoegden inspecteren (02-10-2017)
Seat werkt samen met Catalaanse universiteiten (26-09-2017)
Ford toekomstvisie: stuur als accessoire in auto (18-08-2017)
Auto & Technologie » RSS
Column Toralt Deinum: Autonoom rijden (19-10-2017)
Toyota 'Fine-Comfort Ride' concept heeft 1.000 km bereik (19-10-2017)
Honda ontwikkelt robot die inzetbaar is bij rampen (filmpje) (11-10-2017)
Ongeluk door zelfrijdende auto als erger ervaren (10-10-2017)
GM Surus: noodvoertuig op waterstof (filmpje) (10-10-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Tyre24 breidt aanbod uit met auto-onderdelen (10-10-2017)
Mega Tyre opent eigen depot (26-09-2017)
Geevers Auto Parts neemt Autoplaat Drachten over (22-09-2017)
Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie (08-09-2017)
Tyres in Stock met nieuwe webshop klaar voor winter (23-08-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Peugeot opent kleinste dealer ter wereld (filmpje) (08-09-2017)
Primeur: eigen Audi bekijken in virtual reality (01-09-2017)
Van Mossel groeit door: overname Geba Auto (01-09-2017)
Finalisten 'Autobedrijf van het Jaar' bekend (25-08-2017)
Column Clem Dickmann: Kansel (27-07-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (17-10-2017)
Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius (05-10-2017)
Renault Symbioz: auto én extra kamer in je huis (13-09-2017)
'Nissan Leaf komt verder dan een Tesla' (07-09-2017)
California XXL: VW camper met uitbouw (28-08-2017)
Autoschadeherstel » RSS
ABS en ASN sluiten zich aan bij Bovag (13-10-2017)
Aegon zegt contracten schadeherstellers op (10-10-2017)
Focwa presenteert consumentencampagne (filmpje) (10-10-2017)
Focwa-poetsbedrijven stappen over naar Bovag (09-10-2017)
Gestuurde schadestroom zet druk op kwaliteit (11-09-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Welke bestelwagen komt ’t best door de (Britse) APK? (20-10-2017)
CBS: Meer vrachtautoritten met schonere motoren (19-10-2017)
Transportsector krijgt 30 miljoen voor innovaties in vergroening (19-10-2017)
Bijna helft van bedrijven zweert bij één merk bestelauto (19-10-2017)
Trend bestelauto’s vraagt om flexibiliteit werkplaats (09-10-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Bianca Slotboom is nieuwe brandmanager Infiniti (20-10-2017)
Stefan Erkelens weg bij Infiniti (06-10-2017)
Goshi Cheragwandi is nieuwe verkoopdirecteur Nissan NL (05-10-2017)
Britse Ford-dealers zoeken 1.000 technici (04-10-2017)
Nieuwe bestuurders bij LeasePlan (03-10-2017)
Franchise formules automotive » RSS
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Garageformule Top-40: Bosch en Vakgarage domineren (19-09-2017)
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
GroupAuto breidt uit met drie nieuwe leden (03-01-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
BMW verkoopt 10.000 EV’s in één maand (19-10-2017)
Weer recordjaar voor sportwagenfabrikant Caterham (18-10-2017)
EV-aandeel in autoverkoop China blijft laag (18-10-2017)
September 2017: Europese automarkt in de min (17-10-2017)
Skoda heeft beste maand uit haar geschiedenis (12-10-2017)
Occasions » RSS
Kleine occasions blijven populair (10-10-2017)
Walter Stoof 'DevOp directeur' bij AVN Group (filmpje) (26-09-2017)
Bovag bouwt eigen occasionportal (25-09-2017)
Oudere Britse diesel houdt toch z’n waarde (21-09-2017)
Mercedes-Benz handelt online in tweedehands (12-09-2017)
Overige » RSS
Dyson een auto, dan Aston Martin een stofzuiger (20-10-2017)
Jubileum AM-eindejaarspecial Oliebollen 2017 (17-10-2017)
Schoonmakers Britse Ferrari-showroom staken (10-10-2017)
Leadmanagement-systeem Automanager gekoppeld aan Marktplaats (05-10-2017)
Tjeerdsma Nieuw-Weerdinge uitverkozen tot Autobedrijf van het Jaar 2017-2018 (04-10-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)
Formule 1-insider Robert Doornbos speciale gast tijdens Auto Prof managementmiddag (30-01-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1769)...

Ian Robertson, BMW-verkoopdirecteur, in Carros magazine

Ian Robertson, BMW-verkoopdirecteur, in Carros magazine

Poll

De MobiliteitsRAI is een goed initiatief

Geef je mening toon resultaten