Schrijnend tekort aan personeel in de logistieke en transportsector

Het aantal vacatures in de logistieke en transportsector is het afgelopen jaar sterk gestegen. Het aantal vacatures in deze sector is tussen 2016 en 2017 met dertig procent toegenomen.

Schrijnend tekort aan personeel in de logistieke en transportsector

Dit blijkt uit eigen cijfers van Indeed. Transport en Logistiek meldde begin juli 2017 dat er 140.000 mensen in de logistieke sector werken, het hoogste aantal sinds 2009. Toch lijkt de interesse vanuit de beroepsgroep af te nemen. De cijfers van Indeed laten namelijk verder zien dat de vacatures in de logistieke en transportsector het afgelopen jaar veertig procent minder vaak werden bekeken dan in het jaar ervoor. Daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.   

Vraag overstijgt aanbod

De vraag naar logistiek personeel groeit. Met name door de groei en populariteit in e-commerce neemt ook de vraag naar pakketbezorgers en werknemers in distributiecentra toe. Zo deed Coolblue recent nog een oproep voor duizend nieuwe bezorgers. En met de aankomende feestdagen in zicht zal de vraag naar logistiek werknemers alleen maar blijven toenemen.

Volgens de data van Indeed hebben bedrijven in Nederland vooral moeite om hun vacatures voor ervaren logistiek managers in te vullen. Van alle vacatures voor deze functie blijft 57 procent langer dan zestig dagen openstaan op Indeed. "Nederland is een grote, internationale speler op het gebied van handel en daarmee ook van transport en logistiek. Nu de economie aantrekt, bloeit de logistieke sector op en neemt de vraag naar personeel hard toe. De vraag overstijgt het aanbod, waardoor de sector met een tekort aan onder anderen logistiek managers kampt. Door de versnelde digitalisering van de logistieke sector neemt juist de vraag naar hoger opgeleide werknemers die data snel kunnen analyseren en toepassen, toe", aldus Sander Poos, managing director Benelux bij Indeed.

Het tekort aan medewerkers beperkt zich niet alleen tot ervaren logistiek managers. De gehele logistieke sector heeft het zwaar. Op de tweede plaats van moeilijkst in te vullen vacatures staat die van (senior) supply chain specialist (49 procent blijft langer dan zestig dagen openstaan), gevolgd door vacatures voor transportplanners (33%), logistiek analisten (31%) en supply chain engineers (31%).
‘De logistieke sector staat voor een grote uitdaging als het gaat om het vinden van personeel’, vervolgt Poos. ‘Maar dit biedt ook de kans voor organisaties in de logistieke sector om zich te onderscheiden en door kandidaten sneller gevonden te worden. Door je als organisatie te verdiepen in wat kandidaten willen en hoe zij naar een baan zoeken, kun je daar onder andere met vacatureteksten en specifiekere functietitels goed op in springen. Dit helpt om de kans op een goede match tussen de vacature en werkzoekende te vergroten.’

Schrijnend tekort aan personeel in de logistieke en transportsector - Automobielmanagement.nl

Schrijnend tekort aan personeel in de logistieke en transportsector

Het aantal vacatures in de logistieke en transportsector is het afgelopen jaar sterk gestegen. Het aantal vacatures in deze sector is tussen 2016 en 2017 met dertig procent toegenomen.

Schrijnend tekort aan personeel in de logistieke en transportsector

Dit blijkt uit eigen cijfers van Indeed. Transport en Logistiek meldde begin juli 2017 dat er 140.000 mensen in de logistieke sector werken, het hoogste aantal sinds 2009. Toch lijkt de interesse vanuit de beroepsgroep af te nemen. De cijfers van Indeed laten namelijk verder zien dat de vacatures in de logistieke en transportsector het afgelopen jaar veertig procent minder vaak werden bekeken dan in het jaar ervoor. Daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.   

Vraag overstijgt aanbod

De vraag naar logistiek personeel groeit. Met name door de groei en populariteit in e-commerce neemt ook de vraag naar pakketbezorgers en werknemers in distributiecentra toe. Zo deed Coolblue recent nog een oproep voor duizend nieuwe bezorgers. En met de aankomende feestdagen in zicht zal de vraag naar logistiek werknemers alleen maar blijven toenemen.

Volgens de data van Indeed hebben bedrijven in Nederland vooral moeite om hun vacatures voor ervaren logistiek managers in te vullen. Van alle vacatures voor deze functie blijft 57 procent langer dan zestig dagen openstaan op Indeed. "Nederland is een grote, internationale speler op het gebied van handel en daarmee ook van transport en logistiek. Nu de economie aantrekt, bloeit de logistieke sector op en neemt de vraag naar personeel hard toe. De vraag overstijgt het aanbod, waardoor de sector met een tekort aan onder anderen logistiek managers kampt. Door de versnelde digitalisering van de logistieke sector neemt juist de vraag naar hoger opgeleide werknemers die data snel kunnen analyseren en toepassen, toe", aldus Sander Poos, managing director Benelux bij Indeed.

Het tekort aan medewerkers beperkt zich niet alleen tot ervaren logistiek managers. De gehele logistieke sector heeft het zwaar. Op de tweede plaats van moeilijkst in te vullen vacatures staat die van (senior) supply chain specialist (49 procent blijft langer dan zestig dagen openstaan), gevolgd door vacatures voor transportplanners (33%), logistiek analisten (31%) en supply chain engineers (31%).
‘De logistieke sector staat voor een grote uitdaging als het gaat om het vinden van personeel’, vervolgt Poos. ‘Maar dit biedt ook de kans voor organisaties in de logistieke sector om zich te onderscheiden en door kandidaten sneller gevonden te worden. Door je als organisatie te verdiepen in wat kandidaten willen en hoe zij naar een baan zoeken, kun je daar onder andere met vacatureteksten en specifiekere functietitels goed op in springen. Dit helpt om de kans op een goede match tussen de vacature en werkzoekende te vergroten.’