Kortgeleden nam National Electric Vehicle Sweden (NEVS) de restanten over van Saab Automobile met de bedoeling elektrische auto’s te gaan ontwikkelen en bouwen. Maar volgens het Amerikaanse dagblad ‘Detroit News’ beginnen de problemen nu pas. De rechten op de naam Saab liggen niet alleen bij de autofabrikant maar ook bij de vliegtuigfabrikant Saab, waaruit het automerk ooit voortkwam, en bij vrachtwagenfabrikant Scania.  Die was vroeger ook onderdeel van het Saab-concern maar maakt op dit moment onderdeel uit van Volkswagen. Zowel de vliegtuigfabrikant als de truckfabrikant moeten in de overdracht van het merkrecht instemmen. "De discussie rond het merkrecht is nog niet over", zegt woordvoerder Erik Ljungberg van Scania in Detroit News.  Net als de twee ondernemingen gebruikt ook Saab in zijn logo een griffioen, ook grijpvogel of Vogel Grijp genoemd. Het is een hybridisch fabeldier dat de heerschappij over twee rijken symboliseert: over de aarde (zijn leeuwenlichaam) en over de lucht (de kop en de vleugels van een adelaar).

Ook als de officiële naam Saab Automobile is, zal het in de praktijk Saab worden genoemd, zodat er duidelijk verwarring mogelijk is. Dat vindt Erik Magni van vliegtuigfabrikant Saab AB. "Als Saab Automobile in de financiële moeilijkheden raakt en failliet gaat, treft ons dat ook. Wij willen een oplossing voor de lange termijn voor de merknaam en de ontwikkeling daarvan. Wij willen geassocieerd worden met hooggekwalificeerde ingenieurskunst."

De kopers van Saab, National Modern Energy Holding en Sun Investment, willen een wereldwijd toonaangevende onderneming voor elektromobiliteit worden.  NEVS wil de vragen over het merkrecht zo snel mogelijk oplossen en de koop van Saab in de komende maanden afhandelen.  De Zweedse regering heeft bekendgemaakt dat men deze zomer de onderdelentak van Saab overneemt. Die zat niet in de verkoopdeal. De staat heeft het onderdelenbedrijf gehouden als compensatie voor de 253 miljoen euro die de Europese Investeringsbank aan Saab heeft geleend voor de betaling van salarissen. Dat geld kon Saab niet terugbetalen. (bron: Detroit News / Automobilwoche)