Hyundai-Kia van twee kanten belaagd

Hyundai-Kia is zonder twijfel één van de meest succesvolle autofabrikanten ter wereld.

Maar zoals altijd, roept dat succes ook vijandige reacties op. Zoals nu in Europa waar de Zuid-Koreanen ervan worden beschuldigd de markt met auto’s te overspoelen. Anderzijds wordt de autobouwer ook in eigen land belaagd – en wel door de vakbonden die met hun acties de productie ernstig in de wielen rijden.

De militante Koreaanse bonden houden al maanden korte stakingen bij Hyundai en dochtermerk Kia. Zij eisen een loonsverhoging van meer dan acht procent en een winstdeling zodat de werknemers ook wat van het succes van het bedrijf mee krijgen. Bovendien willen de bonden van de nachtdienst af wat de productie van de autobouwers ernstig zou belemmeren. De acties hebben er  inmiddels al toe geleid dat Hyundai-Kia een kwart minder auto’s kan exporteren waardoor vooral de verkopen op de Amerikaanse markt ondermijnd worden. Veel Amerikaanse dealers hebben nog maar voor een maand auto’s in voorraad terwijl ze normaal gesproken twee keer zo veel wagens hebben klaarstaan voor de gretige klanten. Het tweelingmerk heeft daardoor al voor meer dan een miljard dollar aan verkopen gemist. Voorlopig lijkt er nog geen oplossing in zicht. Integendeel, want de bonden hebben inmiddels gedreigd de fabrieken, waar ze 44 duizend leden hebben, helemaal plat te gooien. « We waarschuwen het bedrijf ernstig dat ze haar beslissingen zal betreuren als ze de situatie verkeerd beoordeelt of onze eisen naast zich neerlegt”,  aldus de militante vakbondsbaas Moon.

In Europa profiteren Hyundai en Kia de laatste tijd van een vorig jaar gesloten vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea. De Koreanen kunnen daardoor makkelijker auto’s naar Europa invoeren terwijl Europese fabrikanten – in theorie – hun auto’s wat gemakkelijker in Zuid-Korea kunnen verkopen. Dat de Koreanen daar gebruik van maken blijkt duidelijk uit de cijfers : Kia verkocht sterk tegen de trend in de eerste jaarhelft een kwart meer auto’s op de Europese markt terwijl Hyundai op een plus van bijna twaalf procent staat.

Met name de Franse regering, die in de EU nog altijd een zware stem in het kapittel heeft, vindt dat het bewijst dat de Koreanen het akkoord misbruiken. Parijs heeft Brussel daarom verzocht de gang van zaken van de afgelopen maanden eens diepgaand te onderzoeken en naar de EU-landen terug te rapporteren. Hyundai en Kia zelf wijzen er echter met klem op dat de meeste hier verkochte auto’s ook in Europa zelf gefabriceerd worden. Voorlopig is het wachten op wat Brussel daarover op papier gaat zetten.

Reacties

Leuk citaat is dat Europese fabrikanten – in theorie – hun auto´s wat gemakkelijker in Zuid Korea kunnen verkopen. Juist ja daar wringt de schoen dus. Wij zetten onze deuren wagenwijd open en de Koreanen zetten de deur nog niet eens op een kier. Maar zo werkt een vrijhandelsakkoord niet. Dus de maatregelen zijn mi terecht.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

De fransen hadden zelf wat slimmer moeten zijn en hun bakens eerder moeten verzetten en niet piepen als je dan te laat bent.De Hyundai’s en Kia’s worden voor een groot deel gewoon in Europa gemaakt.

Geplaatst door: Harry van Hilten op
Hyundai-Kia van twee kanten belaagd - Automobielmanagement.nl

Hyundai-Kia van twee kanten belaagd

Hyundai-Kia is zonder twijfel één van de meest succesvolle autofabrikanten ter wereld.

Maar zoals altijd, roept dat succes ook vijandige reacties op. Zoals nu in Europa waar de Zuid-Koreanen ervan worden beschuldigd de markt met auto’s te overspoelen. Anderzijds wordt de autobouwer ook in eigen land belaagd – en wel door de vakbonden die met hun acties de productie ernstig in de wielen rijden.

De militante Koreaanse bonden houden al maanden korte stakingen bij Hyundai en dochtermerk Kia. Zij eisen een loonsverhoging van meer dan acht procent en een winstdeling zodat de werknemers ook wat van het succes van het bedrijf mee krijgen. Bovendien willen de bonden van de nachtdienst af wat de productie van de autobouwers ernstig zou belemmeren. De acties hebben er  inmiddels al toe geleid dat Hyundai-Kia een kwart minder auto’s kan exporteren waardoor vooral de verkopen op de Amerikaanse markt ondermijnd worden. Veel Amerikaanse dealers hebben nog maar voor een maand auto’s in voorraad terwijl ze normaal gesproken twee keer zo veel wagens hebben klaarstaan voor de gretige klanten. Het tweelingmerk heeft daardoor al voor meer dan een miljard dollar aan verkopen gemist. Voorlopig lijkt er nog geen oplossing in zicht. Integendeel, want de bonden hebben inmiddels gedreigd de fabrieken, waar ze 44 duizend leden hebben, helemaal plat te gooien. « We waarschuwen het bedrijf ernstig dat ze haar beslissingen zal betreuren als ze de situatie verkeerd beoordeelt of onze eisen naast zich neerlegt”,  aldus de militante vakbondsbaas Moon.

In Europa profiteren Hyundai en Kia de laatste tijd van een vorig jaar gesloten vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea. De Koreanen kunnen daardoor makkelijker auto’s naar Europa invoeren terwijl Europese fabrikanten – in theorie – hun auto’s wat gemakkelijker in Zuid-Korea kunnen verkopen. Dat de Koreanen daar gebruik van maken blijkt duidelijk uit de cijfers : Kia verkocht sterk tegen de trend in de eerste jaarhelft een kwart meer auto’s op de Europese markt terwijl Hyundai op een plus van bijna twaalf procent staat.

Met name de Franse regering, die in de EU nog altijd een zware stem in het kapittel heeft, vindt dat het bewijst dat de Koreanen het akkoord misbruiken. Parijs heeft Brussel daarom verzocht de gang van zaken van de afgelopen maanden eens diepgaand te onderzoeken en naar de EU-landen terug te rapporteren. Hyundai en Kia zelf wijzen er echter met klem op dat de meeste hier verkochte auto’s ook in Europa zelf gefabriceerd worden. Voorlopig is het wachten op wat Brussel daarover op papier gaat zetten.

Reacties

Leuk citaat is dat Europese fabrikanten – in theorie – hun auto´s wat gemakkelijker in Zuid Korea kunnen verkopen. Juist ja daar wringt de schoen dus. Wij zetten onze deuren wagenwijd open en de Koreanen zetten de deur nog niet eens op een kier. Maar zo werkt een vrijhandelsakkoord niet. Dus de maatregelen zijn mi terecht.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

De fransen hadden zelf wat slimmer moeten zijn en hun bakens eerder moeten verzetten en niet piepen als je dan te laat bent.De Hyundai’s en Kia’s worden voor een groot deel gewoon in Europa gemaakt.

Geplaatst door: Harry van Hilten op