Robert Peugeot, de baas van de holding die de familieaandelen beheert, en ceo Philippe Varin van PSA Peugeot Citroën, zijn overeengekomen dat het instappen van Dongfeng en Frankrijk essentieel zijn. De kapitaalinjectie van drie miljard euro geeft de groep meer basis om te kunnen investeren in Europa en om te kunnen groeien in Azië. De familie heeft uiteindelijk op 17 februari over de zaak beslist.
Dongfeng zei begin 2013 al dat men wel bereid was te helpen en in juli is het overleg met Frankrijk en Dongfeng begonnen. Daarna is een actieplan opgestart.  Daarin kwamen diverse codenamen voor, gebaseerd op beroemde kunstenaars. De familie Peugeot was Picasso en Dongfeng was Degas. General Motors, die tot voor kort een klein aandeel had in PSA, ging door het leven als Gauguin terwijl de Franse staat Fragonard (een Franse schilder, red) heette. Maar broer Thierry Peugeot, psychologisch belast met een gevoel van verantwoordelijkheid voor de nalatenschap van de machtige Franse familiedynastie, had andere ideeën. Hij vond dat er andere manieren waren om de ondergang af te wenden. Hij vond dat de familie, die als leider van de onderneming twee wereldoorlogen en diverse financiële crises had overleefd, nu te veel weggeeft. Het bedrijf kan volgens hem wel geld ophalen op de kapitaalmarkt zonder hulp van de Chinezen. In de afgelopen maand schreef hij een brief aan zijn broer Robert, een brief die later in de pers verscheen. Daarin sprak Thierry van een ‘slecht idee’ en hij zei bezorgd te zijn over de strategie van het terugtrekken van de familie uit Peugeot Citroën, iets wat Robert van plan was.
Maar Thierry is niet de enige met bedenkingen over de deal, die achthonderd miljoen euro zal opleveren van zowel Dongfeng als Frankrijk in ruil voor een aandeel van veertien procent van de aandelen elk.  De drie grote aandeelhouders die er nu zijn (familie Peugeot, Parijs en Dongfeng) hebben zich gecommitteerd aan de afspraak dat zij hun aandeel niet zullen verhogen tot boven de veertien procent in de komende tien jaar. Dat heeft Philippe Varin, de ceo van PSA, gezegd in Financial Times.  Maar het is een koopje voor Dongfeng, zo vindt analist Harald Hendrikse van Nomura. In FT zegt hij: "Absoluut een koopje en een game-changer voor de Chinese autoindustrie. Peugeot had geen keuze in de onderhandelingen op geen enkel vlak van de overeenkomst." Sommige analisten hebben gezegd dat het misschien beter was als Peugeot zijn financiële divisie of de onderdelendivisie Faurecia verkoopt als ze echt geld nodig hebben voor investeringen. En er zijn critici die hebben gezegd dat hogere autoverkopen in Azië weliswaar welkom zijn, maar die zullen de kernproblemen in Europa niet oplossen. Bovendien, het gezamenlijke eigendom van Beijing, Parijs en de familie Peugeot is in hun ogen in potentie een bron van conflicten.