Britse autobouwers: blijf in de EU!

De Britse auto-industrie heeft de regering op het hart gedrukt toch vooral niet uit de Europese Unie te stappen. Als dat onverhoopt wel gebeurt, dan zou dat de Britse economie zeker 75 miljard euro gaan kosten.

Premier David Cameron heeft zijn landgenoten beloofd dat ze in een referendum mogen beslissen of Groot-Brittannië wel of niet in de EU mag blijven. Dat referendum komt er pas in 2017 maar alleen als Cameron’s Conservatieve Partij  volgend jaar weer een meerderheid krijgt en dus door kan regeren. Zeker in regeringskringen is de weerstand tegen alles wat uit Brussel komt altijd zeer groot. Bij een deel van de bevolking wordt de anti-EU stemming bovendien aangewakkerd door de toevloed van EU-migranten, met name uit Oost-Europese landen.

Voor de autobouwers, waaronder Nissan, Honda, BMW/Mini, Ford en General Motors, is alleen al de dreiging van uittreding een nachtmerrie. Veel in Britse fabrieken gebouwde auto’s zijn bestemd voor andere Europese landen en die handel – en omgekeerd – zou aanzienlijk moeilijker worden als de Britten niet meer in de interne markt zitten. Om hun argumenten kracht bij te zetten, heeft de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT nu KPMG een rapport laten opstellen over de negatieve gevolgen. Daarin staat dat 90 procent van de ondervraagden in de sector denkt dat uittreden schadelijk zal zijn voor hun bedrijf. Driekwart stelt ook dat ze minder gaan investeren als de Britten buiten de Europese boot vallen. ‘’Voor de auto-industrie, zowel de grote als de kleinere bedrijven is het van levensbelang dat Groot-Brittannië sterke banden blijft houden met Europa.”

Britse autobouwers: blijf in de EU! - Automobielmanagement.nl

Britse autobouwers: blijf in de EU!

De Britse auto-industrie heeft de regering op het hart gedrukt toch vooral niet uit de Europese Unie te stappen. Als dat onverhoopt wel gebeurt, dan zou dat de Britse economie zeker 75 miljard euro gaan kosten.

Premier David Cameron heeft zijn landgenoten beloofd dat ze in een referendum mogen beslissen of Groot-Brittannië wel of niet in de EU mag blijven. Dat referendum komt er pas in 2017 maar alleen als Cameron’s Conservatieve Partij  volgend jaar weer een meerderheid krijgt en dus door kan regeren. Zeker in regeringskringen is de weerstand tegen alles wat uit Brussel komt altijd zeer groot. Bij een deel van de bevolking wordt de anti-EU stemming bovendien aangewakkerd door de toevloed van EU-migranten, met name uit Oost-Europese landen.

Voor de autobouwers, waaronder Nissan, Honda, BMW/Mini, Ford en General Motors, is alleen al de dreiging van uittreding een nachtmerrie. Veel in Britse fabrieken gebouwde auto’s zijn bestemd voor andere Europese landen en die handel – en omgekeerd – zou aanzienlijk moeilijker worden als de Britten niet meer in de interne markt zitten. Om hun argumenten kracht bij te zetten, heeft de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT nu KPMG een rapport laten opstellen over de negatieve gevolgen. Daarin staat dat 90 procent van de ondervraagden in de sector denkt dat uittreden schadelijk zal zijn voor hun bedrijf. Driekwart stelt ook dat ze minder gaan investeren als de Britten buiten de Europese boot vallen. ‘’Voor de auto-industrie, zowel de grote als de kleinere bedrijven is het van levensbelang dat Groot-Brittannië sterke banden blijft houden met Europa.”