De Duitsers kunnen op die manier net als Mercedes-Benz en Volvo een stevige positie verwerven op de Amerikaanse truckmarkt waar Paccar de merken Peterbilt en Kenworth heeft. De VW-dochters MAN en Scania bieden die mogelijkheid niet. Maar omdat het Duitse concern met deze twee belangrijke vrachtwagenmerken en de eigen bedrijfsautodivisie al tamelijk dominant is in Europa, zal Paccar bij een verkoop aan Volkswagen zijn Nederlandse dochter DAF moeten verkopen.
Volkswagen is hierover in gesprek met Fiat, dat naast zijn merk Iveco wel versterking kan gebruiken op de truckmarkt. Maar omdat de Italianen krap bij kas zitten, zou er een uitruil van merken kunnen plaatsvinden. Bijvoorbeeld: DAF gaat naar Fiat en Volkswagen krijgt als tegenprestatie een mooi personenautomerk, bijvoorbeeld Dodge. Volkswagen heeft in de VS grote problemen met het succesvol in de markt zetten van zijn modellen en kan wel wat concurrentiekracht gebruiken. Dodge kan dan worden getransformeerd tot een veel-waar-voor-je-geld-merk zoals Skoda in Europa en dat geeft Volkswagen speelruimte om zelf voor een hogere prijs/technologie-positionering te kiezen.
Lees meer over het herijken van de Amerikaanse strategie in het juli-nummer van Automobiel Management. (bron: Autointernationaal.nl)