Opel Group krijgt verantwoordelijkheid alle GM-merken

De nieuw opgerichte Opel Group is voortaan verantwoordelijk voor de activiteiten van GM in Europa. De nieuwe rechtspersoon verenigt de verantwoordelijkheid voor autofabrikant Opel/Vauxhall met die voor andere GM-activiteiten in Europa en Rusland.

In 2009 verplaatste al GM zijn Europese hoofdkwartier GM Europe van het Zwitserse Zürich naar Rüsselsheim maar nu is de managementlaag GM Europe er tussen uit. De raad van bestuur van de Opel Group staat onder leiding van ceo Karl-Thomas Neumann en heeft verder ook nagenoeg dezelfde leden als die van Adam Opel AG. Het bestuur moet de Europese activiteiten van GM erbij aansturen. Met de organisatorische verandering neemt de Opel Group ook de economische verantwoordelijkheid van alle GM-merken in Europa op zich.
In praktische zin verandert er met deze reorganisatie niets voor Adam Opel AG.  Neumann: "Wij zijn nu meer dan alleen Opel/Vauxhall. We stroomlijnen onze besluitvormingsprocessen en verhogen de efficiency. De reorganisatie is een belangrijke stap in de uitvoering van ons bedrijfsplan DRIVE 2022." De Opel Group stuurt aan op een marktaandeel van acht procent in Europa in 2022. De winstmarge moet daarmee groeien naar vijf procent, zowel de kwaliteit van de producten als de tevredenheid van klanten en werknemers moet verder omhoog. De Opel Group heeft ongeveer honderd werknemers en de oprichting ervan bewijst hoe belangrijk Opel is voor General Motors. De leiding van Opel heeft de afgelopen jaren al verantwoordelijkheden in Europa van GM overgenomen maar de groep is nu ook volledig verantwoordelijk gesteld voor de groeiende Russische markt en de geplande productie van een aantal modellen voor Buick in de Verenigde Staten en Holden in Australië en Nieuw-Zeeland. Opel/Vauxhall is momenteel in grootte het derde automerk in Europa.  

Recentelijk zei Neumann in een interview met Financial Times dat GM van plan is met een budgetmerk op de markt te komen, dat zal concurreren met Dacia van Renault. Neumann zei over Dacia dat het ‘a great thing’ is en dat de markt van instappers erg interessant is. GM moet de kloof overbruggen nu het heeft besloten Chevrolet terug te trekken uit Europa. "We hadden Chevrolet, dat leek op een budgetmerk maar dat was het niet. We denken dat er mogelijkheden voor Opel zijn om met wat instapmodellen te komen. Zeker nu Chevriolet van de markt is", aldus Neumann. Hij zei ook nog dat tot die instapmodellen ook een kleine suv en een auto kleiner dan de Astra zullen behoren. Die zullen een een gelijke prijsstelling krijgen als de Dacia’s.  

Opel Group krijgt verantwoordelijkheid alle GM-merken - Automobielmanagement.nl

Opel Group krijgt verantwoordelijkheid alle GM-merken

De nieuw opgerichte Opel Group is voortaan verantwoordelijk voor de activiteiten van GM in Europa. De nieuwe rechtspersoon verenigt de verantwoordelijkheid voor autofabrikant Opel/Vauxhall met die voor andere GM-activiteiten in Europa en Rusland.

In 2009 verplaatste al GM zijn Europese hoofdkwartier GM Europe van het Zwitserse Zürich naar Rüsselsheim maar nu is de managementlaag GM Europe er tussen uit. De raad van bestuur van de Opel Group staat onder leiding van ceo Karl-Thomas Neumann en heeft verder ook nagenoeg dezelfde leden als die van Adam Opel AG. Het bestuur moet de Europese activiteiten van GM erbij aansturen. Met de organisatorische verandering neemt de Opel Group ook de economische verantwoordelijkheid van alle GM-merken in Europa op zich.
In praktische zin verandert er met deze reorganisatie niets voor Adam Opel AG.  Neumann: "Wij zijn nu meer dan alleen Opel/Vauxhall. We stroomlijnen onze besluitvormingsprocessen en verhogen de efficiency. De reorganisatie is een belangrijke stap in de uitvoering van ons bedrijfsplan DRIVE 2022." De Opel Group stuurt aan op een marktaandeel van acht procent in Europa in 2022. De winstmarge moet daarmee groeien naar vijf procent, zowel de kwaliteit van de producten als de tevredenheid van klanten en werknemers moet verder omhoog. De Opel Group heeft ongeveer honderd werknemers en de oprichting ervan bewijst hoe belangrijk Opel is voor General Motors. De leiding van Opel heeft de afgelopen jaren al verantwoordelijkheden in Europa van GM overgenomen maar de groep is nu ook volledig verantwoordelijk gesteld voor de groeiende Russische markt en de geplande productie van een aantal modellen voor Buick in de Verenigde Staten en Holden in Australië en Nieuw-Zeeland. Opel/Vauxhall is momenteel in grootte het derde automerk in Europa.  

Recentelijk zei Neumann in een interview met Financial Times dat GM van plan is met een budgetmerk op de markt te komen, dat zal concurreren met Dacia van Renault. Neumann zei over Dacia dat het ‘a great thing’ is en dat de markt van instappers erg interessant is. GM moet de kloof overbruggen nu het heeft besloten Chevrolet terug te trekken uit Europa. "We hadden Chevrolet, dat leek op een budgetmerk maar dat was het niet. We denken dat er mogelijkheden voor Opel zijn om met wat instapmodellen te komen. Zeker nu Chevriolet van de markt is", aldus Neumann. Hij zei ook nog dat tot die instapmodellen ook een kleine suv en een auto kleiner dan de Astra zullen behoren. Die zullen een een gelijke prijsstelling krijgen als de Dacia’s.